۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۶:۳۲

مهر بررسی کرد؛

پاکستان از واردات گاز از ایران بی‌نیاز می‌شود؟

پاکستان از واردات گاز از ایران بی‌نیاز می‌شود؟

این روزها خبر کشف میدان گازی پاکستان در کنار غرامت خواهی ایران از پاکستان خبرساز شده و این سوال پیش آمده که پاکستان با کشف میدان نفتی، پروژه مشترک خود با ایران را ادامه می‌دهد یا خیر!

به گزارش خبرنگار مهر، پاکستان به عنوان کشوری که بحران انرژی دارد شناخته می‌شود و بر اساس آمار و ارقام موجود نزدیک به سه چهارم انرژی خود را وارد می‌کند، اما روزهای گذشته خبری مبنی بر کشف ذخایر بزرگ نفت و گاز در پاکستان منتشر شد و در توضیح این اکتشاف یک مقام ارشد امنیتی پاکستان گفت؛ در صورت بهره‌برداری فوری از آن سرنوشت پاکستان تغییر خواهد یافت.

این مقام ارشد امنیتی پاکستانی که گفته می‌شود از یافته‌های متخصصان انرژی اسلام‌آباد در خصوص وجود ذخایر بزرگ نفت و گاز در آب‌های این کشور مطلع است، اعلام کرد که روند پیچیده بررسی و امکان سنجی پاکستان با یک کشور دوست پس از سه سال به پایان رسید و یافته‌های نهایی حکایت از وجود این ذخایر بزرگ در آب‌های سرزمینی پاکستان دارد.

در این گزارش آمده است که برخی برآوردها حاکی از آن است که این کشف چهارمین ذخایر بزرگ نفت و گاز در جهان است.

محمد عارف عضو سابق سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز پاکستان طی اظهارنظری در خصوص کشف ذخایر احتمالی نفت در این کشور گفت: با وجود اینکه باید خوشبین باشیم ولی اطمینان ۱۰۰ درصدی وجود ندارد که ذخایر مطابق با انتظارات کشور کشف شده باشد. همچنین اینکه حجم این ذخایر برای تأمین انرژی مورد نیاز پاکستان کافی است یا خیر؟ بستگی به اندازه و میزان بازیابی تولید دارد. اگر این یک ذخایر گازی باشد، می‌تواند جایگزین واردات ال. ان. جی شود و اگر این ذخایر نفتی است، می‌توان نفت وارداتی را جایگزین کرد.

به گفته این مقام سابق پاکستان اکتشاف به تنهایی نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی در حدود پنج میلیارد دلار است و استخراج ذخایر از یک مکان فراساحلی ممکن است چهار تا پنج سال طول بکشد.

پاکستانی‌ها از بی نیاز از گاز ایران می‌شوند؟

کشف ذخایر گازی و تلاش پاکستان برای دستیابی به گاز در حالی اتفاق افتاده که قرار بر آن بود که تا سال ۲۰۱۴ خط لوله صلح را احداث و صادرات گاز از ایران را داشته باشد البته این پروژه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران با ۱۰ سال تأخیر مواجه شده است. قراردادی ۲۵ ساله برای برای ساخت خط لوله‌ای که از مرز ایران تا نواب شاه به فاصله ۷۸۱ کیلومتر می‌رود، مورد مذاکره قرار گرفت. این خط لوله قرار بود ۶۶۵ کیلومتر از استان بلوچستان پاکستان و ۱۱۵ کیلومتر از استان سند عبور کند. این خط لوله بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر در ایران از میدان گازی پارس تا منطقه مرزی پاکستان در بلوچستان کشیده شده است و هنوز در خاک پاکستان یک کیلومتر هم کشیده نشده است.

پاکستان با وجود نیاز به گاز طبیعی به علت کمبود انرژی از زمان شروع این پروژه، مشکلات متعددی داشته است که تکمیل آن را به تعویق انداخته است. اما ایران سهم خود از ساخت این خط لوله را تکمیل کرده است.

پاکستان باید تا ۲۰۲۴ بخشی را که از قلمروی آن می‌گذرد، تکمیل کند و اگر موفق به این کار نشود، ۱۸ میلیارد دلار غرامت به ایران بپردازد.

سال گذشته وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد این مشکلات را با شرکای مربوط به این پروژه یعنی ایران و آمریکا مطرح کرده است. این اظهارات باعث عکس‌العمل رئیس کمیته حساب‌های عمومی در پاکستان شد.

نور اعلم خان، رئیس این کمیته گفته بود: «اگر آمریکا اجرای این پروژه خط لوله گاز توسط ایران و پاکستان را تأیید نمی‌کند، باید جریمه آن را بپردازد. آمریکا باید استانداردهای دوگانه را کنار بگذارد. آمریکا با هند برای تأمین نیازهای انرژی آن مماشات می‌کند اما پاکستان را به‌همین دلیل مجازات می کند»

سال گذشته به دنبال عدم پیشرفت این پروژه ۲۵ ساله تهران به اسلام آباد هشدار داد که اگر بخشی از پروژه خود را تا مارس ۲۰۲۴ به پایان نرساند، موضوع را برای ثبت شکایت و گرفتن خسارت به یک دادگاه بین المللی خواهد برد. ایران اعلام کرده که به دلیل عدم تمایل اسلام‌آباد در تکمیل بخشی از این پروژه که در خاک پاکستان قرار دارد، ۱۸ میلیارد دلار ضرر کرده است.

نگرانی پاکستانی‌ها از پرداخت غرامت

پس از اینکه ایران اعلام کرد ممکن است این پرونده را به دیوان بین‌المللی داوری ببرد، پاکستان به سرعت برای کاهش احتمال ضرر و زیان خود وارد عمل شد و تصمیماتی گرفت که قبلاً از آن اجتناب کرده بود.

البته با سفر رئیس جمهور سابق به اسلام آباد جواد اوجی وزیر نفت وقت از اشتیاق پاکستانی‌ها به تزریق گاز به خط لوله آی‌پی خبر داد و گفت: پاکستان برای تسریع در این کار در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف است.

اوجی گفته بود با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده است، در دوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد صادرات گاز به پاکستان باشیم.

اما این اتفاق نه تنها میسر نشد بلکه طی روزهای اخیر مقامات پاکستانی خبر داده‌اند که ایران به دلیل بد عهدی پاکستانی‌ها عزم شکایت و دریافت غرامت کرده‌اند، چرا که پاکستانی‌ها برای تکمیل این پروژه کاری از پیش نبرده‌اند.

بر اساس این گزارش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و فشار واشنگتن بر اسلام‌آباد یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این خط لوله اعلام شده‌است. گازی که قرار است پاکستان از طریق این خط لوله از ایران وارد کند، برای امنیت انرژی این کشور ضروری است. حالا باید دید پاکستانی‌ها با کشف میدان عظیم گازی به پرداخت جریمه تن می‌دهند و یا آنکه به دنبال راهی برای جلوگیری از پرداخت غرامت و ادامه دار کردن این پروژه قدیمی می‌روند.

کد خبر 6220074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • خیال ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      25 5
      پاکستان بنا به دستور امریکا خرید گاز از ایران رو لغو کرده.نمیدونم چطوری میخوان بهش گاز بدن
      • علیرضا حقیقی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
        15 3
        با یک کشتی تانکر گاز از قطر می‌فروشند بهش تحویل بندر کراچی و ضمنأ در حال حاضر روزانه دهها تانکر گاز از مرزهای چابهار و زاهدان به ارزان ترین شکل صادر میشه لذا دیگه نیازی نیست که لوله کشی صلح را تا مرز هند ادامه بده و غرامت گرفتن هم خیالی بیش نیست
      • راستگو ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
        31 3
        من آخرش نفهمیدم مگه نمیگن ناترازی و کمبود تولید گاز داریم در زمستان و ممکنه گاز خونه ها قطع بشه،پس وقتی کمه چرا می‌خواین صادرش کنید؟قسمتونو باور کنیم یا دم خروسو؟
      • NP IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
        3 7
        کل کشور که گاز نیاز ندارند در زمستان چون در مناطق گرمسیری نیازی به بخاری نیست فقط نصف مناطق نیاز به گاز در زمستان دارند در جنوب مناطق گرمسیری هم که تنها گازی که نیاز دارند کپسول استفاده میشه چون لوله کشی وجود نداره . و فصل زمستان برای مناطق سردسیر ایران باید برنامه ریزی بشه فرهنگ سازی در مصرف گاز .
      • NP IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
        5 6
        مثلا این نشه مثل سال های گذشته طرف ویلا ملک داره یا برای اجاره در استان های سردسیر بعد با کلی مصرف گاز در زمستان داره استخر سرپوشیده گرم می کنه برای اجاره دادن ویلا و ملک ببینید مدیریت مصرف گاز برنامه ریزی فرهنگ سازی پیشگیری در فصل زمستان باید در مناطق سردسیر در فصل سرما درست انجام اجرا بشه ...
      • Redux IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
        1 1
        داداگاهی که این قرارداد اونجا امضا شد در پاریس هست که این دادگاه تحريم های امریکا رو به رسمیت نمیشناسه به همین دلیل امکان دریافت غرامت کم نیست
    • محمد امامی ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      24 2
      خیلی جالبه هر کشوری که نیازمند ایران میشه بین الملل بخصوص اسرائیل و آمریکا با تمام قدرت انسان دوستانه!!!!!!! از ایران بی نیازش میکنند
    • فری چش قشنگه IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      23 8
      اول خسارت رو بگیرید دیگه بهش گاز و...‌ نفروشید امریکا ارواح عمه اش تامین میکنه
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      26 3
      اون طرفی که گاز نیاز داره باید اول خط لوله انتقال گاز را تکمیل می‌کرد نه شما
      • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
        17 3
        ما با کشیدن خط لوله دستکم بخش جنوبی سیستان و بلوچستان رو تامین کردیم. اگه غرامت رو بگیریم برای ما مجانی در میاد هیچ. کلی هم برامون میمونه.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      19 5
      غرامت 40 میلیارد دلار میشه هیچکس این غرامت را به ما نمی ده
    • رضا مشهدی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      11 4
      بهتر ما خودمون زمستان گاز نداریم
    • علیرضا IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      11 0
      شکایت کنید سریع
    • علیرضا IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      9 0
      شکایت کنید سریع
    • امیر بلوچ IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      23 1
      از برکت این لوله سیستان بلوچستان گاز دار شد خدا را صدبار شکر
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      11 5
      اون وقت لوله گاز از وسط شهرهای سیستان و بلوچستان میره به پاکستان ولی به شهرهای بلوچستان هنوز نه گاز شهری دادن نه پمپ گاز
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      17 1
      شما وقتی میبیند طرف نیازمند به گاز خط لوله گاز خودش رو تکمیل نکرده ! چرا از اون سبقت میگیرید ...پاکستان از زمان انقلاب تا به امروز یک‌ کشور حامی تروریسم و نوکر جبهه ی استکبار است... در گذشته نیز ما را تهدید به حمله اتمی کرده...و سالها مرزهای ما را بدون هیچ دلیلی نا امن کرده است
    • علیرضا حقیقی ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      11 3
      به همان شکل که عراق و چین و کره بدهی های معوق را دادند پاكستان هم غرامت پرداخت میکنه ضمناً همین الان هم روزانه دهها تانکر گاز به ارزان ترین شکل ممکن و کمترین عوارض گمرکی به پاکستان فروخته میشه امكان نداره پاکستان لوله گاز را به مرز هندوستان برسونه که پروژه لوله صلح تکمیل بشه و هند به گاز مجانی برسه
      • NP ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
        4 2
        هم هند هم پاکستان باید به منافع ملی توجه کنند بدون مداخله بیگانه غربی قرار نیست بین این دو کشور چالش ایجاد بشه که ضررش به ملت ایران ملت هند و ملت پاکستان برسه و این بین آمریکا دشمن بیگانه با مداخله خواست هدف خودش برسه قراره همه چی مشکلات حل بشه برای همه طرفین به نفع ملت و کشور .
    • مسعود ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      6 0
      تمام این حرفها درحد فرضیس اگرهم چنین منابعی وجود داشته باشه و مقدار قابل استحصالش بقدریه ک ارزش سرمایه گذاری کلان رو داشته باشه و دولت پاکستان زیربار اون بره،ساخت تاسیسات اون چند سال زمان بره و توی این چند سال ایران حتما شکایت خواهد کرد و غرامت رو خواهد گرفت،گرچه بازم درصورت استخراج اون گاز کفاف کل.
    • مهدی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      6 1
      خریدار کالا وذخایر ایران فقط مردم ایران هستند وبس هر چقدر میخوان گرون کنن از مردم می‌گیرند
    • NP IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      3 1
      آمریکا این بین برای فشار آوردن به پاکستان و ضرر به ایران چنین کاری اقدامی بین دو طرف مرتکب شده متاسفانه هر جا اختلافی بیافته آمریکا از اون اختلافات نهایت استفاده رو بر علیه یکی از طرفین می کنه مثلا بین پاکستان هند اختلاف بیافته کی نهایت استفاده رو در این اختلاف میبره بله نه هند نه پاکستان فقط بیگانه
    • NP ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      4 1
      پاکستان باید رابطه خودشو با هند درست کنه در غیر این صورت شاید بتونه هم هند و هم پاکستان مداخله بیگانه خارجی و آمریکا رو خنثی کنه و سیاست خودش رو با هند در کنار بقیه همسایگان خود به خوبی درستی پیش ببره .
    • NP IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      2 1
      ببینید این پاکستان نیست که داره آزار میده یا هند اگر پاکستان بود هیچ وقت حتی به این انتقال لوله گذاری از ایران تن نمی داد یا نمی پذیرفت پس قبول کرده که لوله گذاری شد و نصفه با چالش هایی که آمریکا ایجاد کرد رها شد . پس این بین با سه کشور در رابطه با این لوله گذاری بازی شد هند پاکستان و ایران
    • NP ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      4 1
      باید یک امتیاز بزرگی از آمریکا گرفته بشه تا دست از مشکل دخالت در ارسال خط لوله گاز بین ایران و پاکستان و چالشی که به وسیله هند برای پاکستان درست کرده بگذره
    • خلیل IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      2 0
      خب گاز ندهید بهشون تا معلوم بشه دوروغ میگن
    • NP ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      2 1
      شک نکنید آمریکا به وسیله سوء استفاده از هند تونسته بر پاکستان مسلط و غلبه و ایجاد چالش فشار بزرگی در انتقال خط لوله ایران با پاکستان ایجاد کنه . باید به درستی پیگیری بشه که از کجا آب میخوره و چرا هدفی که پاکستان در گذشته مصمم برای انتقال گاز داشته به یکباره برایش به تهدید رها شدن منجر شده .
    • NP ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      7 2
      اگر تصمیم متوقف شدن خط لوله واقعا به خواست خود پاکستان بوده بله باید غرامت پرداخت کنه جریمه و اگر واقعا مداخله بیگانه و چالشی که توسط غرب برای پاکستان با استفاده از هند فراهم شده باید شناسایی خنثی برخورد بشه تا زمان وصل شدن عملی شدن انجام کامل پروژه خط لوله به پاکستان و زمین زدن دشمن بیگانه
    • NP IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      3 1
      مقام حاکمیت هند توسط کشورهای دوست منطقه ای و سیاست ایران و پاکستان در گفتگو هم باید متوجه بشه که تو این ماجرا و خط لوله انتقال گاز پاکستان از ایران طعمه و کاملا بر علیه منافع ملی دو طرف مورد سوء استفاده غرب بازی به عنوان مهره شطرنج قرار گرفته
    • ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      3 1
      تاسف انگیز است که پاکستان برای واردات گاز و قراردادهای دیگر باید از آنگلوساکسونهای آمریکایی اجازه بگیرد!!!!
    • ناشناس ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      5 1
      اگه غرامت جنگ از کشور دوست و برادر عراق دریافت شد غرامت لوله گاز هم از کشور دوست و برادر پاکستان نیز گرفته خواهد شد کلا کشور بخشنده ای هستیم البته نه برای خودمان .
    • ع ا ز ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 1
      استفاده از مفادقرارداد که در صورت عدم هریک از مواد از قرارداد از طرف هر یک از طرفین قرارداد که موجب ضرر و زیان طرف دیگر بشود باید نسبت به عدم تعویق و یا اجراء به موقع قرارداد به طرف مقابل پرداخت بکند خواه در دیوان بین اللملی مطرح بشود خواه از طرف منظره در خواست بشود مهم پای بندی طرفین به قرارداد است
    • ایران پاد و اسلام زنده باد IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 1
      به نظر من کشورهایی که اینگونه در عهد و قرار دادها بد قولی می کنند باید دیگر با ایشان در جهت تهیه و تأمین نیازهای بحرانی شان نباید کمک و تلاش و‌حتی معامله کرد .‌‌ ایران شاکی و ضرر و زیان خود را بگیرد و در صورت عدم موفقیت پاکستان در استخراج گاز و نفت احتمالی خود، دیگر ایران این انرژی ها به ایشان داده
    • سعید‌آریایی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      1 2
      آمریکا‌قلدری‌هست‌که‌از‌موقعیت‌دیگر‌کشورها‌جهت‌اهداف‌غیرانسانی‌استفاده‌می‌کنند‌وطی‌زمان‌هرکشوری‌ممکن‌هست‌موردتخاصم‌آمریکا‌قرار‌گیرد‌تنها‌راه‌این‌هست‌که‌دور‌آمریکا‌خط‌بکشید‌ونگذارید‌درآینده‌کشورشما‌هم‌جز‌اهداف‌شوم‌آمریکا‌باشد‌
    • م. ن ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 0
      از ایران لوله گاز به پاکستان و از پاکستان به هند
    • ب پ ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      2 3
      اینها باهماهنگی روسیه و آمریکا هست آمریکا هرغلطی می‌تواند بکند؟ خداراشکر با احداث کریدورزنگزو.... ایران ایزوله شد فقط دریا راه دارد که آنهم بعیدنیست دالان دیگر بر تنگه احداث شود.
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      1 0
      غرامت ازپاکستان یک جک است پاکستان نوچه انگلیس است باهمان مارموز بازیای خاص اربابش حتما این کشور دوستشون هم همان اژدهای زرد است که همه منابع جهان را دارد میبلعد
    • ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      2 0
      باید ضررهایی که تاکنون به ایران بابت عدم اجرای طرح وارد شده را تمام و کمال پرداخت کند
      • مجید IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
        0 1
        حتماً پرداخت می‌کنه منتظر شماره حسابن
      • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
        0 1
        چشم حتما پرداخت میشه امر دیگه ای ندارید
    • Mb IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      0 0
      به شرط این که پول گاز رو بده
    • ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
      1 0
      خدامی داندچقدرهزینه صرف احداث خط لوله انتقال گاز به پاکستان شده که به دلیل بهانه های واهی سالیان سال خاک می خورد