۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۴۵

مهر گزارش می دهد؛

بلاتکلیفی احداث پردیس علم و فناوری خوی/مصوبه ای که اجرا نمی شود

بلاتکلیفی احداث پردیس علم و فناوری خوی/مصوبه ای که اجرا نمی شود

ارومیه - با گذشت دو سال از تصویب احداث پردیس علم و فناوری در خوی نه تنها این طرح اجرایی نشده بلکه احداث این پردیس در بلاتکلیفی و آستانه انحلال قرار دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- مرتضی محمد صادقی: با گذشت دو سال از سفر وزیر سابق علوم به شهر خوی و تصویب احداث پردیس علم و فناوری در شورای اداری با حضور مسئولان شهر خوی، به دستور اداره راه و شهرسازی زمین پردیس پس گرفته شده و برای احداث بیمارستانی اهدا شده است که بودجه مصوب هنوز ندارد.

این اقدام راه و شهرسازی نشان دهنده بلاتکلیفی احداث پردیس علم و فناوری در خوی و نیز قرار گرفتن این طرح قبل از آغاز در آستانه انحلال است.

۱۵ سال از کلنگ‌زنی و آغاز به کار ساخت پردیس دانشگاهی در شهرستان خوی می‌گذرد و همچنان زمین این دانشگاه محل مناقشه بوده است به گونه‌ای که بعد از رهایی این زمین از دست دلالان توسط دادستان وقت خوی شهید حاجی‌قلیزاده، هم اکنون دستگاه‌های اجرایی چشم طمع به این زمین دوخته‌اند به‌گونه‌ای شهرداری دقیقاً از وسط دانشگاه جاده کشیده و زمین دانشگاه را به دو قسمت نامساوری تقسیم کرده است.

در سفر وزیر سابق علوم به شهرستان خوی، با دستور شخص وزیر و مصوبه شورای اداری شهرستان، تصمیم گرفته شد که قسمت سمت چپ این زمین پردیس دانشگاهی در شهرستان خوی به پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی تعلق بگیرد تا بتوانند که یک پردیس علم و فناوری در کنار پردیس دانشگاهی در خوی احداث کنند و مقدمات کار هم انجام شد.

اما بعد از این سفر، این بار نوبت به مسئولان اداره راه و شهرسازی در شهر خوی رسید تا با بهانه طولانی شدن زمان ساخت پردیس دانشگاهی و پردیس علم و فناوری در اقدامی زمین و ساختمان هردو مجموعه دانشگاهی را پس‌گرفته و آن را برای ساخت بیمارستان در نظر بگیرد.

البته دلایل اداره راه و شهرسازی خوی کاملاً قانونی است اما مسئولان آن باید به چند نکته توجه کنند که هیچ دانشگاهی دو ساله یا ۱۰ مساله ساخته نمی‌شود بلکه یک پروسه زمان‌بر بوده و ممکن است چندین دهه طول بکشد.

طبق برنامه‌های ارائه شده برای هفته دولت، قرار بر این بود که به جای بازسازی و رفع نواقص بیمارستان قمر بنی‌هاشم، با موافقت راه و شهرسازی، یک بیمارستان جدیدی دقیقاً در زمین پردیس علم و فناوری کلنگ‌زنی شود.

بلاتکلیفی احداث پردیس علم و فناوری خوی/مصوبه ای که اجرا نمی شود

۱۳ هکتار از زمین‌های دانشگاه خوی برای احداث پردیس علم و فناوری تخصیص یافت

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: قبل از سفر وزیر سابق علوم ما برنامه‌ریزی کاملی انجام داده بودیم و در زمان سفر وزیر سابق، در جلسه شورای اداری شهرستان با حضور امام جمعه، فرماندار، نماینده و دیگر مسئولان شهری و استانی مصوب شد که حدود ۱۳ هکتار از آن زمین دانشگاه یعنی سمت چپ جاده به پارک علم و فناوری اختصاص داده شود تا در این زمین، پردیس علم و فناوری را احداث کند.

جواد نوری‌نیا ادامه داد: بعد از سفر وزیر علوم، ما به همراه دیگر همکاران در پارک علم و فناوری برای این کار برنامه‌ریزی کردیم اما به ناگاه مسئولان اداره راه و شهرسازی اعلام کردند که زمین متعلق به دانشگاه ارومیه بوده و چون دانشگاه به تعهداتش در زمینه تکمیل کامل دانشگاه عمل نکرده پس حق مالکیت از آن سلب شده و به اداره راه و شهرسازی برمی‌گردد و در نتیجه امکان ساخت پردیس علم و فناوری وجود ندارد.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با تأکید بر آمادگی و برنامه‌ریزی اولیه برای احداث پردیس علم و فناوری تصریح کرد: با بخش خصوصی هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودیم که به‌صورت مشارکتی پردیس علم و فناوری را احداث کنیم اما به‌دلیل سلب مالکیت و عدم تحویل زمین، موفق به انجام این کار نشدیم.

وی با دعوت از اصحاب رسانه برای کمک در امر احداث پردیس علم و فناوری در شهرستان خوی بیان کرد: همه این کارها برای کمک به اشتغال جوانان بوده و همه باید در جهت فراهم کردن امکانات لازم برای جوانان کمک بکنند.

بلاتکلیفی احداث پردیس علم و فناوری خوی/مصوبه ای که اجرا نمی شود

هیچ ارگانی حق تصرف زمین پردیس علم و فناوری را ندارند

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: هیچکس و هیچ ارگانی حق تعرض به زمین پارک علم و فناوری را ندارد.

عادل نجف زاده افزود: امروزه پارک علم و فناوری محلی برای اشتغال‌زایی و حمایت از جوانان تحصیل‌کرده و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و خط قرمز برای توسعه پایدار شهری است.

احمد یکی از دانشجویان خویی که در رشته مهندسی انرژی در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل است که در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: هم‌اکنون در در همه دانشگاه‌های معتبر جهان دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی اقدام به کارآفرینی و ایجاد شغل برای خود و دیگران با تکیه بر تخصص خود می‌کنند و ما هم از همین الان مشغول مطالعه کسب و کارهای نوین و نیازها و کمبودهای کشور در رشته تخصصی خودمان هستیم تا در آینده با کمک مرکز رشد و پارک علم و فناوری در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار بشویم اما این گونه کارشکنی‌ها و اخبار انحلال پردیس علم و فناوری و احداث بیمارستان از همین الان ما را ناامید می‌کند.

با وجود توانایی بیمارستان قمر بنی هاشم در شهرستان خوی برای ارائه خدمات به مناطق محروم شهری و نیز قیمت فوق‌العاده نجومی زمین فعلی آن، مسئولان دانشکده علوم پزشکی خوی علی‌رغم مخالف‌های کارشناسان و البته بسیاری از مردم، قصد داشتند که این بیمارستان را در مکان فعلی منحل کرده و آن را دقیقاً در زمین پردیس علم و فناوری در حاشیه شهر و در فاصله چند دقیقه‌ای از بیمارستان پیشرفته امام خمینی (ره) در هفته دولت کلنگ‌زنی کنند که این کار انجام نشد.

کد خبر 6218620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha