۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۳۶

مهر بررسی کرد:

زنگزور و رویکرد ایران؛ خردمندانه‌ترین راهکار چیست؟

زنگزور و رویکرد ایران؛ خردمندانه‌ترین راهکار چیست؟

در مورد کریدور زنگزور در دید کلان و رویکرد راهبردی، آنچه که اهمیت دارد، حفظ منافع ملی و تاریخی از راه مقابله با تلاش‌های پیدا و پنهانی است که به منظور برهم زدن نظم منطقه‌ای در جریان است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بعد از شکست ایروان در جنگ ۴۴ روز قره باغ و امضای توافقنامه صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وساطت مسکو، زمزمه‌ها در خصوص اتصال خاک جمهوری آذربایجان به نخجوان بیش از گذشته به گوش می‌رسد. الهام علی‌اف و رجب طیب اردوغان با تعریف منافع مشترک در ایجاد دالان زنگزور قصد دارند تا از طریق مسیر زمینی- ریلی در استان سیونیک ارمنستان، برای نخستین بار جهان ترک را هم متصل کرده و عملاً زمینه برای فعالیت «کریدور میانی» و اتصال میان چین-اتحادیه اروپا را فراهم آورند. تحقق چنین نقشه‌ای عملاً در تضاد با منافع ملی روسیه- ایران قرار دارد زیرا سبب می‌شود تا این دو کشور بزرگ از مسیرهای ترانزیتی آینده حذف شده و در عین حال اتصال مستقیم ایران به خاک اروپا به دلیل ایجاد دالان زنگزور قطع گردد. با وجود آشکار بودن چنین خطر ژئوپلیتیکی اما پس از سفر پوتین به باکو و دیدار وی با الهام علی‌اف به نظر می‌رسد روسیه برای مدیریت این «خطر» قریب الوقوع دچار اشتباه محاسباتی شده و قصد دارد با اتصال «جهان ترک» با یکدیگر موافقت کند!

زنگزور و رویکرد ایران؛ خردمندانه‌ترین راهکار چیست؟
دالان زنگزور و قطع مسیر تاریخی ایران به اروپا

عدم پایبندی مسکو به حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی ایروان از یکسو و از سوی دیگر عملکرد ضعیف صلح‌بانان روسی در گذرگاه لاچین و وارد شدن فشار معیشی سنگین به ساکنان ارمنی این منطقه سبب شد تا نیکول پاشینیان نیز بیش از گذشته مدار سیاست‌های امنیتی- نظامی خود را با کشورهای غربی به ویژه آمریکا، فرانسه و هند تنظیم کند. برگزاری رزمایش نظامی «شریک عقاب ۲۰۲۳»، توسعه روابط دفاعی با فرانسه و در عین حال کاهش ۸۶ درصدی روابط نظامی با مسکو نشان دهنده آن است که ارمنی‌ها به مانند گذشته به «برادر بزرگ‌تر» اعتماد ندارند و قصد دارند برای محافظت از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود تمام «تخم مرغ‌هایشان» را تنها در سبد یک ابر قدرت قرار ندهند! در واکنش به سیاست غرب‌گرایانه پاشینیان رسانه‌های روسی به صورت ۲۴ ساعته این پیام را به شهروندان خود القا می‌کنند که ارمنستان نیز قدم در مسیر اوکراین گذاشته و لاجرم به سرنوشت این کشور دچار خواهد شد! برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به سرعت بالای توسعه روابط میان ایروان با کشورهای غربی، روس‌ها قصد دارند پیش‌دستی کرده و از طریق موافقت با تشکیل کریدور زنگزور، زمینه لازم برای مهار رفتار ترک‌ها و برنامه‌های آتی اردوغان در قفقاز جنوبی را فراهم آورند.

زنگزور و رویکرد ایران؛ خردمندانه‌ترین راهکار چیست؟
بازی پوتین در زمین ترک‌ها

پس از سفر پوتین به باکو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه خواستار رفع انسداد ارتباطات میان جمهوری آذربایجان- ارمنستان- نخجوان شد. نکته قابل تأمل آنکه لاوروف انگشت اتهام را به سوی پاشینیان نشانه رفته و مدعی است که رهبری ارمنستان در مسیر اجرایی شدن بند ۹ توافقنامه صلح ۲۰۲۰ کارشکنی می‌کند! اخیراً ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز بر قطعی بودن موضع کشورش در خصوص تشکیل کریدور زنگزور تاکید کرده بود. بیان چنین اظهاراتی سبب شد تا آقای مجتبی دمیرچی‌لو دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه سفیر روسیه را فراخوانده و بار دیگر موضع ایران در خصوص عدم تغییر مرزها و ژئوپلیتیک منطقه قفقاز جنوبی را به وی یادآوری کند. هم‌زمان سفیر ایران در مسکو نیز مراتب اعتراض خود را به کاخ کرملین اعلام کرد. علاوه بر این موارد شاید لازم باشد این نکته برای طرف روس روشن شود که متحد قدیمی ناتو نمی‌تواند مسیر «مطمئن» و «پایداری» برای دور زدن تحریم‌های غرب باشد و دیریازود ترک‌ها مسیر خود را از مسکو جدا خواهند کرد. در صورت تحقق این سناریو روسیه در عمل انجام شده قرار خواهد گرفت و برای انسداد مجدد این مسیر مجبور خواهد شد تا از ابزار پرهزینه نظامی استفاده کند!

زنگزور و رویکرد ایران؛ خردمندانه‌ترین راهکار چیست؟
تغییر مرزهای تاریخی- بین‌المللی؛ خط قرمز جمهوری اسلامی ایران

در آستانه امضای توافق راهبردی میان تهران- مسکو، بیان چنین اظهاراتی از سوی مقامات روس بی‌شک برخلاف مصلحت دو کشور بوده و می‌تواند دورنمای امضا و اجرای چنین توافقی را از اساس با خطر مواجه کند! طی سه سال اخیر تمرکز اصلی دولت و ارتش روسیه بر جبهه اوکراین بوده و آنها قصد داشتند تا با تنبیه کی یف، جلوی بازشدن پای ناتو در مرزهای اروپایی را بگیرند. در این مدت جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگری «تجدیدنظر طلب» در نظام بین‌الملل و مخالف حضور غرب در مرزهای شمالی خود بارها با تشکیل دالان تورانی ناتو مخالفت کرده و با برگزاری رزمایش‌های متعدد نظامی این پیام را به طرف آذری ارسال کرده که اگر قصدی برای تغییر خطوط مرزی میان ایران- ارمنستان وجود داشته باشد، تهران با تمام قوا از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد. حال در شرایطی که سطح تنش میان تهران- تل‌آویو در منطقه شرق عربی به شکل قابل توجهی افزایش یافته، به نظر می‌رسد بازیگران منطقه‌ای- فرامنطقه‌ای قصد دارند تا از این وضعیت سو استفاده کرده و مرزهای بین‌المللی در این منطقه را تغییر دهند. شاید یادآوری این نکته برای بازیگران فعال در معادلات قفقاز جنوبی لازم باشد که جمهوری اسلامی ایران توان تمرکز بر چندین جبهه مختلف را دارد و در صورت لزوم اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای را انجام خواهد داد.

دو سال قبل در جریان دیدار رهبران ایران، روسیه و ترکیه در تهران، مقام معظم رهبری با اشاره به تنش‌های جاری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قفقاز جنوبی صراحتاً با تغییر مرزهای تاریخی- بین‌المللی، مخالفت کردند. با توجه به تذکر معظم له مسکو و آنکارا باید بدانند تنها کریدوری در منطقه قفقاز جنوبی اجازه فعالیت خواهد داشت که سه «خط قرمز» تهران را در نظر داشته باشد. نخست آنکه حاکمیت کریدور زنگزور در استان سیونیک ارمنستان باید با نیروهای ارمنی باشد و نباید تغییری در وضعیت مرزهای بین‌المللی ایجاد شود. دوم منافع تهران در هر مسیر جدید ارتباطی باید مورد توجه قرار بگیرد و در نهایت جمهوری اسلامی ایران به بهانه توسعه راه‌های ارتباطی اجازه باز شدن پای آمریکا، رژیم صهیونیستی یا ناتو را به مرزهای شمالی خود نخواهد داد.

تهران چه سیاستی را دنبال می‌کند؟

رصد و مرور مجدد مواضع مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته، نشان دهنده آن است که وحدت نظر و انسجام کامل بین تمام مسئولین وجود دارد و ذره‌ای تغییر و عقب نشینی مشاهده نمی‌شود. جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با مقامات روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه، آشکارا و بدون لکنت، موضع برحق خود را تکرار کرده و اعلام می‌کند که اتصال مرزی ایران و ارمنستان، به عنوان یکی از مزیت‌های ژئوپلیتیک کشور و راه یافتن به سوی گرجستان، دریای سیاه و اروپا، دارای اهمیت حیاتی است و به هیچ وجه از آن نمی‌گذرد. اهمیت این موضع استراتژیک آن قدر عمیق است که تغییر و تحولات داخلی کشورها و روندهای پیرامونی، اثری بر خاستگاه ایران نمی‌گذارد. به عبارتی روشن؛ ایران، صرف نظر از ماهیت رقابت سیاسی بین قدرت‌های منطقه و فرامنطقه و فارغ از نگرش سیاست داخلی ایروان، رویکرد ممانعت از تغییر ژئوپلیتیک را دنبال می‌کند و اجازه نمی‌دهد نظم موجود تغییر کند.

در منطق دیپلماسی پویا و خردمندانه ایران، روابط سیاسی – امنیتی و اقتصادی کشور، با هر یک از کنشگران مهم این پرونده یعنی روسیه، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در سطوح مختلف ادامه دارد و نه تنها قرار نیست هیچکدام از این روابط، قربانی رابطه دیگر شوند، بلکه در دید کلان و رویکرد راهبردی، آنچه که اهمیت دارد، حفظ منافع ملی و تاریخی از راه مقابله با تلاش‌های پیدا و پنهانی است که به منظور برهم زدن نظم منطقه‌ای در جریان هستند اما تحت هیچ شرایطی؛ نمی‌توانند بر اراده ایران، اثر بگذارند.

بهره سخن

عدم توجه به خطوط قرمز مورد اشاره می‌تواند تغییرات جدی در جهت سیاست خارجی ایران ایجاد کند. برهمین اساس توصیه می‌شود تا روسیه به جای موافقت عجولانه با تشکیل کریدور زنگزور و طرح باکو- آنکارا در منطقه، خواستار برگزاری منظم جلسات ۳+۳ (ایران، ترکیه و روسیه با آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) شده و اجازه ندهند تا مرزهای صلح و دوستی تبدیل به محل تنش و بحران امنیتی شود. تنها زمانی رفع انسداد مسیرهای ارتباطی در قفقاز جنوبی واقعیتی در دسترس است که منافع و ملاحظات امنیتی تمام بازیگران در آن مورد توجه قرار بگیرد و قدرت‌های غربی نتوانند در پوشش‌های مختلف روابط میان کشورهای همسایه را تیره‌وتار کنند.

کد خبر 6218022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
      37 9
      راه حل این موضوع استقلال نخجوان است
      • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
        32 4
        راه حل این مسئله فتح نخجوان است
      • ناشناس IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
        35 2
        پیوستن نخجوان به وطن اصلی مادری یعنی ایران بزرگ تنها را حل مسئله است
    • صادق اسماعیلی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      8 13
      خردمندانه راهکار مثل همیشه نرمش قهرمانانه.
    • دکتر پایکاری دکترای جغرافیای سیاسیو نظامی ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      37 2
      معا عده ترکمنچای و گلستان باطل است اذر بایجان تونل بزند از زیر زمین به نخجوان برود تمام طرح زنگزور صهیونیستی است
    • رضا ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 1
      شاید بشه با یک اتوبان زیر زمینی دو قسمت آذربایجان را به هم وصل کرد بدون اینکه ایران از حق خودش محروم بشه یا مرزها تغییر کنه
    • حسین IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      19 1
      ایران بایدجلوی این اتفاق شوم رابگیرددرغیراینصورت تبعات بسیاربسیارنگران کننده ای برای سرزمین مایعنی ایران دارد
    • رامین IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      25 0
      برای سهم خودمون از دریای خزر کوتاه اومدیم نتیجه شد این ما نباید به هیچ عنوان از ذره‌ای از خاک ایران بنفع هیچ کشوری چشم پوشی کنیم از هیچ ابر قدرتی هم هراس نداریم فرزندان ایران اماده دلاوری هستند
    • جواد IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      32 3
      نخجوان که مال خود ایران بوده چه عیبی داره دوباره برگرده به ایران دیگه
      • NP ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
        2 1
        باید ملت نخجوان خودشون انتخاب کنند آیا می‌خواهند به ایران سرزمین تاریخی مادری خود ملحق شوند یا به دیگری یا برای همیشه خودمختاری باقی بمانند اگر آذربایجان ترکیه به نخجوان پیشنهاد الحاق بدن بدونید که به خاطر ملت نخجوان یو درصد هم نیست به خاطر منافع خودشونه جاه طلبی ها حیله ها دخالت بیگانه ها
    • ح م IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      46 4
      هرچه داده اند و داده اید پس بگیرید
    • محمد IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      34 1
      پیشنهاد میکنیم تهدید شود که اگر کریدور زنگزور بخواهد ایجاد شود ، ایران بلافاصله جمهوری نخجوان را به خاک خود الحاق خواهد کرد
    • خلیلی ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      38 4
      روسیه نادان یه سنگ میندازه توی چاه ما باید بیارم بیرون
    • علی کریمی ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      33 2
      جمهوری اسلامی باید از طریق مجامع بين‌المللي پایان قرداد نود ساله اجاره آذربایجان را به جریان بیندازد
    • محمد ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 1
      بهترین راه آن است که ارمنستان قسمتی از استان سیونیک را بعنوان دالان به آذربایجان واگذار کند ودرعوض آذربایجان هم قسمتی از خاک نخجوان را ازطرف مرز ترکیه بعنوان دالان به ارمنستان واگذارند تا مرز ایران با ارمنستان حفظ شده وآذربایجان هم به نخجوان متصل شود
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      26 0
      من فکر کنم بیشتر یک خالی بازی روسی هست برای گرفتن امتیاز از همه طرفها ،به هر حال ایران باید محکم بایستد و در جهت منافع خود حرکت کند .
    • ارش ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      46 10
      بهتر است نیکول ذکاوت به خرج دهد و ارمنستان را بصورت جمهوری خود مختار به ایران بپیوندد آنوقت ایران مقتدرانه حامی اش میشود
      • حسن ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
        32 3
        با شما موافقم ارمنستان همیشه و در طول تاریخ کشوری بوده که یک حامی مقتدر و دائمی نداشته است یکی از بهترین کارها همین پیشنهاد است ولی باید از طرف ایرانی پیشنهاد شود و یک پیشنهاد دیگر احداث تونل به عرض مثلا ۸ یا ۹ متر در این منطقه و با سرمایه مشترک ومنافع مشترک است
    • ناشناس IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      26 2
      این منطقه بایددراختیارکشورارمنستان باشدوجمهوری اسلامی تعارف با روسیه راکناربگذاردروسیه بایدپایش راکناربکشد......
    • ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 0
      حق
    • علیرضا ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      23 2
      تنها راه حل اینه که یا نخجوان مستقل بشه یا بخش اتصال ارمنستان و آذربایجان به آذربایجان واگذار بشه و نخجوان رو بدن به ارمنستان تمام اون ترکیه بی خاصیت هم خیلی حرف مفت نزنه اگه قراره تاریخ جلو بیاد باشه اون قره سو و رشته کوه های آرارات رو بدن به ایران بعد از زنگنه زور حرف بزنن
    • محمد ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      33 0
      و‌حتی ابتدای قاجار تا چچن و گرجستان و دریای سیاه مال ایران بوده و بیشتر از این دست درازی به منافع ایران رو نخواهند پذیرفت
    • آتیلا ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      4 30
      انشالله و به کوری چشم دشمنان و بدخواهان زنگزور به آذربایجان ملحق خواهد شد و کریدور ایجاد خواهد شد و همه حتی کسانی که کور کورانه مخالفت می‌کنند از مزایای آن بهره مند خواهند شد
      • ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
        28 1
        دشمنان حقیر ایران زمین برای ابد خفه و استانهای جداشده در شمال رود ارس بار دیگر ضمیمه خاک ایران عزیزخواهندشد.
    • وردان IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      26 0
      هر چی می کشیم و کشیدیم از دست روسیه بوده ......معلومه روسیه ما رو دور خواهد زد مثل همیشه
    • ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      30 5
      بهترین اشغال خاک آذربایجان
      • ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
        18 2
        جمهوری جعلی عاظربایجان خاک ایران است.
    • یوسف دیوسالار IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      27 4
      باتوجه اعتراضات داخل نخجوان ،کمک تا آنها استقلال خود را بدست آورند .
    • رنجبر ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      32 4
      بهترین راه حل استقلال نخجوان است ولاغیر
    • ناشناس IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      37 2
      ایران چرا انقدر منفعل عمل میکنه؟ چرا برای بازپس گیری سرزمین های جدا شده اقدام نکنیم؟! چین تایوان را میخواهد روسیه اکراین را چرا ما سرزمین های جدا شده را پس نگیریم!!!؟ نخجوان ، آذربایجان متعلق به ایران اند...
    • کاظمی ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      31 2
      عاقلانه ترین سیاست ایران این هست که توان دفاعی وجنگی ارمنستان راعلنا تقویت کندتاتعادل قواباآذربایجان برقراربشه وباکو به واسطه حمایتهای نظامی ترکیه واسراییل ادعای غرور کاذب نکنه.
    • NP IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      26 3
      نخجوان بهتره به استقلال برسه به جای اینکه این وسط به گوشت قربانی برای همه برای تکثیر توزیع شدن تبدیل بشه .تا اینکه به هدفی تبدیل بشه برای مداخله بیگانه ها در جاه طلبی های برخی مقامات آذربایجان و ترکیه عضو قدیمی ناتو
    • احمدی ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      26 2
      دوگزینه بهترین راه است اول نخجوان خودمختارشود یابین آذربایجان ونخجوان یک تونل زیر زمینی احداث شود
      • ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
        21 2
        بهترین راهکارالحاق دوباره به خاک ایران است.
    • NP ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      22 3
      ملت نخجوان باید بفهمه که سلام گرگ بی طمع نیست . آیا این الحاق نخجوان به خاطر ملت نخجوان است یا خیر فقط برای پیشبرد نقشه ها از نخجوان برای نقشه اهداف پلید خود بر علیه ایران و همسایگان مرزی پس نتیجه می گیریم نخجوان هم فقط این وسط به عنوان یک مهره وسط بازی قرار گرفته ..
    • به GB ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 1
      هدف غرب از ایجاد این کریدور کنترل بر روسیه، ایران و چین و کل منطقه است.در صورت ایجاد، نه روسیه و نه آذربایجان و نه ترکیه در نهایت کنترلی بر آن نخواهند داشت. راه ارتباطی بین آذربایجان، نخجوان و ترکیه هم اکنون وجود دارد و اینها بهانه است.
    • فرزاد ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      28 2
      باسلام بهترین کار اینکه آذربایجان و نخجوان جزو خاک کشور خودمان کنیم و با پیشرفت مملکت عزیزمان نقشه هخامنشیان را مهیا کنیم.
    • همایون IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      26 2
      تنها یک سیاست کارساز است معادله سیاسی با اعلان الحاق نخجوان به ایران.توسط خواستهای مردم نخجوان.
    • ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      37 2
      منافع ج.ا. ایران بایدحفظ شود.بسته شدن مرز ارمنستان وماانواع عواقب مادی وسیاسی وامنیتی برای ایران دارد.
    • ع ک ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 0
      برای حل این مشکل باید زیر گذر وروگذر متمادی احداث شود تا تردد واتصال ایران به ارمنستان واروپا مختل نشود به شرطی که علی اف نقشه ی دیگری در سر نداشته باشد با راه حل فوق مرز های سه کشور ایران ارمنستان وآذر بایجان بحالت عادی بر خواهند گشت
    • کوروش ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      24 2
      نخجوان به سرزمین اصلی خود ایران برگردد
      • احمدی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
        2 24
        من نمیدانم کشوری را که سازمان ملل و جهان به رسمیت را میشناسد ضمیمه کشور کرد یا نه بایستی با کارشناسان بین المللی مشورت کنی
    • ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      36 3
      باکو تاوان خواهد داد ،بنشینید و تماشا کنید
    • م ن ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      63 2
      کشور ارمنستان همسایه ایران است🌹🌸🧸🧍🐘🇮🇷🇦🇲 نخجوان که مال ایران است
    • مهران IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      0 0
      اگه کریدور زنگزور اتفاق بیوفته نخجوان به ایران برمیگرده