۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۸

رحیم‌پور ازغدی:

امروز زمان نتیجه‌بخشی حوزه علمیه است / نقش مهم طلاب جوان

امروز زمان نتیجه‌بخشی حوزه علمیه است / نقش مهم طلاب جوان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیچ‌گاه در طول تاریخ موقعیت امروز برای حضور روحانیت و حوزه‌های علمیه فراهم نبوده و امروز زمان نتیجه‌بخشی حوزه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اساتید انقلاب و حکومت اسلامی که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، اظهار کرد: در زمان شاه آخوندهای بودند که به دست‌بوسی او می‌رفتند و متأسفانه شعار ولایت و اهل‌بیت (ع) می‌دادند اما دین نداشتند و لباس روحانیت برای آنان لباس کاسبی بود.

وی افزود: امام خمینی (ره) همواره نسبت به خطر متحجران در فضای حوزه هشدار داده و بر ضرورت حضور در میدانِ طلاب و روحانیون تاکید می‌کنند. ایشان دردمندانه در منشور روحانیت از متحجران شکایت کرده و آنان را دشمنان رسول الله (ص) و اسلام‌شان را نیز آمریکایی معرفی می‌کنند.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: امام خمینی (ره) ابتدا به عنوان یک مرجع، نهضتی را شروع کرد و مردم را به میدان آورد و اولین سلسله‌ای که خارجی‌ها به ایران آورند را بدون جنگ و خونریزی در حالی که مورد موافقت شرق و حمایت غرب قرار داشت، بیرون کرد و با رأی اکثریت مردم حاکمیت دینی را تشکیل داد و اصل مسئله همین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در تمام این مقاطع در قبل و بعد از انقلاب بحث‌های نظری و عملی داشتند مثل بحث انسان ۲۵۰ ساله و… که برخی به دوران اهل بیت (ع) و برخی به دوران عصر غیبت و عصر متاخر اشاره دارد.

وی بیان داشت: تاریخ نشان داده که یقیناً افرادی که به دنبال وظیفه بودند، نتیجه هم گرفتند و کسانی که نتیجه را هدف قرار دادند، به نتیجه دست نیافتند، امروزه برخی از طلبه‌ها می‌گویند به ما فحش می‌دهند باید گفت، پیامبر (ص) فرمودند: «همه انبیا فحش شنیدند و من از همه بیشتر مورد تمسخر و اهانت قرار گرفتم» و آیه آمد که هم باید خودت تحمل کنی و هم باید بقیه را بیاوری و در تاریخ ۱۴۰۰ ساله چنین اتفاقی نیفتاده بود و امام (ره) فرمودند: «اگر وارد میدان نشویم تا ۵۰۰ سال دیگر هم شاید نتوانیم حکومت دینی ایجاد کنیم.»

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به تاریخ حضور روحانیت در عرصه‌های حکومتی و استفاده از دستگاه‌های حاکم در تبیین و اجرای احکام اسلامی در جامعه گفت: هیچ‌گاه در طول تاریخ موقعیت امروز برای حضور روحانیت و حوزه‌های علمیه فراهم نبوده و به تعبیر مقام معظم رهبری، این اندازه دوست و دشمن دین و نظام اسلامی وجود نداشته است، بنابراین امروز زمان نتیجه‌بخشی حوزه است و نقش طلاب جوان در این میان حساس‌تر و مهم‌تر است.

وی رسالت روحانیت را تبیین درست معارف و آموزه‌های دینی، تبیین و تلاش برای اجرای احکام و ضوابط فردی و اجتماعی و دفاع کارآمد از مبانی و اندیشه‌های دینی عنوان کرد و گفت: پیش بینی وضع امور دینی، شناخت و نظام سازی اجتماع با دیدگاه دینی از دیگر وظایف حوزه است، همچنین حوزه علمیه‌ای می‌تواند به خوبی انجام وظیفه کند که به نیازهای جامعه توجه داشته باشد.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که توانسته نظام سازی کند و با شعار دینی مردم را در صحنه نگاه دارد بدون آنکه اصول و مکتبش را ترک کند، این یک معجزه است، تاکید کرد: برای نسل جوان باید خدمات انقلاب را بیان کرد، امروز رسانه‌ها در حال تخریب انقلاب هستند. باید اساتید در موضوع تبیین دستاوردهای آن کتاب منتشر کنند، و برای مشکلات راهکار ارائه دهند.

وی در پایان ضمن توصیه به مطالعه نامه امام سجاد (ع) به محمدبن‌مسلم و سخنرانی امام حسین (ع) در منا گفت: تبلیغ دین باید به صورت عملی و با دلسوزی و مهربانی انجام شود و از این رو حوزه علمیه کارآمد باید افرادی را تربیت کند که این‌گونه عمل کنند.

کد خبر 6224300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha