۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۴

دکه نشریات؛

شماره جدید «جهان کتاب» با اشباح سرگردان در نشر ایران منتشر شد

شماره جدید «جهان کتاب» با اشباح سرگردان در نشر ایران منتشر شد

شماره ۴۰۶ ماهنامه جهان کتاب در بخش‌ها و عناوین مختلف همچون «اشباح سرگردان در نشر ایران» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره ۴۰۶ ماهنامه جهان کتاب ویژه مراد و شهریور در بخش‌هایی همچون معرفی کوتاه، درگذشتگان، هزار و یک داستان، تازه‌های بازار کتاب، در حوالی کتاب با مطالب و عناوین مختلف منتشر شد.

«شبی با ونوس» نوشته پرویز دوائی، «گربه‌های ایرانی» نوشته مازیار اخوت، «در چیستی مردم» نوشته معصومه علی اکبری، «تبهکاران هم باید به جایی برسند!» نوشته فرخ امیرفریار، «جامعه شناسی سینما در ایران» نوشته طلیعه خادمیان، «مطبوعات شعر گستر» نوشته سیدفرید قاسمی، «سالنامه‌های مدارس و تاریخ ادبیات و کتاب کودک» نوشته سیدعلی کاشفی خوانساری، «میرزاعلی قلی‌خویی: سرآمد تصویرگران کتاب‌های چاپ سنگی» نوشته علی بوذری، «داستان فروغی و شهریور منحوس» نوشته مصطفی نوری در این شماره از ماهنامه جهان کتاب منتشر شده است.

از دیگر مطالب این شماره از ماهنامه جهان کتاب می‌توان به مطالبی با عناوینی همچون «فولاد آبدیده» نوشته کاوه بیات، «زازی بزرگ می‌شود» نوشته مرضیه کهرانی، «آنها مشغول گفت‌وگویند» نوشته سوری احمدلو، «جهانی در حال غرق» نوشته مجید رهبانی، «دگراندیشان و ویرایش در عصر ناصری» نوشته عبدالحسین آذرنگ و مروارید رفوگران، «خسروی کرمانشاهی و نگرانی‌اش از زوال اخلاق اجتماعی و افول منش ملی» نوشته کامیار عابدی به شمار می‌رود.

«لئونارد لویسن: ششمین سالگرد مرگی نابهنگام» نوشته مجدالدین کیوانی، «صفحات تکه پاره شده: سرنوشت و قدرت کتاب‌ها در زمان جنگ» نوشته کلودیا راث پیرپونت و ترجمه سعید پزشک، «درحوالی کتاب» نوشته جومپا لاهیری و ترجمه مژده دقیقی، «مشتی کتاب نمونه خرواری فرهنگ: جستاری در ترجمه پژوهی آثار اسماعیل کاداره به فارسی» نوشته پیام شمس الدینی، «اشباح سرگردان در نشر ایران» نوشته مجید رهبانی، «هزار و یک داستان» نوشته زری نعیمی، «معرفی کوتاه»، «تازه‌های بازار کتاب» نوشته فرح امیرفریار و «درگذشتگان» در این شماره از ماهنامه جهان کتاب منتشر شده است.

در بخش دیگری از این ماهنامه تازه‌های بازار کتاب را معرفی کرده است که می‌توان به کتاب‌هایی همچون «اثر باز»، «آخرین غول»، «رولان بارت»، «فرهنگ مفاهیم فلسفی»، «در افاق شعر کهن»، «شارل بودلر»، «سال‌های افول پاریس»، «بسی ناگفته‌ها»، «تداوم هویت ایرانی»، «جام جهان نما»، «پیامبری و قرارداد» و «چشم انداز پایان» اشاره کرد.

در بخش درگذشتگان این شماره از ماهنامه جهان کتاب از محمدتقی غیاثی، روی پرویز متحده، توران شهریاری، محمدرضا ریاضی، محسن ذاکری، صدرا روحانی رانکوهی، احمد صبور اردوبادی، ناصر جبلی، سیدکوچک هاشمی زاده، آرمین کاظمیان و منوچهر حسن زاده یاد شده و اطلاعاتی از این اساتید و نویسندگان و پژوهشگران در اختیار مخاطبان قرار گرفته شده است.

در بخش دیگری از این ماهنامه معرفی کوتاهی از کتاب‌های «نامه‌های ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی»، «میراث ادبی فاطمه سیاح در شوروی»، «زنان مانوی» رئالیست‌ها»، «ماده و آگاهی»، «دکتر ژیواگو»، «خم افلاک» و «گلبانو» انجام شده است.

در بخشی از این ماهنامه آمده است؛

بیست و چند سال پیش باخبر شدیم که یک انتشارات همنام ما وجود دارد. ناشری (وابسته به یک ارگان رسمی) که کتاب‌های متعددی از جمله مجموعه کامل و چند جلدی «اسناد لانه جاسوسی آمریکا» را بازچاپ کرده بود. از آنجا که این ناشر بدون پروانه نشر فعالیت می‌کرد، برگ تشخیص مالیات نسبتاً کلانش را به ناشی ما که پروانه انتشارات جهان کتاب را داشتیم، فرستاده بودند… در نهایت برای آن ناشر پروانه‌ای به یک نام دیگر صادر شد که امروز هم با همان نام فعالیت می‌کند. در تمام این سال‌ها گاه به گاه به ما تلفن‌هایی می‌شود و کتاب‌هایی را می‌خواهند که آن ناشر منتشر کرده بود و ما هم راهنمایی می‌کنیم....

در بخش دیگری از این ماهنامه آمده است؛

اسکندر در ۳۲۳ ق. م در سی و دو سالگی درگذشت و کتابخانه مشهور اسکندریه در شهری که خودش ساخته بود، چند دهه پس از مرگش در تاریخی نامشخص تأسیس شد؛ اما به نظر وایه خوایده ایجاد کتابخانه از خود اسکندر بوده است. معلم او که شخصیتی کمتر از ارسطو نبود، عشق به کتاب را در او القا می‌کرد. به نظر بسیاری این کتابخانه با جاه طلبی جهانی خواهی اسکندر همخوان بود و ساخته شده بود تا دربرگیرنده تمام نوشته های شناخته شده و ترجمه شده به یونانی از همه سرزمین‌های شناخته شده باشد: کتاب مقدس عبری، تاریخ‌های فراعنه مصر، متن‌های طولانی و مفصل زردتشتی، تسخیر بی‌پایان و دانش بی‌پایان؛ تسلط کامل بر جهان جغرافیای و جهان اندیشه، مردان مسلح مانند سربازان در جست‌وجوی طومارهای پاپیروس به سرزمین‌های خارجی فرستاده شدند؛ اما کتابخانه نیز به شیوه خودش، نوعی راه حل برای نبردهای آن سوی دیوارهایش ارائه کرد. هرچقدر مصریان، یهودیان، یونانی‌ها و دیگران سخت جنگیدند، کتاب‌های‌شان در قفسه‌ها در آرامش در کنار هم قرار داشتند. این کتابخانه به عنوان بخشی از مجموعه معابدی که به «موز» ها وقف شده فضایی مقدس بود.

شماره ۴۰۶ ماهنامه جهان کتاب در ۷۷ صفحه با بهای ۱۲۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6222932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha