۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۴۹

پارسانیا مطرح کرد؛

نیازمند سازوکاری برای قدردانی از معلمان برتر هستیم

نیازمند سازوکاری برای قدردانی از معلمان برتر هستیم

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: نیازمند سازوکاری برای قدردانی از معلمان برتر هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر علی پارسانیا در نشست خبری با موضوع رویداد بین المللی الف تا گفت: بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها و امور اجرایی الف تا در سال تحصیلی جاری به همت برگزیدگان دوره اول جشنواره الف تا بوده است. هم در طراحی‌ها هم در اجرا نظارت و داوری آثار از همکاری برگزیدگان دوره اول استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه چهار خلأ در آموزش و پرورش داشتیم که برای پاسخ به آن‌ها جشنواره و رویداد الف تا را برگزار کردیم گفت: اولین خلأ این است که ما مدارسی داریم که معلمان و مدیران آنها بسیار ویژه در حال فعالیت هستند اما زحماتشان دیده نمی‌شود در ندیدن زحمات همکارانمان تفاوتی هم بین معلم و مدیر نیست.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بین معلمی که زحمت می‌کشد و تمام تلاش و همت خود را برای یادگیری و تربیت دانش آموزان می‌گذارد با معلمی که نسبت به تربیت دانش آموزان بی‌تفاوت است چندان فرقی قائل نیستیم. ما ساز و کاری برای قدرشناسی از معلمان زحمتکش و دغدغه‌مند می‌خواهیم ساز و کاری که این معلمان زحمتکش دیده و شنیده شوند و از آنان قدردانی شود؛ همچنین در کنار این قدردانی اثرگذار هم باشند و از نحوه تدریس و زحماتشان الگو گرفته شود.

وی خلأ دوم را عدم استفاده از تجربیات موفق در امر تعلیم و تربیت دانست و گفت: لازم است که ما این تجربیات موفق معلمان و مدیران آموزش و پرورش را به اشتراک بگذاریم و پیش از به اشتراک گذاری این تجربیات را به خوبی بشناسیم و بشناسانیم.

وقتی یک معلم توانمند و با استعداد در مناطق محروم یا کمتر برخوردار به موفقیت‌هایی دست می‌یابد که بسیاری از مدارس غیردولتی در مناطق برخوردار پایتخت هم از آن بی‌بهره‌اند و حتی ذهنشان به این موفقیت‌ها هم نمی‌رسد این برای ما ارزش آفرین و ارزنده است و باید دیگر فرهنگیان هم از این تجربیات آگاه و از آنها استفاده کنند.

یکی دیگر از جلوه‌های تحول در نظام آموزشی استفاده از قهرمانان است. ما در زمینه‌های مختلف، قهرمانان و اسطوره‌های زیادی داریم اما متأسفانه این شخصیت‌ها همیشه الگو نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه ما باید نیازمند رابطه بهتر ستاد و صف هستیم گفت: خلاء دیگر ما نبود یک ارتباط مناسب از پایین به بالاست. این یکی از نقاط کلیدی است که آموزش و پرورش بارها از آن شکست خورده اما عبرت نمی‌گیریم. آیا ما در ستاد توانسته‌ایم بستری را فراهم کنیم که کنشگری معلم در دوردست را ببینیم و از او بخواهیم در میدان به طور قوی‌تری میدان داری کند؟

دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: الف تا بنا ندارد که به صورت دستوری با فرهنگیان کار کند. الف تا زمینی را فراهم می‌کند تا معلمان دستاوردهای خود را به عرصه بیاورند؛ این دستاوردها توسط کارشناسان و دیگر فرهنگیان نقد شوند تا معلمان نمونه دستاوردها و فعالیت‌هایشان را ارتقا دهند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: سال گذشته این توفیق را داشتیم که تا حدی به این خلع‌ها بپردازیم. معلمان از این رویداد استقبال کردند و ۱۶ هزار اثر به دبیرخانه الفدا ارسال شد. با این حال امسال از رویداد الفبا استقبال بسیار بیشتری صورت گرفت و ۱۰۸ هزار تجربه در وب‌گاه الف تا ثبت شد.

پارسانیا افزود: هر یک از این معلمان عضو وبگاه الف تا شدند و تجربیات دیگر همکارانشان را هم می‌بینند؛ در حال حاضر وبگاه الفبا ۱۸۰ هزار عضو از میان فرهنگیان دارد.

وی با بیان اینکه از فعالیت‌ها و تجربیات معلمان برتر مجموعه مستندهای کوتاه دو سه دقیقه‌ای ساخته شده که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ گفت: همچنین امسال برای اولین بار رادیو الف تا افتتاح شده است. رادیو الف تا حاصل گفتگوی کوتاه کارشناسان ما با مدیران مدارس و معلمانی است که تجربیات خود را ثبت کردند و تجربیاتشان مرحله اول را سپری کرده و وارد مرحله رقابت کشوری شدند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه الف تا از بیست و یکم تا بیست و چهارم شهریور ماه برگزار می‌شود گفت: در نمایشگاه شیوه ارائه‌ها متفاوت و بهتر شده است. در نمایشگاه علاوه بر غرفه‌ها که غرفه‌های روایتگری نام گرفته است؛ نشست‌هایی تحت عنوان نشست‌های تجربه نوردی خواهیم داشت. در نشست‌های تجربه نوردی فرهنگیان صاحب تجربه در مدرسه، در فرصتی ۱۵ دقیقه‌ای تجربیات خود را ارائه می‌کنند.

کد خبر 6220112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha