۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۶

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

هجو خشونت در «ستوان اینیشمور»/ خطری که تئاتر را تهدید می‌کند!

هجو خشونت در «ستوان اینیشمور»/ خطری که تئاتر را تهدید می‌کند!

کارگردان نمایش «ستوان اینیشمور» که قرار است از ۲۲ شهریور روی صحنه برود، این نمایشنامه را اثری وسوسه‌برانگیز دانست که می‌تواند آینه‌ای در مقابل مخاطبش باشد.

هستی حسینی کارگردان نمایش «ستوان اینیشمور» نوشته مارتین مک‌دونا که قرار است از ۲۲ شهریور در خانه هنر دیوار روی صحنه برود، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایش از اوایل سال ۱۴۰۳ تمرین‌های خود را با گروهی از بازیگران جوان در تئاتر مستقل تهران آغاز کرد. بعد از تمرین‌های اولیه و آمادگی بدنی و ذهنی گروه، تمرکز بر ترجمه نسخه انگلیسی نمایشنامه توسط اعضای گروه آغاز شد و دراماتورژی توسط گروه نویسندگان تئاتر مستقل تهران انجام گرفت تا تمرین‌های اصلی نمایش شروع شود. در حین تمرین‌ها بر اساس شرایط کشورمان و ویژگی‌های بازیگران دراماتورژی و تمرین‌ها روی متن ادامه داشت.

وی ادامه داد: تمرین‌ها بیش از ۶۰ جلسه ۴ ساعته در پلتفرم هنرهای اجرایی پستو انجام شد و نمایش بعد از دریافت پروانه اجرا آماده اجرا در خانه هنر دیوار شده است و این روزها تمرین‌ها در سالن اجرا ادامه دارد.

حسینی درباره نوع نگاه و رویکرد خود به نمایشنامه «ستوان اینیشمور» با توجه به اینکه پیش‌تر اجراهایی از این نمایش به صحنه رفته‌اند، یادآور شد: آثار نمایشنامه‌نویسان مهم قابلیت این را دارند که بارها و بارها با فرم و نگاه تازه اجرا شوند. آثار مک‌دونا هم از این قاعده مستثنی نیستند. نمایشنامه «ستوان اینیشمور» موضوع‌های انسانی را هدف قرار می‌دهد و موضوع انسان در هر شرایط و زمانی می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. نمایشنامه «ستوان اینیشمور» همیشه وسوسه برانگیز است و می‌تواند آینه‌ای در مقابل مخاطبش باشد. به‌ نظرم اجرایی با شیوه و نگاه جدید به این نمایشنامه در این شرایط کارآمد است. کانسپت اجرایی ما مثل سایر اجراهایی که گروه تئاتر مستقل تهران در این سال‌ها از نمایشنامه‌های مطرح جهان اجرا کرده رنگ و بوی خود را دارد.

این کارگردان تئاتر درباره ویژگی‌های «ستوان اینیشمور» در شیوه اجرا و طراحی‌ها، توضیح داد: نمایشنامه «ستوان اینیشمور» هجو خشونت است. در شرایط کشورهایی مثل ایرلند در اواخر قرن بیستم که به شرایط امروز ما هم بی‌ارتباط نیست، بی‌قانونی و هرج و مرج ذاتا خشونت‌آفرین است. خشونت بی‌شکل و کمدی سیاه و گروتسک در این نمایشنامه دستمایه ما برای خلق موقعیت‌های نمایشی و ژست‌های بازیگران روی صحنه است. بازیگران با آمادگی جسمانی، کمدی موقعیت مد نظر من را می‌سازند و با استفاده از طراحی صحنه، لباس و طراحی صدا موقعیت تازه‌ای را شکل می‌دهند.

کارگردان «ستوان اینیشمور» درباره چالش‌های اقتصادی موجود برای تولید این اثر نمایشی در شرایط فعلی اقتصاد تئاتر، تصریح کرد: متاسفانه حال تئاتر این روزها خوب نیست. اداره‌کل هنرهای نمایشی که انتظار می‌رود در پی برنامه‌ریزی و تامین زیر ساخت‌های هنرهای نمایشی باشد، در چند سال گذشته به این مساله بی توجه بوده است. معاونت هنری وزارت ارشاد هم نسبت به حوزه تئاتر بی‌تفاوت عمل کرده است. از طرفی اغلب سالن‌های نمایش چه دولتی و چه خصوصی و حتی برخی گروه‌های نمایشی صرفا به دنبال تامین اقتصادی خود هستند و برای این کار دست به تصمیم‌های عجیب می‌زنند که بیشتر تخریب هنر تئاتر است.

حسینی در پایان سخنان خود تأکید کرد: گروه ما تمام تلاش خود را کرده است تا بر اصول فرهنگی خودش پایبند بماند. ماه‌ها تمرین کرده‌ایم، از استعدادهای تازه و جوان استفاده کردیم و تلاش شده نمایش باکیفیتی به صحنه ببریم. البته این نکته بسیار مهم است که اگر پروژه‌ای اقتصاد حداقلی خود را تامین نکند، با شکست روبه‌رو خواهد شد و امروز هر اجرای فرهنگی در معرض این خطر است.

بازیگران نمایش «ستوان اینیشمور» به ترتیب حروف الفبا عبارتند از پویا انصاری، امیر باباشهابی، علی دالوند، حمید عاشوری، محمد عبدالوند، عاطفه کوشکی، امیرحسین ویژگی.

کد خبر 6218983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha