۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۴

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

هفته‌ای که باعطر اربعین عجین شد/از اثر حسن روح‌الامین تا آینه عشق

هفته‌ای که باعطر اربعین عجین شد/از اثر حسن روح‌الامین تا آینه عشق

در هفته گذشته که همزمان با اربعین حسینی بود، نمایشگاه «آینه عشق» شامل نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و آخرین مجلس «روضه بهشت» افتتاح و سردیس‌های شهدای خدمت رونمایی شدند.

خبرگزاری مهر -گروه هنر- آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

اثر عاشورایی حسن روح‌الامین بر بام کربلا

روزهای ابتدایی هفته اول شهریور مصادف با اربعین حسینی بود و به همین دلیل حسن روح‌الامین و محمدعلی نادری ۲ هنرمند نقاش اهل بیت علیهم السلام در کربلا به خلق اثر پرداختند.

روح‌الامین هنرمند نقاش متعهد که آثارش را با توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و با محوریت دینی خلق می‌کند، این بار نقاشی جدید خود را در جوار حرم حضرت سیدالشهدا (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) ترسیم کرده است. این نقاشی که قطع نسبتاً بزرگی دارد و روح‌الامین در آن از رنگ‌های آبی و سبز که روح قدسی دارد، استفاده کرده است از زاویه نگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها ترسیم شده است.

آثار این ۲ هنرمند با عناوین «تنزل الروح» و «آخرین نگاه» در بام کربلا اجرا شدند و سحرگاه اربعین حسینی در بام کربلا به نمایش درآمدند.

«تنزل الروح»، نزول ملائک برای زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را روایت می‌کند و «آخرین نگاه»، لحظه عبور کاروان اُسرا و رئوس شریف شهدا از کنار قتلگاه را به تصویر می‌کشد.

آثار حسن روح‌الامین پیش از این در نجف اشرف و در حرم مطهر حضرت علی علیه السلام نیز به نمایش گذاشته شده بود و این اولین بار است که یک هنرمند نقاش در کربلا به خلق اثر می‌پردازد.

اعلام اسامی راه یافتگان به جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

با اتمام جلسات ارزیابی و انتخاب هنرجویان متقاضی حضور در جشنواره سی و یکم هنرهای تجسمی جوانان ایران، ترکیب نهایی راه‌یافتگان به مرحله کارگاهی این رویداد هنری ملی مشخص شد.

بر این اساس، از میان ۱۲۳۳ شرکت‌کننده، ۱۷۴ هنرمند به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا کردند که ۹۷ نفر از آن‌ها را بانوان و ۷۷ نفر را نیز آقایان تشکیل می‌دهند.

در میان رشته‌های هنری، نقاشی با ۲۶ هنرمند، عکاسی با ۲۴ هنرمند، طراحی با ۱۸ هنرمند، خوشنویسی با ۱۷ هنرمند، گرافیک با ۱۶ هنرمند، تصویرسازی با ۱۶ هنرمند، نگارگری با ۱۴ هنرمند، سرامیک با ۱۳ هنرمند، مجسمه‌سازی با ۱۳ هنرمند، کاریکاتور با ۱۳ هنرمند و رسانه‌های هنری جدید با ۵ هنرمند در جشنواره سی و یکم حضور خواهند داشت.

از حیث پراکندگی استانی، استان تهران با ۳۲ هنرمند راه‌یافته به مرحله کارگاهی در جایگاه نخست قرار دارد و استان‌های اصفهان با ۲۱ و خراسان رضوی با ۱۶ هنرمند راه‌یافته، در جایگاه‌های دوم تا سوم جای دارند.

علاقه‌مندان جهت مشاهده اسامی هنرمندان راه‌یافته به مرحله نهایی سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌توانند به سامانه جشنواره مراجعه کنند.

سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، طراحی، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه‌سازی، نقاشی، نگارگری، هنر سرامیک و رسانه‌های هنری جدید، ۱۹ تا ۲۳ شهریور سال جاری در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.

سردیس‌های شهدای خدمت رونمایی شدند

پنجمین مجلس از نمایشگاه گروهی «روضه بهشت» با ۱۰ اثر از فرهاد ابراهیمی، طاهر شیخ‌الحکمایی، آذر شیخ بهاالدین‌زاده، عفت صلواتی، قدرت‌اله عاقلی، نادر قشقایی، ملک‌دادیار گروسیان، قدرت‌اله معماریان، سید مجتبی موسوی و علی‌اصغر یوزباشی در نگارخانه عالی حوزه هنری افتتاح شد.

در آئین افتتاحیه آخرین مجلس از نمایشگاه گروهی «روضه بهشت» که به آثار حجمی اختصاص داشت، از تابلوی «عازم شدن مسلم ابن عقیل (ع) به کوفه» اثر حسن اسماعیل‌زاده و ۴ سردیس شهدای خدمت رونمایی شد.

پس از رونمایی از سردیس شهیدمالک رحمتی ساخته مرتضی دستجردی، سردیس شهیدسیدابراهیم رئیسی ساخته مهدی دهقانی زاده، سردیس شهید سیدمحمدعلی آل هاشم ساخته نادر قشقایی و سردیس شهیدحسین امیرعبداللهیان ساخته مرتضی آرین نمایشگاه مجسمه‌سازی «روضه بهشت» افتتاح شد.

بخشی از نمایشگاه مجسمه‌سازی «روضه بهشت» اثر علی اصغر یوزباشی در معرض دید قرار گرفته است، اثری که برگرفته از ماجرای رشادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و با به‌کارگیری المان‌هایی چون ضریح، آب، پنجه علم و چفیه به رسیدن قمر بنی هاشم به آب فرات و ننوشیدن آب اشاره دارد. یوزباشی این اثر را سمبل و نماد جانبازی معرفی می‌کند که در جنگ دفاع مقدس بارها توسط رزمندگان ایرانی مشق شده است و با از خودگذشتگی و ایثار مهمترین درس حضرت عباس (ع) در عاشورا را مرور کرده‌اند.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای در برج آزادی روایت شد

نمایشگاه «آینه عشق» که روایتی از نگاه نقاشان قهوه‌خانه‌ای درباره کربلا در آن به تصویر کشیده شده است ۷ و ۸ شهریور در تالار آینه برج آزادی دایر بود.

اجرای زنده پرده‌خوانی عاشورایی توسط مرشد محمد مصطفی فتحی به همراه ورک‌شاپ، سخنرانی استادهای حوزه ادبیات آئینی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای در مراسم افتتاحیه با حضور مدیران و مسئولان فرهنگی هنری و هنرمندان در روز نخست و برگزاری نشست پژوهشی توسط هاجر سلیمی‌نمین پیرامون موضوع نقش اسطوره و باورهای مذهبی در نقاشی قهوه‌خانه‌ای در روز دوم از برنامه‌های جانبی این رویداد فرهنگی بود.

نمایش آثاری از ونگوگ و پیکاسو در نیاوران

علیرغم همزمانی هفته گذشته با اربعین حسینی، موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ۲۸ اثر منتخب از نقاشان صاحب‌سبک جهان را در نمایشگاهی با عنوان «ردپا» به نمایش گذاشته است.

«تراژدی» از پیکاسو، «کافه تراس در شب» از ونگوگ، اثر «مونالیزا» از لئوناردو داوینچی، اثر «خروس ماهی‌گیر» از ژان لوکارت و… از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه روی دیوار رفته است.

«ردپا» تا ۱۰ شهریور همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ در نگارخانه شماره ۱ موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، پذیرای هنردوستان است.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه گروهی «وان میلیون» در گالری ثالث، نمایشگاه امیرحسین انصاری با عنوان «در میانه هیچ» در گالری سیحون، نمایشگاه گروهی «در کوچه باد می‌آید» در گالری نگر، نمایشگاه «فراز و نشست» در گالری ایده، نمایشگاه «پتک پرتره» در گالری ابتدا، نمایشگاه «میان نور را ببین» در گالری باشگاه و نمایشگاه «سایه نشینان» در گالری دوست، از جمله نمایشگاه‌هایی است که روز جمعه ۹ شهریور افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6210686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha