۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۸

مدیر نظارت دارویی معاونت غذا دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح کرد؛

ضعف سیستم ایمنی نتیجه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در بین همدانی‌

ضعف سیستم ایمنی نتیجه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در بین همدانی‌

همدان -همدان -مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فراورده‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف خودسرانه برخی داروها سبب مقاومت میکروبی و ضعف سیستم ایمنی در بدن می‌شود.

به گزارش خبرگذاری مهر، فاخته قربانی‌شهرت افزود: داروهای تزریقی، کورتن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین مصرف نسخه‌ای و خودسرانه در استان همدان را تشکیل می‌دهد که سبب مقاومت میکروبی و ضعف سیستم ایمنی در بدن می‌شود.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فراورده‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: مصرف بی رویه دارو در برخی موارد موجب بُروز تداخلات دارویی شده وعلاوه بر تحمیل هزینه‌های زیادی به نظام سلامت می‌تواند خطرناک و تهدیدکننده حیات بیماران باشد.

وی افزود: افزایش قیمت آزاد برخی داروها نیز موجب کاهش بخشی از مصرف شده و مردم ترجیح می‌دهند زیر نظر پزشک دارو مصرف کنند.

قربانی‌شهرت اظهارکرد: البته مشکل افزایش قیمت داروها در طرح دارویار حل شده و با هماهنگی‌های سازمان‌های بیمه‌گر، افزایش قیمت را بیمه‌ها به داروخانه پرداخت می‌کنند که به بیماران دارای نسخه پزشک تخصیص می‌یابد.

وی افزود: زنان باردار، کودکان و سالمندان بیماران پرخطر جامعه هستند لذا در خصوص داروی مصرفی آن‌ها با پزشک و در صورت عدم دسترسی با داروساز مشورت کنید تا عوارض ناخواسته داروها برای آن‌ها ایجاد عارضه نکند.

کد خبر 6217161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha