۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۰

با نگاهی به قسمت اخیر؛

نظر «به اضافه یک» درباره تعلیق اساتید دانشگاه چه بود؟/ صبوری کنیم

نظر «به اضافه یک» درباره تعلیق اساتید دانشگاه چه بود؟/ صبوری کنیم

قسمت اخیر برنامه مناظره محور «به اضافه یک» واکنش‌هایی در فضای مجازی داشته است و با وجود نظرات مثبت درباره حضور ۲ طیف مختلف در برنامه، به جهت‌گیری‌های یک طرفه نیز تعبیر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «به اضافه یک» با اجرای محمد جعفری خسروی مدتی است که از شبکه سه سیما پخش می شود و بنا به موضوعات مختلف واکنش برانگیز شده است. دوشنبه ۱۹ شهریور «به اضافه یک» با محور اساتید اخراجی دانشگاه روی آنتن رفت و واکنش های مختلفی داشت.

«به اضافه یک» از سال گذشته و همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی به آنتن رسید و با برگزاری مناظره های دانشجویی تلاش کرد فضایی باز و آزاد را برای تضارب آرای قشرهای مختلف به نمایش بگذارد.

ویدئوهایی از این برنامه همزمان با پخش فراگیر شد و توانست نظر مخاطب مخالف تلویزیون را هم جلب کند. این برنامه امسال هم ادامه پیدا کرد و هر هفته موضوعی را دستمایه مناظره و بحث و گفت و گو قرار داد. در ماه های اخیر هم به اقتضای موضوعات مطرح شده و مهمانان دعوت شده توانسته است مورد ارجاع مخاطبان و چهره های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی قرار بگیرد. به ویژه که برنامه به صورت زنده پخش می شود و مخاطب بهتر می تواند با آن ارتباط بگیرد. ویدئوهای مختلفی هم از این برنامه فراگیر شده است که شاید از نمونه های اخیر صحبت های مهدی هاشمی در برنامه بوده است.

بخش هایی از برنامه شب دوشنبه نیز مورد بحث در فضای مجازی قرار گرفت از موضوع برنامه که به ماجرای اخراج اساتید در دانشگاه می پرداخت تا برخی مواضع مهمان. مثلاً مهمان برنامه یعنی محمد منان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخشی از برنامه با اشاره به آماری استناد کرد که در میان صد هزار نفر از اعضای هیات علمی ۵۰ نفر در سه سال دولت شهید رئیسی از دانشگاه تعلیق شده اند. او سپس با تشریح جزئی تر این آمار دلیل عمده این تعلیق‌ها را عدم کسب امتیاز پژوهشی کافی و عدم تمدید قراردادهای پیمانی دانست. در ادامه هم بیان کرد که حدود ۳۰ نفر از این اساتید به دلیل مسائل مرتبط با صلاحیت علمی و ۵ تا ۶ نفر نیز به دلیل تخلفات اخلاقی از سمت خود برکنار شده‌اند.

مهمان در این برنامه درباره نکات مختلفی صحبت کرد و غیر از او نمایندگانی از ۲ طیف هم درباره موضوع و محورهای برنامه مناظره داشتند. مناظره بخش ثابت برنامه است که هر بار ۲ طیف از دانشجویان که نظراتی مختلف در باب یک موضوع دارند آرای خود را بیان می کنند. جعفر خسروی هم در بخش های مختلفی تلاش کرد تا ورودش صرفاً در راستای روشن کردن بحث، نظرات دانشجویان، کلیدواژه های تاکیدی آنها و انتقال درست مفاهیم مورد نظرشان به مخاطب باشد. می توان گفت در اجرای برنامه ای که به راحتی می تواند درگیر سوءگیری های سیاسی شود تا حد زیادی هم موفق است. البته شاید بهتر است مجری در برنامه صرفاً مجری باشد و هدایت و مدیریت بحث ها را برعهده بگیرد تا اینکه نظر خودش را هم حتی در موارد اسثنایی بیان کند. به ویژه برای مخاطبی که روی همه جزئیات برنامه ذره بین انداخته است و در فضای سیاسی اجتماعی امروز با کوچکترین سوءتفاهمی می تواند گارد بگیرد. در همین برنامه هم خسروی یکی دو باری سمت اظهارنظر و بیان موضع شخصی خویش می رود که بهتر بود با حضور مهمان و دانشجویان حاضر در برنامه موضع گیری نمی‌کرد.

در شبکه ایکس (توئیتر) برخی نظرها خواستار ادامه چنین برنامه هایی شده اند و فارغ از نقاط قوت و ضعف بر حمایت و ماندگاری برنامه هایی که توانسته اند ۲ طرف بحث را بر سر یک موضوع بنشانند تاکید کرده اند. غیر از این نظرات حمایتی، اما برنامه شب دوشنبه یک انتقاد هم داشت که از طرف سید محمدمهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور مطرح شد.

او در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «وفاق ملی و همگرایی یک مسیر دوطرفه است. برنامه جهت‌دار امشب شبکه سوم تلویزیون نقطه آغاز مخدوش کردن یک نظام کلی است که آسیب آن متوجه مردم و کشور است. انتظار می‌رود ریشه شیطنت‌های این چنینی که یا از سر غرض و سوء‌نیت است و یا خوش‌بینانه آن بدسلیقگی و کج‌فهمی، شناسایی و خشکانده شود. مهم این است که رئیس جمهور پزشکیان در دفاع از حقوق حقه ملت یک گام هم پا پس نخواهد کشید.»

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور بدون اشاره به بخش خاصی از برنامه انتقاد خود را بیان کرده است و شاید بتوان با طراحی ای در قسمت های آینده در جهت رفع سوء تفاهم های احتمالی اقدام کرد.

اگرچه در همین برنامه دانشجویانی از ۲ طیف حضور داشتند و این امکان برای بیان نقدها به برنامه یا مواضع احتمالی وجود داشت با این حال خوب است که عوامل برنامه در موضوع تعلیق استادان دانشگاه از اساتید و چهره ها و کارشناسان همسو و غیرهمسو دعوت کنند تا به جهت گیری های یک طرفه تعبیر نشود. به ویژه که از مصادیق وفاق ملی همین است که ۲ طرف بر سر یک میز بنشینند و بتوانند گفت و گو کنند و لازم است از هر ۲ طیف این صبوری و شکیبایی دیده شود.

کد خبر 6221485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha