۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۲۰

احمد الستی مطرح کرد؛  

فیلم کوتاه را نمی‌توان دست کم گرفت/ لزوم تحول در پایان‌بندی

فیلم کوتاه را نمی‌توان دست کم گرفت/ لزوم تحول در پایان‌بندی

کارگاه «سینمای کوتاه در قرن ۲۱» با حضور احمد الستی در دومین روز از اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان برگزار شد و الستی از تمایزات فیلم کوتاه قرن ۲۱ با قرن ۲۰ گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ در سالن اداره فرهنگ و ارشاد شهر مهاباد، کارگاه «سینمای کوتاه در قرن ۲۱» با حضور احمد الستی در دومین روز از اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان با حضور جمعی از فیلمسازان و اهالی سینما برگزار شد.

احمد الستی پژوهشگر سینما که در اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان به عنوان عضو هیات داوری بخش فیلم حضور دارد، در کارگاه «سینمای کوتاه در قرن ۲۱» به بررسی ابعاد ساختاری سینمای کوتاه در قرن بیست‌ویکم در مقایسه با ساختارهای قرن بیستم پرداخت و با نمایش چند فیلم کوتاه تفاوت‌های ساختار این مدیوم را مرور کرد.

الستی درباره فیلم کوتاه در قرن ۲۱ گفت: فیلمسازان بسیار زیادی هستند که در قرن ۲۱ با بهترین متدها فیلم می‌سازند و از ساختارهای گذشته فیلمسازی و فیلمنامه‌نویسی عبور کرده‌اند؛ من سال ۱۳۵۰ در دانشکده هنرهای دراماتیک که در حال حاضر در دانشگاه هنر تلفیق شده است، تحصیل می‌کردم. در آن سال‌ها اساتیدی داشتیم که معتقد بودند فیلم کوتاه ساختارهایی دارد که باید رعایت شود و این ساختارهای ثابت را با ارجاع به کتاب «فیلمنامه کوتاه: فیلم کوتاه از مفهوم تا تولید» بررسی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی که می‌خواهیم بررسی کنیم نشان داده که ساختارها تغییر کرده و راه‌های جدیدی برای فیلمسازی شکل گرفته است و این کتابی که نام بردم به درد فیلمسازی در قرن ۲۱ می‌خورد. ما می‌خواهیم بررسی کنیم که چه تفاوت‌هایی در ساختار سینما در بین فیلم‌های قرن ۲۰ تا قرن ۲۱ وجود دارد و فرمول‌های منسوخ شده فیلمسازی را بررسی کنیم.

در ادامه این استاد دانشگاه چهار فیلم کوتاه «دسر» به کارگردانی جف استارک با بازی ایوان مک گرگور، «طبقه بعد» به کارگردانی دنی ویلنوو (کارگردان فیلم‌های «تلماسه»)، فیلم کوتاه «وبا» ساخته آریتز مورنو و فیلم کوتاه «ده دقیقه» ساخته احمد امامویچ را برای بررسی نمایش داد.

الستی همچنین عنوان کرد: در سینمای کوتاه قرن بیستم و ساختار ثابت آن معتقد بودند که فیلم کوتاه از یک سکانس تشکیل می‌شود و این سکانس باید تک رخداد و حتی تک پرسوناژ باشد پس در فیلم‌های کوتاه آن زمان رخدادهای اضافی حذف می‌شد. تعداد کاراکترها نیز نمی‌توانستند زیاد باشند و باید از کاراکترهای محدود استفاده می‌کردند. آخرین و چهارمین ویژگی آن هم پایان‌بندی بود که معتقد بودند پایان‌بندی فیلم کوتاه باید نقطه تحول داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران و هنر با اشاره به اینکه در سینمای قرن ۲۱ کمپانی‌های بزرگ روی فیلم‌های کوتاه سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزود: در کنار افزایش امکانات و تجهیزات، علم و ساختارهای فیلمسازی هم پیشرفت کرده است، به نوعی که دیگر لزومی بر اجرای تنها چهار نکته وجود ندارد و در سینمای کوتاه قرن ۲۱ حتی به هم ریختن وحدت زمان و مکان امکان پذیر شده است.

الستی در پایان با اشاره به اینکه در فیلم کوتاه یک ساختار تحول برانگیز و حیرت‌انگیز وجود دارد، تاکید کرد: فیلمساز رسالت دارد و فیلم کوتاه را نمی‌توان دست کم گرفت. فیلم کوتاه باید به گونه‌ای ساخته شود که همه را در بر بگیرد.

اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان به دبیری فیلمساز مهابادی ابراهیم سعیدی، از ۱۸ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ همزمان با روز ملی سینما در محل پلازای میدان منگوران و مجموعه حوضخانه رستم بیگ شهر مهاباد به صورت روباز در حال برگزاری است.

کد خبر 6220807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha