۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۲

رایزن فرهنگی ایران در مالزی در گفت‌وگو با مهر:

هنر، بهترین راه برای عرضه مفاهیم دینی به جامعه است

هنر، بهترین راه برای عرضه مفاهیم دینی به جامعه است

ارزانی گفت: تمامی مؤلفه‌های اصلی تمدن مانند کرامت انسانی، مجاهدت، خردورزی و عقلانیت در پیاده‌روی اربعین قابل مشاهده هستند، همین مسئله سبب حضور افرادی از ملیت‌ها و ادیان مختلف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جهان با سرعت به سوی آینده‌ای متفاوت از امروز پیش می‌رود و تمام تلاش مکاتب غربی و قدرت‌های جهانی در راستای ارائه الگوی تمدنی برای کشورهای جهان با بهره گیری از دانش و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی است. از سوی دیگر برنامه‌های جامع, کامل و فراگیر دین مبین اسلام من جمله رویداد جهانی پیاده روی اربعین, بشر را به سوی تمدنی درخشان و پویا سوق می‌دهد. لذا در سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیوسته از تمدن نوین اسلامی و ضرورت بسترسازی برای آن یاد می‌شود. از دگر سو پیاده روی اربعین, هرساله بخشی از جامعه آرمانی و تمدن نوین اسلامی را به تصویر کشیده و کارآمدی آموزه‌های دینی و وحیانی را اثبات می‌کند.

یکی از جلوه‌های بی‌نظیر حماسه راهپیمایی اربعین حسینی ارائه الگوی و سبک نوین تمدنی اسلامی است. آن هم در شرایطی که مکاتب و فرهنگ‌های مبتذل غربی تنها الگوی زندگانی جوامع بشری توسط امپراتوری‌های رسانه‌ای غرب در جهان امروز معرفی شده است. امروز بشر، سرخورده از این فرهنگ مبتذل و تشنه یک فرهنگ جدید با ویژگی‌ها و شاخصه‌های انسانی و اخلاقی است.

حبیب ارزانی رایزن فرهنگی ایران در مالزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص پیام عظیم اربعین گفت: پیاده‌روی اربعین تنها یک مراسم مذهبی نیست بلکه حرکتی تمدن‌ساز است. پرچم امام حسین (ع) نمادی از مخالفت با ظلم و تلاش برای احیای عدالت است که دل‌های بسیاری را جذب کرده است.

وی ادامه داد: وحدت، مسئله‌ای بسیار مهم در تعالیم دینی ما مسلمانان است و تمامی تعالیم اهل بیت (ع) بر پایه وحدت استوار شده، اصل مهمی که مورد توجه همه خدا باوران و آزاداندیشان جهان است. طی چند سال اخیر حتی غیرمسلمانان و پیروان ادیان مختلف نظیر هندوان، مسیحیان و بودائیان نیز در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند.

ارزانی با اشاره به اینکه از این حرکت دینی می‌توان به عنوان فرصتی برای به نمایش گذاشتن زندگی واقعی مسلمانان بهره گرفت، گفت: در اربعین، از کودک شیرخواره گرفته تا پیرمرد ناتوان، همگی برای هدفی مقدس جمع می‌شوند. این‌جاست که مفاهیمی مانند همیاری و فداکاری به معنای واقعی کلمه عملی می‌شوند.با وجود محدودیت‌هایی که برای شیعیان در مالزی وجود دارد اما هر ساله تعداد بیشتری از آنان برای حضور در این مراسم تلاش می‌کنند.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی ادامه داد: از این رو هنر، بهترین راه برای عرضه مفاهیم دینی به جامعه است، به همین دلیل برپایی جایزه جهانی اربعین، اقدام مهمی برای گسترش اهداف اربعین است، رقابتی که از طریق آن می‌توان تفکر اسلامی را به پیروان دیگر ادیان نیز معرفی کرد.

وی گفت: تمامی مؤلفه‌های اصلی تمدن مانند کرامت انسانی، مجاهدت، خردورزی و عقلانیت در پیاده‌روی اربعین قابل مشاهده هستند، همین مسئله سبب حضور افرادی از ملیت‌ها و ادیان مختلف شده است.

ارزانی در خصوص راهکارهای مؤثر در انتقال پیام اربعین به جهانیان اظهار داشت: استفاده از رسانه‌ها و تکنولوژی‌های نوین برای معرفی و ترویج این حرکت عظیم و ارزشمند به جهان ضروری است، هرچند که با مخالفت‌های بسیاری نیز از سوی برخی کشورها مواجه است.

در پایان گفت: بنابراین تداوم حضور و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در اربعین نه تنها نقش مهمی در تحقق دیپلماسی فرهنگی و عمومی دارد، بلکه پیام‌های بسیاری را به جهانیان مخابره می‌کند. این فرصتی است که باید از آن بهره‌برداری حداکثری کنیم.

کد خبر 6220765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha