۸ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۵۰

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی تاکیدکرد؛

ضرورت توانمندسازی ساکنان بومی و پایدارسازی جمعیت در حریم رود ارس

ضرورت توانمندسازی ساکنان بومی و پایدارسازی جمعیت در حریم رود ارس

تبریز-رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: اگر بتوانیم طرح توانمندسازی ساکنان بومی و پایدارسازی جمعیت در حریم رود ارس را پیاده کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در جلسه هم اندیشی حفاظت مطلوب از منابع طبیعی و محیط زیست اظهار کرد: این استان ۴۵ هزار و ۴۹۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و ۲,۸ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی سهم جمعیت استان از کشور را ۴,۹ درصد اعلام و اضافه کرد: ۴۰ درصد از جمعیت استان در تبریز ساکن هستند.

فتح‌زاده با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای دو هزار و ۶۹۶ آبادی، ۷۱ شهر و ۲۳ شهرستان است، تصریح کرد: این استان ۲۳۵ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آذربایجان و ارمنستان دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: چند طرح بزرگ در استان در حال اجرا است که احداث جاده کلاله تا جلفا، طرح نیمه تمام انتقال آب ارس به تبریز و قطعه ۶ بزرگراه تبریز- ارومیه، از جمله آنها به شمار می‌روند.

این مسؤول همچنین به اجرای جاده مراغه تا هشترود اشاره و اضافه کرد: اگر این جاده تکمیل شود، خواهیم توانست ارتباط آذربایجان غربی تا تمرچین را که مرز کشور با عراق به شمار می‌رود برقرار کنیم.

فتح‌زاده، سهم ارزش افزوده استان آذربایجان شرقی از کل اقتصاد کشور را بین ۳,۴ تا ۳.۶ درصد اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در ارتباط با حریم رود ارس اراضی بیشماری در اختیار منابع طبیعی و آب منطقه‌ای قرار دارد، افزود: در این حریم حدود ۹۶ هزار نفر جمعیت ساکن هستند؛ ۱۰۲ هزار نفر جمعیت در شهرستان خداآفرین و ۵۲ هزار نفر نیز در شهرستان جلفا ساکن هستند؛ منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس هم در این محور قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی همچنین بر ضرورت توانمندسازی ساکنان بومی و پایدارسازی جمعیت در حریم رود ارس و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این حریم تاکید کرد.

در این جلسه مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان منابع طبیعی کل کشور اظهار کرد: منابع طبیعی یک موضوع ملی بوده و حفظ آن صرفاً وظیفه دستگاه‌هایی مثل محیط زیست و منابع طبیعی نیست؛ بلکه همگان باید در این ارتباط با هماهنگی کامل پیش رویم.

پورتقی بر ضرورت اجتناب از بخشی نگری و احیا و فراهم‌آوری شرایط مناسب‌تر برای جنگل‌های ارسباران تاکید کرد.

خلج، کارشناس مسؤول محیط زیست منابع طبیعی کشور به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت کلی منابع طبیعی، ضرورت حفظ و احیای جنگل‌های ارسباران و زاگرس، همچنین حفاظت از حریم رود ارس و توانمندسازی ساکنان منطقه پرداخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، تخصیص اعتبار لازم جهت تکمیل و تجهیز پایگاه اطفا حریق درجنگل های ارسباران vh ضروری دانست.

شهنام اشتری اظهار داشت: در ارسبارانی با وسعت ۲۰۰ هزار هکتار، وجود دام‌های سنگین، بهره‌برداری‌های غیر اصولی و داشتن شیب خشن ۶۰ الی ۷۰ درصد، نقش مؤثر پایگاه اطفا حریق را درحفاظت از این جنگل‌ها ضروری کرده است.

سیروس داوودی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم گزارشی از وضعیت کلی جنگل‌های ارسباران ارائه کرد و به تشریح اعتبارات ابلاغی و هزینه شده برای مرکز اطفا حریق ارسباران در چند سال گذشته پرداخت.

کد خبر 6210486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha