۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶

هدایت مطرح کرد؛

جزییاتی از اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسکن

جزییاتی از اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسکن

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران جزییاتی از اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسکن را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در حاشیه بازدید از قرارگاه مسکن شهرداری تهران درباره ضرورت‌های ورودی شهرداری به مسکن گفت: تولید ناکافی مسکن در تهران و رشد سرسام آور قیمت آن، همچنین استطاعت پذیر نبودن مسکن تولیدی و ناتوانی خانوارها برای تصرف آن و در نتیجه خروج بخشی از شهروندان از شهر و اسکان در حاشیه و رشد میزان اجاره نشینی و عبور آن از ۵۰ درصد از نکات حائز اهمیت است.

وی با اشاره به کار آوردن همه ظرفیت‌های شهر و شهرداری تهران در حوزه مسکن گفت: فقط ۳۰ هزار واحد را سازمان نوسازی می‌سازد و بخش عمده دیگر مسکن‌ها توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود. رویکرد ما نوسازی بافت فرسوده بوده است.

هدایت ادامه داد: از این پروژه ها ۴۴۰۰ واحد امسال تکمیل می شود. تمام مساکنی که از این قراردادها سهم شهرداری تهران است، تبدیل به مسکن معوض در بافت و یا اینکه عایدات آن تبدیل به خدمات در محدوده بافت خواهد شد.

هدایت از تهیه ۶۴ طرح بازآفرینی برای ۹۰۰۰ هکتار از اراضی و عرصه‌های ناکارآمد و بی دفاع با هدف رفع موانع موجود برای باز توسعه شهر و ظرفیت سازی برای تأمین مسکن استطاعت پذیر خبر داد و گفت: کنترل قیمت مسکن در سال‌های آتی، رونق نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و تبدیل فضاهای بی دفاع به قطب‌های توسعه شهر، جریان سازی در حوزه مسکن با مشارکت ذی‌مدخلان مهم و مطرح شدن شهرداری به عنوان یکی از نقش آفرینان اثر گذار رشد تولید مسکن پس از راه اندازی قرارگاه مسکن از اثرات اقدامات شهرداری است.

هدایت در تشریح اقدامات هم گفت: زمانی که قرارگاه تشکیل شد، یک کارگروه ایجاد شد. این کارگروه تمامی اراضی مستعد ساخت مسکن در شهر تهران را با رویکرد نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار و همچنین محدوده بی دفاع شهری را شناسایی کرد. ما با بازیگران اصلی حوزه مسکن در شهر تهران حدود ۵۳۲ هزار واحد توانستیم تفاهم نامه امضا کنیم و بعد کارگروه تخصصی شهرسازی ایجاد شد که حدود ۲۸۵ هزار واحد از این تفاهمنامه‌ها به دستور نقشه رسیدند. باقی هم به دلیل قرار گرفتن زمین‌ها در پهنه سبز، باغات و یا مغایرت از دستور کار خارج شدند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه همه ۲۸۵ هزار واحد مجوز کمیسیون ماده پنج را اخذ کرده اند، تصریح کرد: در قرارگاه جهادی مسکن قرار بود موانع تولید مسکن را برطرف کنیم، زمان صدور پروانه را کاهش دهیم و ظرفیت‌های تولید مسکن در تهران را فعال کنیم، شهرداری تهران از ابتدا قصد تصدی گری در حوزه مسکن را نداشت و به دنبال تسهیل گری بود.

وی ادامه داد: از ۲۸۵ هزار واحد مسکونی دارای قابلیت اجرا، ۸۵ هزار واحد در مرحله اجرا و ۲۰۰ هزار واحد در مرحله اخذ پروانه و آغاز عملیات اجرا هستند.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر پروژه قرارگاه جهادی مسکن در مناطق کم برخوردار است، گفت: دغدغه دوستان در حوزه آغاز نشدن برخی پروژه‌ها رفع خواهد شد.

هدایت با پرداختن به پروژه ساصد هم تصریح کرد: این پروژه حدود ۱۳۰۰ واحد است که حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشته است. البته علاوه بر ساخت مسکن تأمین خدمات هم در این پروژه انجام خواهد شد. در تمامی پروژه‌های قرارگاه مسکن تمامی خدمات از جمله مسجد، درمانگاه، فضای سبز و… تأمین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه حداکثر ۱۰ درصد پروژه‌های سازمان نوسازی شهر تهران در مناطق ۱ تا ۶ قرار دارد، افزود: در قرارگاه جهادی مسکن ۱۷۳ هکتار سرانه خدماتی مثل فضای سبز، درمانگاه، مسجد، اماکن فرهنگی، ورزشی و درمانی به شهر تهران اضافه شده است.

همچنین میزان پیشرفت ۲۰ هزار واحد مسکونی پروژه‌های شهری که بخش از آن مورد بازدید امروز خبرنگاران قرار گرفت به شرح ذیل است:

۱ محله اعلایین (رضوان شهرری) منطقه ۲۰ با ۹۷۲ و احد مسکونی در مرحله گودبرداری و با ۱۰ درصد پیشرفت

۲ محله حکمت در منطقه ۲۰ با ۳۷۴ واحد در مرحله: گود برداری و اتمام اخذ پروانه درصد پیشرفت ۱۰ درصد

۳ هلال احمر، منطقه ۱۱ واحد؛ مرحله: سفت کاری با ۷۰ درصد پیشرفت

۴ ساصد، منطقه ۱۳ با ۱۵۰۰ واحد درصد پیشرفت ۱۰ و در مرحله فونداسیون

۵ اکباتان، محله باع بهشت (الگو) منطقه ۱۹، ۱۹۲۰ واحد؛ پیشرفت ۸ درصد و اتمام خاک برداری

۶ نفر آباد، منطقه ۲۰ با ۱۶۸ واحد و پیشرفت ۵۰ درصد مرحله از اتمام تا اسکلت تا اتمام فنداسیون

۷ باغ آذری، منطقه ۱۶، شوش هرندی، ۲۵۲و احد، پیشرفت ۴۰ درصد و مرحله اسکلت و اتمام فنداسیون

۸ محله آرام، منطقه ۱۸، تعداد واحد ۹۰۰، پیشرفت :۲۵ درصد و مرحله اتمام اسکلت در یک سوم بلوک‌ها

کد خبر 6219820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha