۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۳۵

زارعی مطرح کرد؛

تصحیح ۶۰ میلیون برگه پاسخنامه / برگزاری استاندارد امتحانات نهایی

تصحیح ۶۰ میلیون برگه پاسخنامه / برگزاری استاندارد امتحانات نهایی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: همه آزمون‌های نهایی برگزار شده در کمال امنیت، با سلامت کامل و با استاندارد کافی برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن زارعی در نشست خبری تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی و کنکور ۱۴۰۳ گفت: در تصحیح سوالات امتحانات نهایی امسال بیش از ۶۰ میلیون برگ پاسخنامه توسط ۵۰ هزار دبیر تخصصی تصحیح شد.

زارعی با اشاره به دستورات دولت سیزدهم برای برگزاری هرچه بهتر امتحانات نهایی گفت: آنچه که شما در جامعه منعکس کردید و حساسیتی هم که در جامعه نسبت به این موضوع وجود داشت؛ موجب شد تا رئیس جمهور فقید دستور دادند که امر آموزش و برگزاری دقیق امتحانات نهایی در رأس امور قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی آزمون‌های برگزار شده در کمال امنیت، با سلامت کامل و با استاندارد کافی برگزار شده است گفت: این امر صورت نمی‌گرفت مگر با همت بیش از ۴۰۰ نفر طراح سوالات امتحانات نهایی که هر یک ۷۲ ساعت در فضای قرنطینه قرار می‌گرفتند و بدون هیچ وسیله ارتباطی مشغول طراحی سوالات امتحان نهایی می‌شدند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: در هر درس ۹ تیم و هر تیم ۴ نفر یعنی مجموعاً ۳۶ نفر برای هر درس قرار بود برای ۷۲ ساعت در قرنطینه بمانند اما با سقوط بالگرد شهید رئیسی و تعویق برگزاری امتحانات نهایی، این طراحان سوالات امتحانات نهایی شرایط کشور را درک کردند و در محل قرنطینه بدون ارتباط با خانواده ماندند.

وی با بیان اینکه در کل کشور حدود ۱۴ هزار حوزه اجرا امتحانات نهایی را برگزار کردند؛ گفت: حدود ۶۶۷ حوزه تصحیح هم در سراسر کشور امر تصحیح پاسخنامه‌ها را انجام دادند؛ البته کار تصحیح صرفاً در حوزه‌های تصحیح انجام نشده و حتی در برخی از مدارس توسط همکارانی که مشغول تدریس هم بودند امر تصحیح صورت گرفت.

زارعی تاکید کرد: تصحیح پاسخنامه‌ها الکترونیکی بوده و تصحیح اوراق دانش آموزان یک استان توسط معلمان استان‌های دیگر صورت گرفت و هیچ معلمی پاسخنامه دانش آموزان هم استانی را تصحیح نکرد.

وی با تاکید بر اینکه تصحیح هر پاسخبرگ دو بار انجام شد؛ گفت: برای ۱۱۳ عنوان درسی کار طراحی سوالات آزمون امتحانات نهایی انجام شد و حدود ۶ هزار حوزه امتحانی داشتیم‌. البته این حوزه‌های امتحانی به صورت مشترک محل برگزاری امتحانات هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بودند.

محاسبه نمره کل برای قریب یک میلیون و پانصد هزار داوطلب انجام شد این محاسبه برای ۱۳۶۰ عنوان درس نفر و برای محاسبه پنجاه درصد سابقه تحصیلی و اعلام به سازمان سنجش انجام شد.
زارعی وزارت کشور را مسئول برقراری نظم و امنیت مراکز و حوزه‌های محل آزمون امتحانات نهایی عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت کشور وزارت کشور با همکاری استاندارهایش تأمین امنیت مراکز برگزاری امتحانات رهایی را در دستور کار خود قرار دادند و حتی یکی از ملاک‌های ارزیابی عملکرد استانداران میزان برگزاری مطلوب امتحانات نهایی بود.

وی با اشاره به شبکه‌ها و کانال‌های سودجو در فضای مجازی گفت: این شبکه‌ها بلافاصله شناسایی شده و با آنها برخورد شد پلیس فتا بخشی از اطلاعات این افراد دستگیر شده را منتشر کرد

وی با بیان اینکه شش کارگروه برای برگزاری امتحان نوبت نهایی ایجاد شد؛ گفت: ستاد عالی آزمون به ریاست وزیر محترم آموزش و پرورش تشکیل شد این ستادها در استان‌ها به ریاست مدیران کل محترم برگزار می‌شد. یکی از این کارگروه‌ها کارگروه استانداردسازی سوالات به ریاست مهندس کاظمی معاون آموزش متوسطه و در استان‌ها به ریاست معاونین ایشان و مسئولین مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت استان‌ها بوده است.

زارعی افزود: یکی دیگر از این کارگروه‌ها کارگروه پشتیبانی به ریاست معاونت توسعه منابع و مسئولان سازمان نوسازی مدارس بوده است که انصافاً برای امتحانات نهایی برای تجهیز مراکز آزمون زحمات زیادی کشیدند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: در طراحی سوالات و استانداردسازی سوالات همکاران ما در مرکز تألیف کمک زیادی کردند.

زارعی با اشاره به اینکه ۱۸ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۲۱۱ نفر / درس، تعداد تفکیک شده شرکت کنندگان در امتحانات نهایی، در سه پایه دهم یازدهم دوازدهم و در سه رشته اصلی ریاضی تجربی و انسانی بوده است گفت؛
میانگین نمرات امتحانات نهایی در رشته علوم تجربی در پایه دهم ۱۲.۶۴، در پایه یازدهم ۱۱.۵۲ و در پایه دوازدهم ۱۲ شد.

زارعی افزود: میانگین نمرات امتحانات نهایی در رشته ریاضی فیزیک در پایه دهم ۱۲.۶۹، در پایه یازدهم ۱۱.۲۶و پایه دوازدهم ۱۱.۸۲ بوده است
رشته علوم انسانی میانگین نمره در پایه دهم ۹.۴۴، در پایه یازدهم ۹.۰۷ و در پایه دوازدهم ۹.۱۳ بوده است. به صورت میانگین هر سه رشته، میانگین نمرات پایه دهم ۱۱.۵۹، در پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و در پایه دوازدهم ۱۰.۹۸ بوده است.

زارعی تاکید کرد: آنچه که این میانگین نمرات به ما نشان می‌دهند عملکرد بهتر دانش آموزان پایه دهمی است در حالی که منتقدان به ثیر سوابق تحصیلی معتقد بودند با برگزاری این شیوه از امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دهم بیش از دیگر پایه‌ها آسیب می‌بینند.

کد خبر 6218847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مرجان IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 3
      لغو تاثیر قطعی امتحان نهایی
    • زینب IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 0
      باسلام‌‌واحترام من‌کد۶‌فرهنگیان‌خوردم‌لطفا‌‌برامون‌کاری‌کنید‌‌ من‌خیلی‌زحمت‌کشیدم‌۲سال‌پشت‌کنکورم‌‌کلی‌زحمت‌‌کشیدم‌‌امتحان‌نهایی‌دوباره‌دادم‌‌‌ترازم‌خوبه‌معدلم‌خوبه‌ونسبت‌به‌کسی‌که‌قبول‌شده‌‌هم‌ترازم‌‌وازبعضی‌ها‌بالاتر اول‌ازخدا‌واهل‌بیت‌(ع)‌وثانیا‌ازشما‌میخواهم‌‌کاری‌کنید‌زحمتها‌وتلاش‌شبانه‌روزیم‌ه