۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۱۶

کاظمی مطرح کرد؛

تلاش کردیم نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی اُفت نکند

تلاش کردیم نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی اُفت نکند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر آن شدیم تا برای امسال اقداماتی را انجام دهیم تا دیگر شاهد اُفت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی همچون سال گذشته نباشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی کاظمی، در نشست خبری تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی و کنکور ۱۴۰۳ با اشاره به موضوع کیفیت بخشی به امر آموزش گفت: کیفیت بخشی به محتواهای آموزشی و آموزش‌های ارائه شده یک امر ضروری بوده و حتی از جمله اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است. البته کیفیت بخشی یک م وضوع فرایندی است. کیفیت بخشی به صورت دفعی اتفاق نمی‌افتد. کیفیت برای کیفیت بخشی باید برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه می‌توانیم با اقدامات مقطعی زمینه رشد کیفیت آموزش در نهاد تعلیم و تربیت فراهم کنیم گفت: تقویت امتحانات نهایی و تأثیر نمرات آن در پذیرش دانشگاه‌ها در راستای کیفیت بخشی و امر آموزش اتفاق افتاد.

کاظمی با بیان اینکه تأثیر قطعی نمرات امتحانات نهایی نیازمند یک برنامه ریزی بلند مدت بوده است؛ گفت: در دوره اول متوسطه یک سنجش ملی از یادگیری دانش آموزان و عملکرد تحصیلی آنان داشتیم. در دوره اول متوسطه ما تاکنون ارزشیابی ملی نداشتیم و امتحانات دانش آموزان متوسطه اول تاکنون داخلی بوده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ و اوایل امسال برنامه‌ای تحت عنوان سنجش دستاوردهای یادگیری آغاز شد؛ حدود ۳ میلیون دانش آموز در این برنامه و آزمون‌هایش شرکت کردند. گام اول تحلیل نتایج و عملکردی بود که به دست آمد.

کاظمی گفت: تبیین و اعلام این نتایج به مدارس و برنامه‌ریزی برای توانمندسازی معلمان و ارتقا و توسعه معلمان در چهار عنوان درسی در ریاضی علوم تجربی فارسی و عربی آغاز شد و در آینده به مقطع متوسط دوم هم تسری پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی سال گذشته گفت: بر آن شدیم تا برای امسال اقداماتی را انجام دهیم تا دیگر شاهد این افت نباشیم. گام اول تحلیل نتایج امتحانات نهایی به تفکیک استان منطقه و مدرسه بود. بعد از ابلاغ نمرات به مدارس ما نظارت بالینی را به عنوان یکی از رویکردهای اصلی خود انتخاب کردیم.

کاظمی با بیان اینکه ۴۰ رتبه اول کنکور در مدارس مختلف تحصیل کرده بودند؛ گفت: ۴۰ رتبه تک رقمی در آزمون سراسری وجود دارد؛ ۲ درصد دانش آموزان به عنوان استعدادهای برتر و المپیادی بودند که در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل کرده بودند. میزان تلاش دانش آموزان و با امکاناتی هم که به مدارس دولتی داده شده است؛ نتایج کنکور نباید بسیار متفاوت‌تر از این باشد.

وی با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد رتبه‌های برتر در کنکور سراسری در مدارس عادی و نمونه دولتی تحصیل کرده بودند؛ گفت: متأسفانه ما از توسعه کیفی آموزش و پرورش غفلت کرده و بیشتر به توسعه کمی توجه کردیم؛ اگرچه میانگین نمرات دانش آموزان در امتحان نهایی ملاک تأثیر گذاری برای ورود به دانشگاه‌هاست اما نمره سالانه و عملکرد دانش آموزان در یادگیری به طور مستمر هم حائز اهمیت است.

کاظمی با بیان اینکه نمره سالانه دانش آموزان با نمره امتحانات نهایی حداقل ۲ نمره رشد دارد؛ گفت: که البته باید برنامه ریزی و تلاش برای بهبود نمرات صورت گیرد. ما بر اساس قانون دو نوع مدرسه بیشتر نداریم؛ مدرسه دولتی و مدرسه غیردولتی. مدارس سماد هم از جمله مدارس دولتی هستند. ما سال گذشته تعدادی از مدارس نمونه دولتی را هم کاهش دادیم تا مدارس عادی دولتی تقویت شوند.

وی کاهش تنوع مدارس را عاملی برای رشد کیفیت مدارس دولتی و عملکرد دانش آموزان در این مدارس عنوان کرد و گفت: عملکرد دانش آموزان در مدارس عادی دولتی هم حاکی از این مساله است که در سال ۱۴۰۱ در میان رتبه‌های زیر ۴۰ تنها یک دانش آموز از مدارس دولتی بوده است اما در سال ۱۴۰۳ این تعداد به ۳ دانش آموز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با سه درس سواد رسانه‌ای، مدیریت خانواده و کارآفرینی دوره‌های توانمندی معلمان را آغاز کردیم افزود: به دلیل اهمیت این دروس که جز شایستگی‌های نرم معلمان به حساب می‌آید خواستیم بیشتر به این دروس توجه کنیم؛ همچنین ۵ هزار معلم دوره اول متوسطه که در درس کار و فناوری بودند، با اینترنت اشیا آشنا شدند و برای ۱۵ هزار معلم هم آموزش ساخت بازی‌های دیجیتال را فراهم کردیم.

کد خبر 6219001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حمیدرضا ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      10 0
      اگر امتحانات مارا جلوی افراد دارای فوق لیسانس قراردهید میانگین معدل ۱ نمره فرق خواهد داشت
    • مریم IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      10 0
      آها معلومه تک فرزند من با رتبه ی ۲۲۹ تجربی بدون سهمیه به معدل زیبای شما شده هفتاد هزار دیگه تلاش نکن آقا لطفا
      • محمدرضا IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
        2 0
        به عنوان دبیر بنظرم شما تلاش نکنی بهتره
    • زینب‌ولدعلی IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      0 0
      باسلام‌‌واحترام من‌کد۶‌فرهنگیان‌خوردم‌لطفا‌‌برامون‌کاری‌کنید‌‌ من‌خیلی‌زحمت‌کشیدم‌۲سال‌پشت‌کنکورم‌‌امتحان‌نهایی‌دوباره‌دادم‌‌‌ترازم‌خوبه‌معدلم‌خوبه‌ونسبت‌به‌اونایی‌که‌قبول‌شدن‌هم‌تراز‌وازبعضی‌هابیشتر ازاستان‌‌خوزستان‌خرمشهر
    • Ali ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      3 0
      شما خیلی اشتباه کردید هم تو خرداد ماه و هم تو شهریور ماه یک نمره منو ندادین و با یک نمره منو مردود کردید اگه نمره واقعی منو میدادید بنده الان دیپلم گرفته بودم
    • Ali ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      2 0
      شما خیلی اشتباه کردید هم تو خرداد ماه و هم تو شهریور ماه یک نمره منو ندادین و با یک نمره منو مردود کردید اگه نمره واقعی منو میدادید بنده الان دیپلم گرفته بودم
    • ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      5 0
      اره‌خیلی‌به‌فکر‌دانش‌اموزا‌هستید‌با‌اون‌امتحان‌گرفتنون‌همه‌از‌کتاب‌بود‌نه‌ولی‌نمیدونم‌کجا کتا‌ب‌بود
    • معصومه IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      6 0
      سلام،بچه ها رو پراسترس کردین بخداقسم،منم دبیر زیست هستم ولی اصلا نهایی شدن امتحانات ازسال دهم اصلا کار درستی نیست،۶سال اول توصیفی بچه ها بدون استرس،ازسال هفتم با دنیای جدید پراسترس مواجه میشند،واوج اون تو دوران دبیرستان،بفکر بچه ها باشید
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 0
      چه تلاشی کردین مسئولین آموزش پرورش با این نمرات بچه ها
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      1 0
      واقعا متاسفم من دبیر ریاضی هستم امتحانات خیلی سخت وفشرده بودن بچه ها وآینده سازان را در یابید دیگه انقدرعقده ای نباشیم بچه ها دوران دبیرستان سختی رو دارن میگذرونن مسئولین پی گیری کنید