۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۷

خادمی در گفت و گو با مهر:

تدوین سند اوقات فراغت نیازمند مطالعات دقیق پیرامون وضع موجود است

تدوین سند اوقات فراغت نیازمند مطالعات دقیق پیرامون وضع موجود است

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: تدوین سند اوقات فراغت نیازمند مطالعات دقیق پیرامون وضع موجود و وضع مطلوب و البته اجماع ملی جهت اقدام است.

عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تدوین سند اوقات فراغت گفت: اگر بخواهیم سندی را در حوزه اوقات فراغت تدوین کنیم، ابتدا باید وضعیت شناسی دقیقی از وضعیت اوقات فراغت داشته باشیم و با انجام پژوهش های دقیق به پرسش‌های اساسی از این دست که میزان و نحوه مدیریت اوقات فراغت در جامعه مخاطبان گوناگون به چه نحوی است؟ اوقات فراغت را ما چگونه تعریف می‌کنیم؟ الزامات و بایسته‌های مدیریت اوقات فراغت در سطوح حاکمیتی چیست؟ و...بعد از انجام مطالعات دقیق بین رشته‌ای در مرحله کاربردی قطعا نیازمند اجماع ملی منسجم و همراه با نگاه عالمانه و آگاهانه هستیم.

وی افزود: تدوین اسناد در عقبه اثربخشی اقدامات ما چندان سابقه درخشانی ندارد. اسناد معمولاً از مرحله ی تدوین تا اجرا و بعد اثرسنجی دچار فاصله‌های معناداری هستند. اگر تدوین این سند تعیین کننده یک سری از مسأله‌ها و مؤلفه‌های اساسی همچون تعریف‌ها، رویکردها، الزامات و مدل‌های اقدام و عمل و شاخص های ارزیابی و اثرسنجی باشد و بتواند این موارد را پوشش دهد، قطعاً می‌تواند به صورت کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد و تدوین آن مطلوب خواهد بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: منتها اگر تدوین سند اوقات فراغت همچون دیگر اسناد باشد که صرفاً باید و نبایدهایی در آن عنوان می شود و مشخصاً به مرحله اقدام و عمل نمی رسد و آن شفافیت لازم را ندارد، مسأله‌ای از این موضوع را حل نخواهد کرد.

وی افزود: موضوع اوقات فراغت دامنه گسترده و وسیعی دارد و شامل همه اقشار، همه سنین و همه گروه های سنی می شود. به همین دلیل این موضوع یک کلان پروژه در جامعه ایرانی است.

خادمی ادامه داد: اوقات فراغت در میان خانواده ها به ویژه کودکان، در سن نوجوانی، جوانی و برای دختران، پسران و حتی مجردان و متأهلان، دسته بندی های بسیار زیادی دارد که این دسته بندی ها شامل حال جامعه مخاطب می‌شود.

وی افزود: اگر ما بخواهیم سندی را در حوزه اوقات فراغت تدوین کنیم، نیاز به یک اجماع ملی و بسیار منسجم و قوی داریم که با یک نگاه عالمانه و آگاهانه نسبت به آن‌چیزی که در موضوع اوقات فراغت در کشور رقم می خورد، بتواند این سند را تدوین کند. اگر این اتفاق بیفتد و جامعیت و شمولیت این دو کلیدواژه مهم در سند برای مسأله اوقات فراغت دیده شود، می‌توانیم مسأله رو به جلویی را داشته باشیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: نحوه برنامه ریزی، نحوه بسیج منابع و امکانات ما برای سامان بخشی به اوقات فراغت جزو بخش‌های اصلی است که تقریباً می توان گفت که سامان بخشی منسجم و منظمی در کشور ندارد و از این نظر اگر این سند با این ملاحظات تدوین شود، قطعاً می‌تواند ظرفیت خوبی را در کشور فراهم کند.

کد خبر 6223997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha