۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۰

مهر گزارش می دهد؛

انتخاب رشته کنکوری‌ها سردرگم در کلاف قوانین/ معترضان چه می‌گویند

انتخاب رشته کنکوری‌ها سردرگم در کلاف قوانین/ معترضان چه می‌گویند

انتخاب رشته در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ آغاز شده است اما دو گروه از داوطلبان نسبت به قوانین و مصوبات اعلامی در زمان انتخاب رشته معترض شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر و پس از اعلام نتایج کارنامه ملاک انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، موجی از اعتراض داوطلبان کنکور با تجمعاتی مقابل نهادهایی از جمله سازمان ملی سنجش و ریاست جمهوری برخاسته است.

در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در یک پیام مهم آمده است: داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شده و در سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته می‌کنند، از فرایند اعلام نتایج نهایی حذف خواهند شد.

به عبارتی افرادی که پیش از این در این سه رشته قبول شده‌اند دیگر نمی‌توانند در انتخاب رشته جدید شرکت کنند حتی با وجود اینکه در کنکور هم شرکت کرده باشند.

در روزهای اخیر برخی از این داوطلبان اذعان کرده‌اند که با توجه به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که درباره ابطال یکی از شرایط دفترچه ثبت نام داده شده است، این داوطلبان که اکنون در سال ۱۴۰۲ در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شده‌اند و برخی از آنها در دانشگاه‌ها ثبت نام کرده و برخی ثبت نام نکرده‌اند، می توانسته‌اند در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کرده و انتخاب رشته کنند.

در رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است:

«اولاً براساس بند سوم اصل سوم و اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تحصیل حقی است برای عموم شهروندان و منع آن برمبنای قسمت اخیر ماده ۱ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال ۱۳۵۳ جز با مجوز قانونی امکان پذیر نیست.

ثانیاً وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو طی شش بند در ماده ۳ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی احصاء شده و از هیچیک از بندهای مذکور، صلاحیت ایجاد محرومیت از ثبت نام و شرکت در آزمون برای پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و همچنین دانشجویان دوره روزانه همه مقاطع تحصیلی که تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ انصراف نداده‌اند، استنباط نمی‌شود.

ثالثاً ایفای وظیفه «برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت» که مطابق صدر ماده ۲ قانون یادشده به شورای مزبور واگذار شده، مجوزی بر ایجاد تضییق برای شرکت در آزمون برای دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه تمامی مقاطع تحصیلی در صورت عدم انصراف تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ نیست و این دسته از افراد می‌توانند در صورت قبولی در آزمون و تا قبل از ثبت نام در دانشگاه محل قبولی نسبت به انصراف از دانشگاه قبلی محل تحصیل خود اقدام کنند.

بنا به مراتب فوق، بند (ب) از جزء ۲۲۲ با عنوان «شرایط اختصاصی» ذیل قسمت «۲۲ شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری» مندرج در صفحه ۲۱ دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ که پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و نیز دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه همه مقاطع تحصیلی را در صورت عدم انصراف تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون سال ۱۴۰۱ ندانسته، خارج از حدود اختیار مرجع تصویب کننده آن و خلاف قوانین فوق الذکر است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.»

اما در اینجا گروه دیگری از داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۳ معتقد هستند ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بسیار محدود است و رقابت در این سه رشته بسیار فشرده است و اینکه پذیرفته شدگان سال قبل بتوانند در فرآیند انتخاب رشته شرکت کنند، ناعادلانه است و آنها در یک رقابت نابرابر با صندلی‌های پرشده از قبل قرار دارند.

این معترضان معتقد هستند که مصوبه سنجش کاملاً به جا است و پذیرفته شدگان سال گذشته حق انتخاب رشته در این سه رشته را ندارند و با آگاهی از رشته‌ای که در آن پذیرفته شده‌اند نسبت به ثبت نام در کنکور ۱۴۰۳ اقدام کرده‌اند و با اینکه یک صندلی مهم پزشکی، یا دندانپزشکی و یا داروسازی را اشغال کرده‌اند بازهم توقع دارند که این بار نوع صندلی در دانشگاه مدنظرشان را اشغال کنند.

نکته قابل توجه این است که این موضوع در زمان انتخاب رشته به اطلاع داوطلبان رسیده است و دو گروه از این موضوع سردرگم شده‌اند که چرا تاکنون اطلاع رسانی نشده بود. اکنون مشخص نیست که کدام یک از این دو گروه بر پایه قانون نظر خود را می‌گویند.

ضمن اینکه انصراف دادن از یک رشته در یک دانشگاه دولتی متضمن ضمانت‌ها و تعهدات مختلف برای فرد پذیرفته شده است. تنها در یک دانشگاه علوم پزشکی از یک دانشجوی پزشکی یا دندانپزشکی چند مدل تعهدنامه محضری گرفته می‌شود و فرد در بدو ثبت نام باید وثیقه‌های چند صد میلیون تومانی به دانشگاه ارائه کند.

همچنین در صورتی که فرد در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در محل‌های دارای تعهد، سهمیه مناطق محروم یا سهمیه افزایش ظرفیت مصوبه شورا، پذیرفته شده باشد و در دانشگاه ثبت نام کرده باشد و بخواهد انصراف دهد باید میزان جریمه و خسارات ناشی از تأخیر و یا عدم انجام خدمات مورد تعهد را به صورت یکجا و بدون هیچ‌گونه قید و شرطی به وزارت بهداشت بپردازد.

با این اوصاف در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ نکته جدیدی مطرح شده که به نظر می‌رسد به نوعی راه حل و پیش بینی رفع این مشکل بین دو گروه از داوطلبان معترض است.

در این مصوبه که توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده آمده است: «طبق مصوبه جلسه ۲۰۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ (ششم شهریورماه ۱۴۰۳) از سال ۱۴۰۴ به بعد، پذیرفته شدگان تمام دوره‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، اعم از رایگان و غیررایگان، و پذیرفته شدگان تمام دوره‌های آموزش رایگان (شامل دوره‌های روزانه، محروم، فرهنگیان، بورسیه) در تمامی آزمون‌ها و رشته محل‌ها که پذیرش آنها با آزمون دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال قبل صورت گرفته، چه در دانشگاه یا موسسه قبولی ثبت نام کرده و چه ثبت نام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در همان آزمونی که در آن پذیرفته شده‌اند را در سال بعد ندارند. در صورت تمایل به شرکت مجدد در آزمون دو سال بعد از سال قبولی، باید قبل از شروع زمان ثبت نام آن آزمون، از دانشگاه یا موسسه قبولی انصراف قطعی دهند.»

به نظر می‌رسد این مصوبه راه مناسبی برای پایان غائله انتخاب رشته در سه رشته مهم علوم پزشکی نشان می‌دهد اما نکته مورد بحث این است که تکلیف انتخاب رشته ۱۴۰۳ چه می‌شود و آیا دوباره قرار است افرادی که پذیرفته شده‌اند به نهادهای قانونی مراجعه کنند و یا داوطلبان امسال که مدعی هستند آن گروه حق انتخاب رشته ندارند، پیروز می‌شوند.

با توجه به فرصت کوتاهی که برای انتخاب رشته درنظر گرفته شده و سرنوشت آینده تحصیلی داوطلبان به آن بسته است، نهادهای قانونی باید پاسخی در خور به این موضوع داشته باشند.

کد خبر 6215271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      28 1
      اینها نتیجه زیادی خواهی یه عده ای هست که پارسال پزشکی روزانه یا پردیس قبول شده و امسال به نیت تبدیل پردیس به روزانه یا روزانه شهر دیگری به شهر خودشان دوباره کنکور ثبت نام کرده و حق دانش آموزان دوازدهمی امسال را پایمال کرده اند. قبولی های سه رشته تاپ هر کنکور باید مختص دانش آموزان همان سال باشد.
    • عرشیا IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      10 0
      دانشجویی که سال قبل رفته دانشگاه و یک صندلی رو اشغال کرده الانم میخواد صندلی دیگه ای رو اشغال کنه و از سال قبل انصراف بده که صندلی سال قبلش تا پایان دوره 7ساله تحصیل خالی بمونه ، و حق داوطلب 1403رو بخوره ,چرا؟ چون میخوان برن دانشگاه بهتری درس بخونن ، اگر این قضیه لغو شه حق کنکوری های 1403پایمال میشه
    • محمد US ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      9 0
      حق خیلی از این سیویا همین هست این افراد پارسال جای خیلیا رو گرفتن و صندلی اون ها رو سوزوندن حالا میخوان مارو هم مث پارسالیا بخاطر زیاده خواهیشون بیچاره کنند آقای خبر نگار لطفا حق و مطالبه بچه های ۴۰۳ رو هم پیگیری که با تراز بالا تر از پارسال رتبه ۲ برابر بخاطر این تراز سیویا گرفتن
    • امیر IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      11 0
      با سلام خدمت خبرگزاری مهر کاش از تراز های کنکور امسال هم حرف میزدین میدونید با درصد برابر با کنکور پارسال تراز خیلی بدتری ماها گرفتیم و همچنین با تراز برابر با کنکور پارسال رتبه هامون دو برابر شده که بخاطر افراد تراز سیوی هست کاش در مورد رتبه و تراز کنکور امسالم حرف میزدین
    • ریحانه IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      8 1
      این افراد هم پارسال صندلی هایی که ارزوی خیلی ها بود رو سوزوندن هم امسال با زیاده خواهیشون و با تراز های سیو قصد دارن به ناحق جای کنکوری های تلاشگر 403 رو بگیرن. #جلوگیری_از_انتخاب_رشته_سیوی_ها
    • مانی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      11 1
      واقعا ناعادلانه است خیلی از این دانشجوها حتی در کنکور امسال شرکت نکردند و می‌خوان با تراز سال 402 دوباره انتخاب رشته کنند دوستان توجه کنید تراز کنکور 402 از کنکور 403 بالاتر بوده این یعنی دانش آمورز دوازدهمی که فقط کنکور 403 میتونست بده ضرر کرده و داوطلبانی که از سال 402 تراز داشتند رتبه بهتری دارن
    • حسین ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      7 0
      لطفا در مورد رتبه و تراز کنکور امسال تحقیق کنید اصلا قابل مقایسه با سال گذشته نیست مثلا تراز 7 هزار در منطقه 2 پارسال رتبه‌ حدود 32 هزار داده است ولی امسال تراز 7 هزار منطقه 2 رتبه 45 هزار داده است علتش هم تراز های سیویر402 هست باید جلوی انتخاب رشته تراز های سیوی گرفته شود در هر رشته ای ن تنها پزشکی
    • آرمین IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      10 0
      ما کنکوری های ۴۰۳ خواستار جلوگیری از انتخاب رشته ی همه ی کسانی هستیم که تراز کنکورشان از پارسال سیو بوده است و حتی در جلسه کنکور هم حاضر نشدند
    • حقیقی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      7 1
      با سلام و خسته نباشید در مصوبه شورای عالی انقلاب آمده تراز کنکور بدون تغییر میماند اما ذکر نشده دوبار قابل استفاده میباشد. ما کنکوری های ۱۴۰۳ از شما خواهشمند هستیم دانشجو هارا از فرایند انتخاب رشته حذف نمایید زیرا بازهم تمایل به اشغال صندلی دارند و ما داوطلبان ۱۴۰۳ با تراز کمتر شانسی نداریم
    • مریم IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      6 0
      بخاطر تصمیمات اشتباه و زیاده خواهی دانشجویان سه رشته تاپ هست که در خلا قانونی به وجود آمده بدترین ضربه ها به داوطلبان ۴۰۳ وارد شد و تبصره سنجش کمک کوچکی بود به ظلمی که در حق داوطلبان ۴۰۳ شد.
    • هستی ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      7 0
      امسال باوجودکاهش‌سقف‌تراز‌کنکور‌ومعدل‌(حدود۷۰۰واحد)‌باترازکل‌برابر‌باپارسال‌رتبه‌ای‌حدود‌دوبرابر‌گرفته‌،چراکسانی‌که درکنکورامسال‌نه‌تراز‌بالاتری‌گرفته‌نه‌امتحان‌ترمیم‌شرکت‌کرده‌بدلیل‌قانون‌تراز‌سیو‌بدون‌ذره‌ای‌تلاش‌باید‌نتیجه‌ای‌بهتربگیرند؟‌کسانی‌که‌حتی‌سرجلسه‌کنکور‌شرکت‌نکرده‌یا‌اگرشرکت‌کرده‌ترازمورد‌قبولی‌نگرفته‌،‌رتبه‌های‌مادوبرابر‌شده‌چه‌کسی‌پاسخگو‌هست
    • Ashkan ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      9 0
      افرادی که سال ۱۴۰۲ یکبار صندلی اشغال کردن امسال هم دارن یک صندلی دیگه هم اشغال میکنن و خیلی خیلی حق ما 403 ها خورده میشه به طوری که با تراز های برابر پارسال یا شایدم حتی بهتر رتبه ها دو برابر شده لطفا به ما 403 ای ها هم توجه بشه
    • مریم IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
      3 0
      علاوه بر دانشجویان دندان،دارو ،پزشکی،بایستی بقیه قبولی های روزانه که یک بار از تراز سال ۴۰۲ برای انتخاب رشته استفاده کرده اند نیز نتوانند از تراز سال پیش برای انتخاب رشته امسال استفاده کنند.
    • عرشیا ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
      1 5
      این محرومین حقشان را بر اساس قانونی می‌خواهند که بیش از یکسال قبل در تمامی نهاد های مربوطه از جمله شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و همچنین به امضای رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی رسیده بود ولی با یک نوشته ای که شاید بیش از سه روز هم نیست نگارش یافته و در هیچ جا تصویب نشده حقشان تضییع یافته.