۲۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۵۶

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

نگاه پژوهشی در جشنواره جوانان می‌تواند دست‌مایه کار جدید شود

نگاه پژوهشی در جشنواره جوانان می‌تواند دست‌مایه کار جدید شود

هیربد همت‌زاد استاد رشته سفال و سرامیک جشنواره تجسمی جوانان بیان کرد این رشته متعلق به ایران زمین است و بیشترین تاثیرات را بر عرصه‌های هنری داشته و تا معماری امتداد پیدا کرده است. 

به گزارش خبرنگار مهر، در دومین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، کارگاه‌های یازده‌گانه جشنواره در محل دانشگاه بجنورد دنبال شد و شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها با بهره‌گیری از تجارب اساتید به خلق آثار پرداختند. هیربد همت‌زاد هنرمند حوزه سفال و سرامیک و از اساتید این رشته در کارگاه این روز، تکنیک‌های مختلفی را با هنرآموزان این دوره مرور کرد.

هیربد همت‌آزاد در پایان کارگاه رشته سفال و سرامیک، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این کارگاه طی ۲ روز اتفاقات خوبی رقم خورد، گفت: هدف ما در این کارگاه ابداً رقابت نبود بلکه تبادل تکنیک‌ها و تجارب هنری بین ما و دانشجویان صورت گرفت و صمیمیانه تجربیات‌مان را در اختیار هنرآموزان قرار دادیم.

وی با تاکید براینکه نگاه به جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران متکی بر پژوهش است، بیان کرد: بهترین نگاهی که می‌توان به این جشنواره داشت، نگاه پژوهش‌محور است چون تبادل اطلاعات و تجربیات و حتی تبادل فرهنگ در این جشنواره پررنگ است و می‌تواند دست‌مایه اتفاقات جدید و جذاب شود.

نگاه پژوهشی در جشنواره جوانان می‌تواند دست‌مایه کار جدید شود
کارگاه سفال و سرامیک در دومین روز از برگزاری جشنواره تجسمی جوانان

این استاد رشته سفال و سرامیک، به حضور هنرآموزان با تنوع فرهنگی در این کلاس‌ها اشاره و عنوان کرد: اتفاق جذابی که در کارگاه سفال و سرامیک جشنواره رقم خورد، ترکیب بچه‌ها از نقاط مختلف کشور بود که از شهرستان‌های مختلف و عزیزان دیگری از تهران و مراکز استان‌ها در این کارگاه ها حضور داشتند.

همت‌آزاد، هنر سفال و سرامیک را از هنرهای ویژه ایران‌زمین معرفی کرد و با تاکید بر اینکه بیشترین تاثیر از رشته سفال و سرامیک بر دیگر رشته‌های عرصه تجسمی صورت گرفته و تا معماری و نقاشی امتداد پیدا کرده است، گفت: یک روایت تاریخی و فرهنگی پشت سفال و سرامیک قرار دارد که موجب می‌شود مردم بتوانند مستقیم و صمیمانه با آن ارتباط برقرار کنند.

همچنین حانیه معبودی که برگزیده سال گذشته جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران است و برای دومین سال متوالی در این رویداد حضور پیدا کرده، نیز درباره جشنواره و اهمیت آن به مهر گفت: در این جشنواره هنرآموزان مختلف از نقاط مختلف کشور حضور پیدا می‌کنند که هرکدام یک خط کار جداگانه دارند و وقتی در این فضا قرار می گیرند بیشتر این بحث وجود دارد که هرکدام از بچه‌ها چه کاری را با چه تکنیکی انجام می‌دهد و این یک فرایند برای کسب تجربه است.

وی بیان کرد: بعُد کسب تجربه مساله مهمی محسوب می‌شود که در این جشنواره برجسته‌تر از رقابت قرار گرفته است. در بحث رقابت فرد یا تیم برگزیده آورده مالی خاصی ندارد، به همین دلیل بحث تجربه که با بهره‌گیری از اساتید صورت می‌گیرد، برای ما مهم است.

این هنرآموز درباره مباحث جدیدی که در این کارگاه آموخته است، اظهار کرد: تکنیک کاپرمن یکی از مباحثی بود که ما در دانشگاه به دلیل نوع انتخاب‌هایی که در هر ترم داشتیم، یاد نگرفتم اما خوشبختانه در کارگاه جشنواره به‌خوبی تمرین شد و تجربه خوب و ارزشمندی بود.

نگاه پژوهشی در جشنواره جوانان می‌تواند دست‌مایه کار جدید شود

معبودی به اتفاق جدید امسال جشنواره برای بخش سفال و سرامیک پرداخت و گفت: امسال در رشته سفال و سرامیک بچه‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم شدند و این یک اتفاق خوب و جذاب بود.

یکی دیگر از هنرآموزان بخش سفال و سرامیک جشنواره که ۲۵ ساله و اهل تهران است، هدف خود برای شرکت در جشنواره را کسب تجربه‌های جدید دانست و در این باره گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در این کارگاه دنبال کردیم، کسب تجربه در زمینه سرامیک بود. اکثر ما نمی‌توانیم شرایط پخت‌های مختلف را در کارگاه شخصی خودمان ایجاد کنیم درحالی که جشنواره سه سالی است که این شرایط را برای ما فراهم کرده است.

این هنرآموز رشته سفال و سرامیک درباره سطح کیفی کارگاه‌ها عنوان کرد: در رشته سفال و سرامیک اساتید خوب و برجسته‌ای در طول سه روز در کنار ما خواهند بود؛ شخصاً از تک تک جملات این اساتید بهره و استفاده کردم و جشنواره فرصت خوبی بود تا از تجربیات همه اساتید استفاده کنیم.

کد خبر 6223372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha