۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۰۴

در قالب یک یادداشت مطرح شد؛

ساترا باید در انتظار شنیدن نقدها باشد/ اصلاح ساز و کار نظارت

ساترا باید در انتظار شنیدن نقدها باشد/ اصلاح ساز و کار نظارت

یک پژوهشگر رسانه در یادداشتی با اشاره به یک دهه فعالیت رو به جلوی ساترا نوشت که ساترا باید در انتظار شنیدن نظرات منتقدان داخلی و خارجی بسیاری باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، صدیقه غریبی پژوهشگر رسانه و فضای مجازی در یادداشتی از عملکرد ساترا نوشته است که چطور توانسته بر فعالیت پلتفرم ها نظارت داشته باشد.

متن این یادداشت را در زیر می خوانید:

«پلتفرم‌ها یا سامانه‌های نمایش ویدئویی درخواستی که آرزوی دیرینه سینمادوستان برای ایجاد شبکه‌های خصوصی تماشای فیلم و سریال است، محقق کرده‌اند، امروزه بازیگران اصلی صنعت سینمای ایران هستند. آنها از دیرباز خواهان آن بودند تا جایگاه مناسبی در میان مخاطبان کسب کنند اما سازمان صداوسیما به عنوان یک رقیب رسانه‌ای قدرتمند مانعی اصلی بر سر راه آنها بود. اما اکنون فقط طی چند سال، سازمان ساترا توانسته است، بر عملکرد اکثر پلتفرم‌های فیلم و سریال نظارت کند و آن را سامان دهد و علاوه بر نظارت نقش حمایتی خود را نیز ایفا کند. ساترا علاوه بر تسهیل در دیده شدن این پلتفرم‌ها، فضای رقابتی سالم و پویایی را برای سکوهای تولید و انتشار ویدئو ایجاد کرده است که علاوه بر رشد چشمگیر پلتفرم‌های باسابقه، پلتفرم‌های تازه‌وارد هم قادر هستند به معرفی خود اقدام کنند و در مسیر توسعه و پیشرفت بر قطار پویا و تخصصی صنعت فیلم و سینما سوار شوند.

امروزه، ساترا بعد از یک دهه فعالیت رو به جلو، باید در انتظار شنیدن نظرات منتقدان داخلی و خارجی بسیاری باشد که نه تنها عملکرد ساترا را تحلیل بلکه آن را نقد نیز می‌کنند. آنها دلایل بسیار جامع و کاملی برای نظرات خود دارند که از جمله آنها می‌توان به مبحث فیلترینگ و عدم دسترسی مخاطبان به پلتفرم‌های بین‌المللی و خارجی اشاره کرد. گروه دیگری از منتقدان از اساس با نظارت و محدودسازی شبکه نمایش خانگی مخالفند، اما شواهد و پایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که اکثر منتقدان با کلیت وجود نظارت مخالف نیستند، بلکه آنها خواهان اصلاح سازوکار نظارت هستند.

با توجه به نقدهای مختلف باید یادآور شد که دلایل گوناگون همانند آشفتگی‌های نظری و مفهومی در تعاریف، تعلل در سیاست‌گذاری و عدم ارائه قانون جامع ارتباطات و رسانه‌ها سبب شده است تا حضور و فعالیت ساترا جهت انسجام‌بخشی، مفهوم‌سازی الگویی، کاستن از فاصله بین تولیدکنندگان و مخاطبان با موانعی از منظر حکمرانی مواجه شود.

اما نکته مهم اینکه، ساترا از پلتفرم‌هایی حمایت می‌کند که مجوز فعالیت گرفته‌اند و از تولیدات و نمایش‌های آنها حمایت می‌کند تا بدون مانعی از تولید تا انتشار فعالیت خود را ادامه دهند. افزایش تولیدات و رشد صدور مجوز پلتفرم‌ها گویای این مطلب است که طی آن ضروری است تا رویکردی نو اتخاذ شود.

ازجمله، در این شرایط موضوع تعدیل یا پالایش محتوا و گزارش‌های کاربران در مورد محتواهای مخاطره‌آمیز، برجسته خواهد شد و واگذاری نظارت به سمن‌ها یا سازمان‌های مردم‌نهاد نیز اهمیت پیدا خواهد کرد. به‌این‌ترتیب با اهمیت پیدا کردن مسئله نظارت در بعد کلان، حتی نیازمند دیدگاهی متکثر خواهیم بود.

مطالعه درباره این رویکرد جدید که دیر یا زود اجتناب‌ناپذیر می‌شود، مستلزم تحلیل‌های تخصصی خاص و ایجاد تحول در ساترا است.»

کد خبر 6222701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha