۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۲۷

در یک نشست مطرح شد؛

«بوم» قرار نبود نخبگانی باشد/ آسیب کنداکتور نامنظم در پخش برنامه

«بوم» قرار نبود نخبگانی باشد/ آسیب کنداکتور نامنظم در پخش برنامه

عوامل برنامه «بوم» با حضور در اداره روابط عمومی صداوسیما از شکل گیری این برنامه، ویژگی های آن که قرار نبوده نخبگانی باشد و هدف ارتباط با مخاطب عادی و خانواده ها سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مجله هنری «بوم» امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور با حضور حامد مهربانی مجری، احمدرضا بلیغ تهیه کننده و محسن صفایی فرد سردبیر در اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.

احمدرضا بلیغ تهیه کننده در ابتدا درباره ایده مجله «بوم» بیان کرد: ایده این برنامه در موسسه سلوک حوزه هنری شکل گرفت. نیاز و خلایی حس می شد نسبت به اینکه مجله هنری در تلویزیون برای مخاطب عمومی و خانواده ها که مخاطب شبکه دو هستند، وجود ندارد. یک سال گفت و گوهایی داشتیم که در این فرایند برخی سوژه ها حذف می شد و روی موضوعاتی تاکید داشتیم تا برنامه به سرانجام رسید. سه دسته موضوع بندی داشتیم؛ یک بخش موضوعات تقویمی و مناسبتی مثل سالگرد دکتر شریعتی یا محمدرضا لطفی و دوم موضوعات تاسیسی که ارتباطی به تقویم نداشت که برای آنها با صاحب نظران مشورت می کردیم و سوم موضوعات مرتبط با رویدادهای حال حاضر بود که براساس این سه دسته «بوم» پیش رفت.

وی اضافه کرد: تلاش ما این بود از استودیو خارج شویم که اتفاقاً کار را هم خیلی سخت می کرد. خروج از استودیو، هماهنگی لوکیشن و مهمان مثل این بود که هر هفته انگار یک برنامه جدید می ساختیم. برای ما این مهم بود که تصویر زیبایی هم ارائه کنیم که چشم نواز باشد. خدا را شکر بازخوردها نشان می دهد تلاش ها به بار نشسته است.

محسن صفایی فرد سردبیر برنامه و مدیر تولید و تامین موسیقی معاونت سیما نیز در سخنانی عنوان کرد: ما به یک اولویت شناسی رسیدیم و فکر کردیم مخاطب با چه مدیومی بیشتر ارتباط گرفته که طبیعتاً با آثار نمایشی بیشتر ارتباط برقرار شده است. از طرفی دسترس پذیری آن هنرها را در نظر گرفتیم مثل تئاتر یا موسیقی و بعد از این ها هنرهای تجسمی را محور قرار دادیم که به جهت تصویری متریال داشته باشیم‌.

وی اضافه کرد: این سه، اولویت ما بودند و به اقتضای فضای برنامه سراغ شعر و داستان هم رفتیم. در عین حال کمتر مجال پرداختن به سینما را پیدا کردیم که البته بد هم نشد و فرصت بیشتری را به تجسمی و آثار دیگر دادیم.

صفایی فرد درباره فضای موسیقایی برنامه گفت: ۲ قسمت از برنامه به کنسرت مجید انتظامی اختصاص داشت. ما در این کنسرت به مرور خاطره جمعی چند نسل پرداختیم. همچنین به استاد محمدرضا لطفی و وجه معلمی او در هنر اشاره کردیم و سراغ چهره هایی رفتیم که از شاگردان او بودند. همچنین برنامه ای را به آقای محمود کریمی در حوزه مداحی اختصاص دادیم.

حامد مهربانی درباره چالش اجرا در این برنامه عنوان کرد: من مشق اجرا را در برنامه های صبحگاهی و شبانگاهی داشته ام و روزی چهار و پنج گفت و گو انجام داده ام که از این حیث اجرایش برای من چالش نبود. اما تعریفی برای مجری این برنامه داشتیم که کاراکتری پرسه زن است و خودم هم این شخصیت را دارم که به تئاتر و گالری ها می روم و فرم برنامه خیلی متاثر از زیست شخصی من بود.

وی اضافه کرد: در برنامه ادعای کارشناسی ندارم و با نوعی کنجکاوی سعی دارم بیننده را همراه کنم. اجرای سختی بود چون کار تولیدی خیلی سخت تر از زنده است.

مهربانی در پاسخ به سوالی درباره بازپخش برنامه برای ایرانیان خارج از کشور یادآور شد: خیلی ها در داخل هم برنامه را ندیدند، کنداکتور نامنظم برنامه در پخش چالش ما بود. خیلی ها گلایه دارند که چه زمانی این برنامه پخش شد.

صفایی فرد در ادامه درباره اینکه چرا برنامه کمتر توانست به برند بدل شود، گفت: برنامه ای که به سبد هنری مخاطب فکر کند، دست او را بگیرد، قاب های استاندارد به تماشا بگذارد، نیاز به قسمت های بیشتری دارد تا شناخته شود. کار راحت این بود که شبکه چهار می رفتیم و گفت وگوی هنری می‌گرفتیم و در فضای خودش دیده می شد. اما این برنامه نمی خواهد فضا را نخبگانی تعریف کند. ما گاهی شاخص های سختی را تعریف می کردیم و می گفتیم بعد از برنامه ما مثلاً فروش آلبوم های محمدرضا لطفی بیشتر شود. دلیل مهم همان کنداکتور است و شاید این پنج یا شش قسمت اخیر بود که کنداکتور منظم تر شد. از طرف دیگر به نظرم باید جرات یا شجاعت طرح مساله را در فصل های بعد داشته باشیم و با صراحت بیشتر حرفی بزنیم.

بلیغ نیز در ادامه گفت: ویدیوهای برنامه خیلی بازدید می گیرد. تصور ما این نبود که خیلی دیده شود اما برخی مباحث مثل صحبت های مهدی کلهر درباره محمدرضا لطفی و نقش او در موسیقی ایرانی در جامعه موسیقی خیلی وایرال شد.

مهربانی نیز در این زمینه یادآور شد: برای هنر یک دیوار نامریی وجود دارد که مانع می شود به آن نزدیک شویم. «بوم» با این دغدغه آمد که این دیوار را بشکند. این دیوار هنر را نخبگانی کرده است درحالی که هنر و ادبیات آمده تا مسائل را ساده‌تر کند.

بلیغ در بخش پایانی نشست درباره مشاوره با نهادها برای ساخت برنامه عنوان کرد: برنامه محصول مشترک موسسه سلوک حوزه هنری و شبکه دو است و دوستان خیلی به جهت مشاوره کمک کردند. اگر همدلی و همکاری نبود این اتفاق رخ نمی‌داد.

کد خبر 6222331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha