۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۵۸

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

چرا حضور در تشکل‌ها در مدرسه برای دانش آموزان جذاب است؟

چرا حضور در تشکل‌ها در مدرسه برای دانش آموزان جذاب است؟

معاون سازماندهی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: نوجوان در تشکل دانش آموزی مسئولیت اجتماعی را به عهده می‌گیرد و با کار گروهی آشنا می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اجلاسیه سوم چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان از روز ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ در اردوگاه شهیدباهنر تهران آغاز می‌شود و تا ۳۰ شهریور، این تشکل دانش آموزی میزبان دانش‌آموزان منتخب خود از سراسر کشور خواهد بود.

در این اجلاسیه علاوه بر برگزاری انتخابات نمایندگان قرارگاه ملی برای حضور در شورای مرکزی اتحادیه که از اصلی ترین برنامه‌های این اجلاسیه است؛ تلاش می‌شود سیاست‌ها و برنامه‌هایی که قرار است در طول سال تحصیلی جدید توسط انجمن‌ها پیگیری شود؛ مورد بحث و بررسی اعضای دانش آموز کنگره ملی قرار گیرد.

یکی از موضوعات اصلی اجلاسیه سوم چهاردهمین کنگره دانش آموزی، طوفان الاقصی و نقش محور مقاومت در ایستادگی و استقامت مردم مظلوم فلسطین خصوصاً اهالی غزه است.

در این کنگره ملی تلاش می‌شود تا دانش آموزان به ایفای نقش صحیح خود در این تشکل امین دانش آموزی بپردازند؛ دانش آموزانی که می‌خواهند مسئولیت خود را پس از یک سال فعالیت تحویل دهند گزارش پایانی خود را ارائه می‌کنند و دانش آموزانی که برای دور جدید انتخاب شدند فعالیت‌های خود را تحویل می‌گیرند تا مسئولیت‌های خود را انتخاب و فعالیتشان را آغاز کنند.

چرا حضور در تشکل ها در مدرسه برای دانش آموزان جذاب است؟

محمدرضا عرب‌پور معاون سازماندهی برادران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با حضور در استودیو خبرگزاری مهر در خصوص برنامه‌های این تشکل دانش آموزی گفت: کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان اجتماعی از دانش آموزان توانمندی است که در سطوح مختلف تشکیلاتی سازماندهی شده و نخبگان آنان در سطوح بالاتر منتخب شدند تا در یک جمعی به نام کنگره دور هم جمع شوند. کنگره به عنوان عالی‌ترین رکن تشکیلاتی اتحادیه فعالیت می‌کند و از میان آنان هم نمایندگانی انتخاب شوند تا در شورای مرکزی اتحادیه که عالی‌ترین رکن تصمیم گیری و سیاستگذاری برای انجمن‌های اسلامی است حضور پیدا کنند.

حضور در تشکل‌های دانش‌آموزی یکی از راهکارهای موفق برای حل بحران هویت در میان نوجوانان است زیرا در تشکل‌های دانش‌آموزی نوجوان نقش و مسئولیت می‌پذیرد

وی با اشاره به اینکه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در سال ۱۳۵۸ تأسیس شد؛ گفت: البته انجمن‌های اسلامی قبل از انقلاب در برخی از مدارس فعال بودند. بعد از انقلاب این دانش آموزان توانمند دور هم جمع شدند و چون نیازمند حمایت، هدایت و راهبری مرجع معظم حضرت امام خمینی بودند، در حضور ایشان مواردشان را مطرح کردند و حضرت امام ضمن تأیید فعالیت‌های آنان دستور تأسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان را داده و نماینده‌ای از جانب خود برای آنان منصوب کردند. پس از آن به ترتیب به تدریج ساختارها رویه‌های مورد نیاز اتحادیه شکل گرفت که یکی از مهمترین این ساختارها همین کنگره دانش‌آموزان بوده است که از آن زمان تاکنون با اندکی تغییر به فعالیت خود ادامه داده است.

عرب پور افزود: اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان یک تشکل دانش آموزی زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش مانند سازمان دانش آموزی است. اتحادیه انجمن‌های اسلامی اولین تشکل دانش آموزی است که پس از انقلاب شکل گرفت. چگونگی تشکیل انجمن‌های اسلامی دانش آموزان هم از کف مدرسه بوده است. خود دانش آموزان دور هم جمع می‌شدند و گعده‌ای به نام انجمن اسلامی در مدرسه خود راه می‌انداختند. انجمن‌های اسلامی هم دور هم جمع شده و اتحادیه را شکل دادند.

چرا حضور در تشکل ها در مدرسه برای دانش آموزان جذاب است؟

چرا حضور اتحادیه انجمن‌های اسلامی برای دانش آموزان جذاب است؟

معاون سازماندهی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: شاید برخی از تشکل‌ها از بالا به پایین اداره شوند اما اتحادیه انجمن‌های اسلامی تشکلی دانش‌آموزی بوده و از پایین به بالا پیش می‌رود و همین امر جذابیت این تشکل را برای دانش آموزان و نوجوانان بیشتر کرده است.

دانش آموزان می‌توانند نکات خود را در سطح ملی مطرح کنند و چالش‌ها و موانعی را که پیش رویشان است در سطح کلان برایش تصمیم بگیرند. در نهایت خودشان هم نتیجه تصمیم‌هایشان را در کف مدرسه ببینند.

وی با بیان اینکه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان اصالتاً مجموعه‌ای تربیتی است گفت: اتحادیه جایی برای تربیت نیروهای محصل، معتقد و پای کار ایران است. این‌طور نیست که دیگر تشکل‌های دانش‌آموزی چنین هدفی را نداشته باشند اما این هدف وظیفه ذاتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی است.

وی با بیان اینکه تعداد اعضا و عضوگیری بیشتر هدف ثانویه ماست گفت: آنچه برای ما مهم است این است که دانش آموزان نخبه شناسایی شوند و در کف مدرسه مشق مسئولیت پذیری اجتماعی بکنند و این مسئولیت پذیری را یاد بگیرند تا در آینده بتوانند در سرنوشت کشور و جامعه خود اثرگذار باشند.

عرب پور افزود: وظیفه اصلی این کنگره انتخاب دو عضو دانش آموز برای حضور در شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان است. این شورا از وزیر آموزش و پرورش، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه و اعضای غیر دانش آموز تشکیل می‌شود.

مدت فعالیت اعضای غیر دانش آموز در کنگره ۳ سال خواهد بود ولی مدت فعالیت اعضای دانش آموزان کنگره یک سال است؛ بر این اساس همواره در اجلاسیه‌های اول هر کنگره اعضای دانش آموز و غیر دانش آموز انتخاب می‌شوند و در اجلاسیه‌های دوم و سوم اعضای دانش آموز با برگزاری انتخابات تغییر می‌کنند و یک دانش آموز دختر و یک دانش آموز پسر رأی حضور در شورای مرکزی انتخاب می‌شوند.

در اتحادیه انجمن‌های اسلامی محور فعالیت‌ها، انجمن اسلامی درون مدرسه است

وی با بیان اینکه گروهی از دانش آموزان یک مدرسه که دغدغه انقلاب و ایران را دارند دور هم جمع می‌شوند و انجمن اسلامی را شکل می‌دهند؛ گفت: انجمن‌های اسلامی در یک شهر یا شهرستان دور هم جمع می‌شوند و نفراتی را از میان خود به عنوان اعضای قرارگاه عملیات شهری انتخاب می‌کنند. این اعضای قرارگاه عملیات شهری با استفاده از ظرفیت خود و سایر دانش آموزان عضو تشکل اقدام به طراحی برنامه‌های شهری می‌کند. این دانش آموزان هم از میان خود چند نفر را بسته به وسعت شهرشان به قرارگاه استانی معرفی می‌کنند. این دانش آموزان عضو قرارگاه استانی هم اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌ها در سطح استان خود می‌کنند.

عرب پور افزود: مجموع اعضای قرارگاه استانی حدود ۶۰ تا ۸۰ دانش آموز هستند. البته قرارگاه استانی دختران با قرارگاه استانی پسران مجزا از یکدیگر است. منتخبین قرارگاه‌های استانی هم در قرارگاه ملی حضور دارند منتخبین اعضای قرارگاه‌های استانی هم اعضای قرارگاه ملی را تشکیل می‌دهند که هر ساله در کنگره‌ها یک دانش آموز دختر به یک دانش آموز پسر را از میان خود برای حضور در شورای مرکزی انتخاب می‌کنند.

چرا حضور در تشکل ها در مدرسه برای دانش آموزان جذاب است؟

وی با بیان اینکه وظیفه اتحادیه حمایت از جمع‌های خودجوش دانش‌آموزی در مدارس است؛ گفت: اینکه دانش آموز در مدرسه هویت داشته باشد اساس کار اتحادیه است.

عرب پور در خصوص برنامه‌های اتحادیه در مدارس گفت: یکی از مسائلی که نوجوانان با آن مواجه هستند بحران هویت است. حضور در تشکل‌های دانش‌آموزی یکی از راهکارهای موفق برای حل این بحران‌های هویت در میان نوجوانان است زیرا در تشکل‌های دانش‌آموزی است که دانش آموز نقش می‌پذیرند.

وی بیان داشت: نوجوان در تشکل دانش آموزی مسئولیت اجتماعی را به عهده می‌گیرد و با کار گروهی آشنا می‌شوند.

عرب پور با تاکید بر اینکه راهبرد فعالیتی ما تربیت در میدان است گفت: دانش آموز در میدان مدرسه با فعالیت‌های فرهنگی به این مسئله می‌رسد که در چه کارهایی توانایی بیشتری دارد یا در چه حوزه‌هایی نیازمند کسب تجربیات بیشتر است.

کد خبر 6224973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha