۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۲۷

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین تأکید کرد؛

استفاده از ظرفیت مساجد برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

استفاده از ظرفیت مساجد برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

قزوین- مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: ظرفیت مسجد بسیار ارزشمند است و می توان از این ظرفیت برای ایجاد فضای کتابخانه بهره برد تا کتابخانه در دل و کنار مسجد خدمات دهی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه محمدبیگی در نشست با حجت الاسلام تقوی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان بیان کرد: مسجد فضای خوبی است تا در آن کتابخانه راه اندازی شود و مساجدی داریم که کتابخانه درآن واقع شده و مردم استقبال خوبی را دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین ادامه داد: از جمله این کتابخانه ها، کتابخانه دبیرسیاقی در محمدیه و یا کتابخانه باقرالعلوم در روستای عصمت آباد بوئین زهرا است که در مسجد قرار دارند و بسیار پرتردد هستند و وجود کتابخانه در مسجد، هم باعث تقویت فضای مسجد و هم فضای کتابخوانی می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ساخت کتابخانه بسیار هزینه بر است، ایجاد کتابخانه در مساجد فرصت مغتنمی است و می‌شود از فضای مساجد برای این مهم بهره برد و بسیاری از مساجد ما این فضا را دارند که بشود در آنها کتابخانه ایجاد کرد.

محمدبیگی تصریح کرد: ما در استان قزوین ۴۱ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه مشارکتی داریم که با ایجاد کتابخانه نهادی در مساجد می‌توانیم تأمین نیرو و تجهیزات برای آنها داشته و این کتابخانه ها، دسترسی به پایگاه‌های علمی بین المللی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت مسجد بسیار ارزشمند است و می‌توان از این ظرفیت برای ایجاد فضای کتابخانه بهره برد تا کتابخانه در دل و کنار مسجد به مردم خدمات دهی داشته باشد و دسترسی مردم به کتاب تسهیل یافته و در نتیجه سرانه مطالعه هم افزایش یابد.

در ادامه مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی هنری در دل مساجد فعالیت دارند و برخی از این کانون‌های دارای کتابخانه هستند به طوری که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح استان ۱۵۹ کتابخانه دارند که از این تعداد ۱۰۵ کتابخانه باز و ۵۴ کتابخانه مخزن دار است.

حجت الاسلام سید رئوف تقوی تأکید کرد: ترویج کتاب و کتابخوانی امری مهم است و برای این منظور می‌توان از ظرفیت مساجد استفاده کرد.

وی گفت: برای احیای هرچه بیشتر کتابخانه های مساجد می‌توانیم کار را از مسجد مولاوردیخانی و مسجد جامع قزوین شروع کنیم و برای این منظور جلساتی با مسئولان مربوطه برگزار شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین یادآور شد: در بحث کتاب و احیای کتابخانه های مساجد، اگر مناطق محروم هم مورد توجه ویژه قرار گیرد اثرات خوبی را به دنبال دارد.

کد خبر 6224706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha