۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۴۵

شهردار اصفهان:

دولت جدید مساله حیاتی آب اصفهان را رفع کند

دولت جدید مساله حیاتی آب اصفهان را رفع کند

اصفهان- شهردار اصفهان گفت: در حد استطاعت شهرداری به پروژه‌های انتقال آب دریای عمان و منابع آب جنوب استان کمک شد و از دولت جدید انتظار داریم مساله آب اصفهان را در اولویت قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی قاسم زاده صبح چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه از دولت جدید انتظار داریم به خصوص در حوزه حمل و نقل شهری کمک کند، اظهار داشت: بسیاری از مسائل خارج از اختیار شهرداری است اما به عنوان یک مطالبه گر انتظار داریم به خصوص مساله آب اصفهان را در اولویت قرار دهند؛ خواسته ویژه ما از دولت آقای پزشکیان این است که به داد اصفهان برسند و مشکل حیاتی آب را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات آب و محیط‌زیستی کماکان از گره‌ها و چالش‌های شهرداری اصفهان است، خاطرنشان کرد: از آغاز به کار این دوره مدیریت شهری بلافاصله بودجه و منابع برای حل این مشکلات به صورت زیرساختی پیش‌بینی شد اما هنوزم نگرانی همان است.

فرونشست اصفهان را نمی‌توان انکار کرد

شهردار اصفهان با بیان اینکه فرونشست زمین یک واقعیت است و نمی‌توان انکار کرد، ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری ۲ پژوهش علمی در زمینه فرونشست اصفهان انجام دادیم که طرح مطالعاتی اولیه برای مکان مند کردن فرونشست بود و اکنون دقیق می‌دانیم کدام مناطق درگیر فرونشست است و آنطور که می‌گفتند نباید نگران باشیم.

قاسم زاده با بیان اینکه طبق پژوهش‌ها در جنوب شهر اصفهان مشکلی به لحاظ فرونشست ندارد، گفت: تا حدود محور مسجد سید زیاد نگرانی از بابت فرونشست وجود ندارد اما از این مقطع به بعد، آثار فرونشست خود را نشان می‌دهد و هر چه به سمت شمال شهر برویم ضریب فرونشست بیشتر می‌شود.

وی ابراز داشت: پژوهش دوم درخصوص اقدامات و مداخلاتی بود که بتوان آسیب‌های فرونشستی را کاهش داد که بحمدالله به خروجی‌های خوبی رسیدیم هرچند که هیچکدام جز جریان دائمی زاینده رود و آبگیری بسترهای زیرزمینی برای کاهش خطر فرونشست اثربخش و حیاتی نیست.

شهردار اصفهان اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در نقاطی که ابنیه های حساس وجود دارد به کمک میراث فرهنگی ورود کرده و آسیب‌ها را رفع کنیم.

شبکه پساب یک ظرفیت حیاتی برای اصفهان است

قاسم‌زاده با بیان اینکه هدف اصلی برنامه راهبردی ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان رفع مشکلات زیست محیطی این دیار است، ابراز داشت: تقریباً بخش عمده بودجه ما با نگاه به همین مسائل زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: در حد استطاعت شهرداری به پروژه‌های انتقال آب، چه طرح انتقال آب دریای عمان و چه منابع آب جنوب استان اصفهان مشارکت و کمک کردیم.

قاسم زاده ادامه داد: برای حفظ پنج هزار هکتار فضای سبز باغ شهر اصفهان تلاش کردیم با وجود خشکی زاینده رود، آن را زنده نگه داریم که پروژه تأمین پساب فاضلاب شهری و تصفیه ثانویه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته ۱۰۰ کیلومتر حلقه پساب در حال احداث است و تا پایان امسال کامل می‌شود، خاطرنشان کرد: اصفهان اولین شهری خواهد بود که با پساب یا آب خاکستری فضای سبز خود را مدیریت و تاب آوری می‌کند اما امید ما این تست که زنده رود دوباره جاری شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: شبکه پساب یک ظرفیت حیاتی برای حفظ بافت شهر اصفهان است که با استانداردسازی، این آب را در زمستان‌ها در مادی‌ها رها کنیم که باعث نشاط شهر شود و به تغذیه آبخوان کمک کند.

عملیات عمرانی خط دوم مترو در ۱۶ ایستگاه فعال است

قاسم زاده ابراز داشت: یکی از اتهامات من این است که چرا تمرکز روی قطار شهری و رینگ چهارم حفاظتی گذاشتی؟ این مهم به دلیل نگاه من به مساله محیط زیستی بوده است، می‌توانیم کار سطحی شعاری انجام دهیم اما به عنوان مدیریت شهری اصفهان وظیفه داریم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم که پاک‌ترین نوع حمل و نقل، مترو است.

وی با بیان اینکه سرعت اجرای فعلی پروژه در خط دو مترو سابقه نداشته است، خاطرنشان کرد: هم اینک زیر این شهر ۱۶ ایستگاه در حال فعالیت عمرانی هستند به امید اینکه خط دو هر چه زودتر بهره برداری شود.

شهردار اصفهان اضافه کرد: خط یک متروی اصفهان روزانه ۱۳۰ هزار مسافر جابه جا می‌کند در حالی که اگر اکنون خط یک مترو نبود در روز ۱۴۰ هزار ماشین تک سرنشین یا بیشتر باید در این مسیر تردد می‌کردند.

به گفته وی، امسال بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط دو مترو پیش بینی کردیم.

پیش‌بینی یک هزار و ۴۷ پروژه عمرانی در سال ۱۴۰۳

قاسم زاده با بیان اینکه ۳۴ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۳ مصوب شد، اظهار داشت: با توجه به بودجه پیش بینی شده ۷۰ درصد برای پروژه‌های عمرانی و ۳۰ درصد برای هزینه‌های جاری پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۷۰ درصد بودجه عمرانی، ۶۰ درصد به حوزه عمرانی حمل و نقل و ترافیک شهر اختصاص یافته است، افزود: در مجموع یک هزار و ۴۷ پروژه عمرانی در سال جاری برای شهر اصفهان پیش‌بینی شده که از این تعداد ۹۱ پروژه شاخص و بزرگ شهری بوده و ۱۵۲ طرح مهم منطقه‌ای و ۸۰۴ پروژه منطقه‌ای است که در بودجه سال جاری ردیف دارد و طبق یک برنامه ریزی باید در سال ۱۴۰۳ محقق شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: از این یک هزار و ۴۷ پروژه، ۶۰۹ پروژه در حال اجرا و فعال بوده و ۱۶۴ پروژه در حال طراحی است؛ همچنین ۴۹ پروژه نیازمند تملک و ۳۰ طرح معطل الزامات و مطالعات اولیه است.

قاسم زاده با بیان اینکه ۲۷ پروژه شهری در شش ماهه ابتدای سال به اتمام رسیده و ۴۱ پروژه هنوز شروع نشده است، ابراز داشت: سایر حوزه‌ها به ویژه در حوزه فرهنگی و نوسازی و بهسازی بافت تاریخی در جریان است.

موافقت میراث فرهنگی با عبور خط دوم مترو از زیرگذر امام علی

شهردار اصفهان اظهار داشت: عبور مترو از میدان امام علی (ع) (میدان عتیق) با توجه به اینکه چون تشریفات قانونی آن طی شده پروژه در حال احداث است. خط دوم مترو قرار بود از میدان نقش جهان عبور کند اما با مخالفت میراث فرهنگی و جمع بندی با این نهاد، عبور پروژه از زیرگذر میدان امام علی (ع) نهایی شد و میراث فرهنگی مجوز عبور خط دو مترو را از زیرگذر میدان امام علی (ع) صادر کرد.

قاسم زاده در خصوص برنامه شهرداری اصفهان در حوزه گردشگری با بیان اینکه به شدت روی این مساله متمرکز هستیم، گفت: سعی کردیم که بهره‌وری فضاهای موجود را در ناژوان و صفه بالا ببریم.

وی ادامه داد: پیگیر هستیم منظرگاه‌های اصفهان را توسعه دهیم و ظرفیت‌هایی در شهر وجود دارد که در حال برنامه‌ریزی برای فراهم کردن زیرساخت‌های آنها هستیم.

گذر کمرزرین بخشی از هویت تاریخی اصفهان است

شهردار اصفهان در پاسخ به خبرنگاری درخصوص حواشی ایجاد شده در گذر تاریخی کمر زرین، خاطرنشان کرد: در این محدوده پروژه عمرانی داشتیم اما به محض اینکه با علائم آثار تاریخی مواجه شدیم، پروژه از معاونت عمرانی به دفتر بهسازی و نوسازی شهرداری تحویل شد که با دانشگاه هنر وارد گفتگو و تیم کاوش در محل مستقر شدند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال توقف پروژه معبر مزاحمت‌هایی برای ساکنان آن محدوده ایجاد شده بود که طی مکاتباتی با دادستان خواستار بازگشت این معبر به حالت قبل شدند، افزود: گذر کمرزرین بخشی از هویت تاریخی ما است و دنبال این هستیم که کاری کنیم معبر باز شود اما محور تاریخی را نیز محفوظ نگه داریم.

قاسم زاده با بیان اینکه ۲ هفته پیش طراحی معبر انجام شد، اضافه کرد: با حفظ اکتشافات به عنوان نشان تاریخی این محور، پیاده راه باز خواهد شد.

پاسخ شهردار درخصوص تخریب مسجد کازرونی

شهردار اصفهان در خصوص آخرین وضعیت مسجد کازرونی و رویکرد شهرداری در این باره، ابراز داشت: پروانه‌ای که صادر شده برای مرمت بوده است اما متأسفانه شبستان کامل تخریب شده است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: ماجرای مسجد کازرونی به نظر میراث منوط شده که یا میراثی بودن را آن تأیید کند یا اگر اعلام کند این مسجد میراثی و تاریخی نیست شهرداری مکلف است که مجوز صادر کند.

وی در پاسخ یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بین مردم و شهر اصفهان طلاق عاطفی را شاهد هستیم، اظهار داشت: از طرف شهرداری اصفهان بین مردم و شهر صیغه طلاقی جاری نشده است اگر مردم گلایه مندند بخشی از شهرداری و بخشی مربوط به مسائل اقتصادی کشور است اما تلاش کردیم با مردم صادق باشیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: عمده رنجش مردم از این است که گمان می‌کنند در گفت‌وگوها به عنوان شخصیت بالغ به حساب نمی‌آوریم درحالی که اگر با هم گفتگو کنیم تفاهم شکل می‌گیرد و در شهرداری اصفهان اعتقاد بنده این بود با مردم در تعامل باشم.

کد خبر 6221764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • عبدالله ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
      0 2
      آقای شهردار با سلام ۱- انتقال آب دریا دو مشکل دارد اول با وجود تصفیه آب دارای املاح است که در آینده با آب‌های زیر سطحی زمین مخلوط شده و آبها را دچار مشکل سرطان‌زایی خواهند کرد دوما هزینه تصفیه آب دریا و انتقال آن به اصفهان زیاد است و امکان ندارد ۲- برداشت آب زیر سطحی زمین زیاد است