۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۰۴

کارگردان با مهر مطرح کرد؛

اگر حامی مالی پیدا نکنیم مستند هرگز پخش نمی‌شود/اصفهان هوا ندارد!

اگر حامی مالی پیدا نکنیم مستند هرگز پخش نمی‌شود/اصفهان هوا ندارد!

محمدحسین باقری‌فرد کارگردان مستند «اصفهان هوا ندارد» گفت که این مستند درباره دلایل آلودگی هوا در اصفهان و عوارض ناشی از آن ساخته شده است.

محمدحسین باقری فرد کارگردان مستند «اصفهان هوا ندارد» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره دغدغه ساخت این اثر عنوان کرد: در اصفهان هوا به شدت آلوده است به شکلی که آمار برخی بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا زیاد شده است. این مساله برای من دغدغه شد تا با مشورت دوستان مستندی درباره این موضوع بسازم.

وی درباره پروسه دریافت مجوز ساخت این مستند گفت: برای ساخت این کار مجوز نمی‌دادند تا اینکه از اداره بهداشت اصفهان به ما اعلام کردند که حاضرند مجری طرح پروژه شوند تا بتوانیم مجوز ساخت را دریافت کنیم از این رو توانستیم مجوز ساخت بگیریم و تولید را آغاز کنیم. همچنین چندنفر از اساتید و نخبه‌های دانشگاهی را برای تحقیق و پژوهش به ما معرفی کردند و مخصوصا آقای کمالی در دانشگاه اصفهان به ما بسیار کمک کردند.

این مستندساز درباره مضمون این مستند بیان کرد: محتوای مستند ما به طور کلی درباره آلودگی هوا و عوامل مختلف آن ازجمله صنایع، مازوت‌سوزی نیروگاه در برخی از فصول سال، وارونگی هوا، حمل و نقل، خشک شدن زاینده رود و تاثیر آن بر تالاب گاوخونی و وجود ریزگردها است.

اگر حامی مالی پیدا نکنیم مستند هرگز پخش نمی‌شود/اصفهان هوا ندارد!

وی افزود: برای تحقیق و پژوهش این اثر ما سراغ کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست رفتیم. دبیر این بخش خیلی ما را کمک کرد و آمارها مورد نیازی به ما داد. اداره بهداشت و درمان استان نیز درباره آمارهای مرگ و میر و بیماری ها در زمان اوج آلودگی خیلی به ما کمک کرد و اطلاعات داد.

وی درباره مشکلاتی که برای ساخت این مستند داشته است، یادآور شد: از ابتدا برای ساخت این اثر چالش داشتیم. یکی از چالش‌های ما حراست‌های مختلف و ادارات و ارگان ها بودند که گاهی کار ما را تائید نمی کردند. حتی برخی آمارهایی را که باید ارائه می کردند، به بهانه محرمانه بودن در اختیار ما قرار ندادند. حتی نیروی انتظامی به یکی از سکانس‌های اجازه ضبط نداد.

وی با اشاره به اینکه برای پخش این مستند نیاز به حامی مالی دارند، گفت: اصلی ترین چالش ما اکنون این است که حدود یک سال و نیم است که مستند به صورت کامل آماده است اما دارد خاک می خورد. ما یکسری هزینه ها باید انجام دهیم و برای تامین این هزینه‌ها نیاز به اسپانسر داریم. متاسفانه صنایع حاضر نیستند اسپانسر ما شوند و زمانی که قبول می کنند از صنایع بزرگتر می ترسند که کارشان به مشکل بخورد و از این حمایت مالی صرف‌نظر می‌کنند. مسئولان نیز کاملا نسبت به این اثر بی‌مهری کردند و هیچ حمایتی از ما نکردند. اگر مشکلات مالی این مستند رفع نشود هرگز پخش نخواهد شد.

باقری‌فرد در پایان عنوان کرد: تولید این مستند نزدیک به ۲ سال طول کشید زیرا مشکلات مختلفی داشتیم. خیلی مواقع جلوی فیلمبرداری را می گرفتند، ما فیلمبرداری شهری داشتیم، فیلمبرداری از عوامل آلوده زا و تالاب گاوخونی داشتیم که تمامی تصاویر این مستند اختصاصی و تولید شده هستند. همچنین یکسری از نقشه های آلودگی هوا به صورت اختصاصی توسط حسین احمدی کیا عضو هیات علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه اصفهان به ما داده شده است. همچنین با نخبگان دانشگاهی و اعضای هیات علمی دانشگاه نیز مصاحبه کردیم اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی این مستند تاکنون امکان پخش پیدا نکرده است.

کد خبر 6217952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha