۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۰۸

گفت‌وگوی مهر؛

شرایط مرمت و رفع نقاط نقاط حادثه خیز بازار اراک پایدار است

شرایط مرمت و رفع نقاط نقاط حادثه خیز بازار اراک پایدار است

اراک- معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرکزی گفت: شرایط بازار تاریخی اراک به لحاظ مرمت و رفع نقاط حادثه‌خیز پایدار است.

حسین محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون مرمت اکثر سراهای بازار تاریخی اراک اعم از سرای فدایی، هزاوه‌ای‌ها، نوذری، کتابفروش‌ها، انجام شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میراث فرهنگی و شهرداری اراک گفت: پیرو این تفاهم‌نامه، بسیاری از اقدامات بازار را شهرداری بافت تاریخی بر عهده می‌گیرد و در این راستا شهرداری بافت تاریخی نیز قراردادی با پیمانکار منعقد کرده که سرای حاج‌باشی و آقایی را در دستور کار مرمت قرار دهد.

محمودی با بیان اینکه در عملیات مرمت، فضای داخلی سراها و بام سازی توسط شهرداری بافت تاریخی (با استفاده از پیمانکار) و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مورد مرمت کامل قرار می‌گیرد، افزود: در حال حاضر عملیات سبک سازی بام در سراهای حاج باشی و آقایی کلید خورده و خاک برداری انجام و خاک‌ها در حال انتقال است همچنین عملیات کاهگل نیز به زودی انجام و مرمت فضای سراها نیز دنبال خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها یک کارگاه مرمتی در سرای نوذری فعال است که عمده کار مرمت انجام و تمام امور مربوط به بام‌سازی و مرمت فضای داخلی سرا نیز اجرایی شده است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با تاکید بر اینکه بام بازار همواره در اولویت مرمت قرار دارد، افزود: میراث فرهنگی از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲، بام راسته بازار را مرمت کرده و طاق‌های نیازمند تعمیر، نیز رسیدگی شده‌اند.

محمودی گفت: این مهم باید مورد توجه ویژه باشد که اماکن و ابنیه‌های تاریخی و سنتی همواره نیازمند رسیدگی و مرمت هستند و ممکن است در لحظه برای هر بخشی مشکلی بروز کند، اما تاکنون نقاط حادثه‌خیز و اضطراری مرمت شده‌اند و تا شروع بارش‌های فصلی و پاییز تمامی مرمت‌ها خاتمه می‌یابد و در واقع نقطه حادثه‌خیز نخواهیم داشت.

شرایط مرمت و رفع نقاط نقاط حادثه خیز بازار اراک پایدار است

هدفگذاری ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازار تاریخی

وی تصریح کرد: اعتبارات ابلاغی برای بازار تاریخی اراک در سال جاری ۲۰۰ میلیارد ریال است که تا این لحظه بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به شکلی مشارکتی از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین و هزینه شده و شهرداری اراک نیز در تخصیص اعتبارات تعامل و هم‌افزایی لازم را داشته است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: اوقاف به عنوان یکی از متولیان بازار به شکل مشارکتی همکاری دارد و هیأت امنای بازار نیز کمک می‌کند تا این همراهی بیشتر شود.

محمودی گفت: به صورت کلی وضعیت بازار، سراها و بام با مرمت‌های صورت گرفته در شرایط پایداری قرار دارد.

وی بیان کرد: بازار بافت سنتی و قدیمی دارد و با توجه مداخلات بالای صورت گرفته در این ابنیه گاهی ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که به طور قطع با مدیریت به هنگام، قابل حل است.

کد خبر 6214417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha