۲۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۳۱

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

هشدار به کشاورزان ۱۵ استان با ورود سامانه بارشی جدید از شنبه

هشدار به کشاورزان ۱۵ استان با ورود سامانه بارشی جدید از شنبه

سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی و خسارت به محصولات کشاورزی ۱۵ استان کشور از رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و کاهش محسوس دما در روز شنبه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی در پی نفوذ سامانه بارشی و وقوع باد و سیلاب به کشور هشدار سطح نارنجی صادر کرد و خواستار تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی شد.

جزئیات هشدار سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۲۳

زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۲۳: گلستان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، شمال زنجان و ارتفاعات استان‌های مازندران، سمنان، البرز و تهران،

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴: مازندران، گلستان، شرق گیلان، شمال سمنان، شمال و شرق تهران، شمال و غرب خراسان شمالی و ارتفاعات البرز،

یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شرقی گیلان و شمال استان‌های خراسان رضوی، سمنان، تهران و البرز

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی.

هشدار فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما (بویژه روزهای شنبه و یکشنبه)

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۲۳: اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین، شمال سمنان.

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴: مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، شمال و غرب خراسان رضوی، جنوب و مرکز اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، نیمه شمالی استان‌های کرمانشاه، قم، کردستان، دامنه و ارتفاعات آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، خراسان جنوبی، تهران، البرز، مرکزی، نیمه غربی اصفهان، شرق چهارمحال بختیاری، شرق لرستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های همدان و قزوین، مرکز و جنوب اردبیل و نیمه شرقی آذربایجان شرقی.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶: ارتفاعات استان‌های سمنان، مازندران و تهران.

اثر مخاطره: آسیب به محصولات کشاورزی.

توصیه: زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به وقوع بارندگی، عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی در باغات و مزارع، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام بارش، پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها، عدم کود دهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی، تنظیم دما و رطوبت در مرغداری‌ها و سالن‌های پرورشی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات.

کد خبر 6223566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha