۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۰

مهر گزارش می‌دهد؛

دلایل نوسانات و قطعی برق در قم/ مصرف برق استان ۹درصد افزایش یافت

دلایل نوسانات و قطعی برق در قم/ مصرف برق استان ۹درصد افزایش یافت

قم- افزایش تعداد مشترکان، فرسودگی برخی از خطوط انتقال، تغییر الگوی مصرف و تأمین انرژی پایدار از دلایل نوسانات و قطعی برق در قم در روزهای اخیر بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: دمای کره زمین در سال‌های اخیر به خصوص از سال ۲۰۲۲ تاکنون تغییرات قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده و بر اساس اعلام مؤسسه بین المللی کوپرنیک سال ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال جهان از زمان ثبت رسمی دما بوده است.

اطلاعات مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران هواشناسی کشور نیز نشان می‌دهد، دمای هوا امسال در ایران ٢ برابر متوسط دنیا گرم شده که این امر تأمین انرژی به خصوص در فصل تابستان که اوج گرما و استفاده حداکثری مشترکان در استفاده از وسایل سرمایشی بوده را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

در استان قم نیز تابستان امسال شاهد افزایش دمای هوا بودیم به نحوی که این استان چندین بار با ثبت رکورد بیش از ۴۷ درجه سانتیگراد به عنوان گرم‌ترین شهر کشور اعلام شده که در ۴۰ سال گذشته این بالاترین میزان دمای هوا بوده که در قم ثبت شده است.

در همین روزهای رکورد زدن افزایش دما در قم، ثبت رکورد تاریخی مصرف برق نیز در این استان زده شد و به عدد ۱۰۱۴ مگاوات رسید که در نوع خود طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

دلایل نواسانات و قطعی برق در قم/ مصرف برق استان ۹درصد افزایش یافت

۸۰ درصد مجموع مشترکان برق در قم بخش خانگی هستند

در حال حاضر ۶۳۰ هزار مشترک در استان قم تحت پوشش شرکت توزیع برق هستند که از این تعداد ۵۰۰ هزار مشترک در بخش خانگی می‌باشند که ۸۰ درصد مجموع مشترکان را شامل می‌شوند و این تعداد از مشترکان از سویی و تشدید و استمرار گرمای دما از سوی دیگر سبب شده تا شرکت توزیع برق در زمینه انتقال انرژی دچار چالش شود و امکان تأمین انرژی به موقع را نداشته باشند.

بخش کشاورزی ۱۳ درصد، بخش صنعت ۲۸ درصد، بخش خانگی حدود ۳۷ درصد و بخش عمومی و سایر مصارف نیز در حدود ۱۱ درصد برق مصرفی در استان قم را به خود اختصاص داده‌اند.

هم اکنون در سطح استان قم حدود ۸ هزار دستگاه ترانسفورماتور و ۸ هزار کیلومتر شبکه‌های مختلف فشار متوسط، عهده دار تأمین برق هستند که رسالت شرکت توزیع برق نیز تحویل انرژی الکتریکی از بالا دست همانند برق منطقه‌ای، شرکت توانیر و مدیریت شبکه به پایین دست توسط خطوط و ترانسفورماتور است.

بنا بر اعلام شرکت توزیع برق استان قم در سال جاری حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلو وات ساعت انرژی به مشترکین استان قم تحویل داده شد و این در حالی است که متوسط دمای کشور حدود ۲/۵ درجه افزایش یافته و بواسطه شرایط آب و هوایی و اقلیمی، مردم قم گرما را بیش از قبل حس کردند و همین امر سبب شده تغییر الگوی مصرف برای ساکنین در این استان رخ دهد.

افزایش دمای قم در سال جاری سبب شده تا ۱۷ هزار نفر از شهروندان قمی که در گذشته از سیستم سرمایشی کولر آبی استفاده می‌کردند به استفاده از سیستم سرمایشی کولر گازی روی آوردند که همین تعداد نیز برای سال آینده پیش بینی می‌شود.

دلایل نواسانات و قطعی برق در قم/ مصرف برق استان ۹درصد افزایش یافت

کاهش ۴۰ مگاواتی برق استان قم با اعمال تعطیلی ادارات در برخی از روزها

در روزهای بسیار گرم تابستان امسال کاهش ساعت کاری و تعطیلی ادارات استان قم در برخی روزهای مردادماه در راستای صرفه جویی مصرف برق نیز بی تأثیر نبوده و برخی روزها شاهد کاهش ۴۰ مگاواتی برق استان قم با اعمال تعطیلی ادارات بودیم.

تا اواخر مردادماه امسال که دمای هوای قم در گرم‌ترین حالت ممکن خود بود، با تداوم گرمای هوا مصرف برق استان به عدد ۱۰۱۴ مگاوات رسید که در نوع خود بی‌سابقه بوده که نسبت به پیک سال گذشته ۸/۵ درصد رشد داشته و این افزایش بیانگر نیاز به مدیریت دقیق‌تر مصرف برق در استان قم است و رعایت الگوی مصرف در تمامی بخش‌ها از جمله خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی می‌بایست در اولویت باشد.

گزارش‌ها حاکی است که رشد مصرف برق در استان قم نسبت به حداکثر پیک مصرف تابستان سال ۱۴۰۲ که در مردادماه اتفاق افتاده با احتساب اجرای تمامی برنامه‌های مدیریت بار صنایع، کشاورزی، اداری و غیره به میزان ۳ درصد افزایش یافته است.

شرکت توزیع برق استان قم به منظور جلوگیری از خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده در بخش خانگی، با همکاری صنایع و تذکر به مشترکین پرمصرف و اعمال محدودیت فعالیت‌های بخش اداری تلاش کرده تا مصرف برق را مدیریت کند، اما افزایش شدید دما و مصرف قابل توجه برق و همچنین آسیب دیدن تجهیزات شبکه توزیع و پست‌های هوایی و زمینی به دلیل شدت گرما سبب شده خاموشی‌هایی در شهر قم رخ دهد.

دلایل نواسانات و قطعی برق در قم/ مصرف برق استان ۹درصد افزایش یافت

الگوی متوسط مصرف برق به صورت ماهانه در استان قم ۶۰۰ کیلووات است که راه‌اندازی پویش با انرژی، مشترکان خوش مصرف استان قم در ماه‌های تیر و مرداد امسال ۶۹ میلیارد ریال پاداش گرفتند و تعداد قبوض با بخشیدگی ۱۰۰ درصد نیز بالغ بر ۵۹ هزار مورد بوده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق استان قم در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۹۳۷ مگاوات برق میزان پیک بار استان قم بود که اوج بار مصرف امسال در مقایسه با سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشته است.

حمید رمضان دهنوی افزود: تلاش ما در شرکت توزیع برق استان قم بر عدم خاموشی مشترکین به خصوص مشترکین خانگی بوده است و در این راستا واحدهای صنعتی استان نیز همراهی‌های لازم را داشتند.

وی گفت: به دلیل افزایش تعداد مشترکان، فرسودگی برخی از خطوط انتقال، تغییر الگوی مصرف مشترکان، تأمین انرژی پایدار در برخی روزهای تابستان امسال با چالش‌هایی همراه شده است.

وی ابراز کرد: با وجود گرمای امسال اوج بار ما حدود ۹ درصد افزوده شده که این امر با توجه به شرایط فنی و اقتصادی حاکم بر شرکت توزیع برق قم خود شرکت را با چالش رو به رو کرده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق قم ادامه داد: در سطح ملی به ازای هر درجه افزایش دما حدود ۱۸۰۰ مگاوات به ظرفیت ناترازی کشور افزوده می‌شود که در استان قم حدود ۲۰ تا ۲۵ مگاوات به ازای یک درجه افزایش دما اتفاق می‌افتد.

دهنوی خاطرنشان کرد: به واسطه شرایط فنی، اقلیمی، کیفیت مصرف و الگوی مصرف با عدم تولید مناسبی که نا ترازی در سطح کشور وجود دارد، ما ناچار هستیم تا به صورت برنامه ریزی شده بین ۱ تا ۲ ساعت خاموشی این قضیه را به سرانجام برسانیم.

کد خبر 6224847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha