۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۲۲

در پنج ماهه نخست سال جاری؛

صادرات گمرکات اصفهان ۳۵ درصد کاهش یافت

صادرات گمرکات اصفهان ۳۵ درصد کاهش یافت

اصفهان- مدیرکل گمرکات اصفهان از کاهش ۳۵ درصدی صادرات از طریق گمرکات استان طی پنج ماه سال جاری خبر داد و گفت: علت این مساله کاهش صادرات فلزات آهن و فولاد طی این مدت بوده است.

رسول کوهستانی پزوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صادرات از طریق گمرکات استان در پنج ماهه سال ۱۴۰۳، به میزان ۷۶۱ هزار و ۸۰۸ تن و به ارزش ۴۹۰ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار بوده است.

وی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط تشریفات صادرات ۲۵۳ کامیون (۲۰ تُن) در گمرکات اصفهان صورت می‌پذیرد، افزود: طی پنج ماه ابتدای امسال، صادرات گمرکات استان اصفهان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۶ درصد و حیث ارزش ۳۵ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۶۲ درصدی صادرات محصولات فولادی اصفهان

مدیرکل گمرکات استان اصفهان اقلام صادراتی گمرکات استان اصفهان را ۴۶۰ نوع کالا برشمرد و اضافه کرد: طی این مدت عمده ترین محصولات صادراتی از گمرکات استان اصفهان محصولات پتروشیمی ۱۳۴ میلیون دلار و با ۳۸ درصد رشد، چدن، آهن و فولاد ۱۱۸ میلیون دلار با ۶۲ درصد کاهش، محصولات لبنی با ۵۶ میلیون دلار با ۴۴ درصد رشد، فرش ماشینی و دستباف ۳۳ میلیون دلار یک درصد رشد و مس و مصنوعات آن با ۳۰ میلیون و ۹ درصد کاهش و سایر کالاها نیز ۱۱۹ میلیون دلار و ۹ درصد کاهش بوده است.

کوهستانی مهمترین دلیل کاهش صادرات پنج ماهه از طریق گمرکات استان را کاهش صادرات فلزات به خصوص آهن، فولاد و چدن برشمرد و اظهار داشت: با بخشنامه جدید بانک مرکزی در مرداد ماه امسال مبنی بر اصلاح الزام عرضه ارز صادراتی فولاد سازان در سامانه نیما و همچنین بازگشت ارز صادراتی فولاد سازان برای واردات خود یا شرکت‌های هم گروه با نرخ توافقی، روند کاهشی صادرات فولاد متوقف و حتی نرخ رشد آن افزایشی شده است.

رشد ۱۲ درصدی واردات کالا به اصفهان در سال جاری

وی درخصوص واردات از طریق گمرکات استان اصفهان ابراز داشت: طی این مدت ۲۸۱ میلیون دلار به وزن ۶۳ هزار تن از طریق گمرکات استان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش چهار و لحاظ وزنی ۱۲ درصد رشد داشته است.

به گفته کوهستانی، مهمترین کالاهای وارداتی گمرکات استان اصفهان خطوط تولید و مواد اولیه واحدهای تولیدی بوده است.

کد خبر 6212918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha