۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۰۹

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد؛

تبدیل ایران به مرکز تولید صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تا ۵ سال دیگر

تبدیل ایران به مرکز تولید صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تا ۵ سال دیگر

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: جریان واردات کالا و تجهیزات تا ۵ سال آینده در این صنعت معکوس می‌شود و ایران تبدیل به هاب و مرکز تولید صنایع نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در آئین افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست گفت: در سال جاری ۲۰ طرح بزرگ در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که ۵ طرح افتتاح شده و ۱۵ طرح دیگر هم به زودی به بهره برداری می‌رسند، از این تعداد ۷ طرح تاکنون افتتاح شده و مابقی نیز تا پایان سال انجام می‌شود و ظرفیت این صنعت تا پایان سال از مرز ۱۰۰ میلیون تن می‌گذرد.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در استان‌های کم برخوردار افتتاح می‌شود، افزود: راه اندازی طرح‌های پتروشیمی در منطقه مکران سرعت گرفته و امید است امسال یکی از این طرح‌ها به بهره برداری برسد.

شاه میرزایی تصریح کرد: در زمینه تأمین کالا و تجهیزات عمده مورد نیاز صنعت نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی در ۵ سال آینده به خودکفایی می‌رسیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعت پتروشیمی گفت: جریان واردات کالا و تجهیزات تا ۵ سال آینده در این صنعت معکوس می‌شود و ایران تبدیل به هاب و مرکز تولید صنایع نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در بحث کاتالیست ۱۱۶ سال وابستگی وجود داشت اما در مدت سه سال این دوران را پشت سر گذاشتیم. در صنعت پتروشیمی با توانمندی‌های خود توانستیم دستاوردهای زیادی را به دست آوریم.

شاه میرزایی گفت: بیش از ۶۶ سال از قدمت صنعت پتروشیمی کشور می‌گذرد که بالغ بر ۹۵ درصد آورده آن متعلق به بعد از انقلاب اسلامی است.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: مصمم هستیم که ۱۵ تا ۱۶ درصد کالا و تجهیزات باقیمانده را نیز تا کمتر از پنج سال آینده از سوی سازندگان داخلی و جوانان متخصص ایرانی بومی‌سازی کنیم تا جریان واردات کالا و تجهیزات معکوس و ایران به مرکز تولید کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی تبدیل شود.

وی بیان داشت: صنعت پتروشیمی از یک سو به سمت افزایش حجمی تولید و از سوی دیگر در جهت تولید کیفی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر حرکت می‌کند.

شاه‌ میرزایی با تأکید بر اینکه اولویت شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران باید تأمین خوراک صنعت پتروشیمی باشد، ادامه داد: البته در فصل سرما، تأمین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد.

وی یادآور شد: تخفیف خوراک مایع در برنامه هفتم توسعه از سوی قانونگذار از ۳ درصد تا حداکثر ۱۷ درصد نسبت به شرایط قابل افزایش است.

معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس گفت: اجرای این راهبرد از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک بزرگی به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تکمیل و اشتغالزایی کرد.

وی به فعالیت‌های محیط زیستی صنعت پتروشیمی اشاره و اظهار داشت: صنعت پتروشیمی، صنعتی سبز است و بالغ بر ۵۴ درصد فضای صنعتی این صنعت به فضای سبز اختصاص داده شده که البته تنها ۱۰ درصد تکلیف بوده است.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در نقطه نزدیک به قله است، افزود: تکمیل زنجیره ارزش مهمترین موضوع در این صنعت است و باید به همه محصولات تولیدی در این صنعت دست یابیم.

شاه‌ میرزایی گفت: امیدواریم در افق ۱۰ ساله تا پایان برنامه هفتم و هشتم توسعه رسیدن به قله تکمیل زنجیره ارزش را جشن بگیریم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خوراک واحدهای پتروشیمی است، تصریح کرد: این رقم تا پایان برنامه هشتم توسعه به بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: صنعت پتروشیمی حتی در شرایط ناترازی برق نیز به صنایع گوناگون کمک بسیاری برای تأمین برق کرده است.

کد خبر 6218730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha