۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹

مهر گزارش می‌دهد؛

بازار داغ نوشت افزارهای خارجی در گیلان

بازار داغ نوشت افزارهای خارجی در گیلان

رشت- بازار نوشت افزار گیلان در تسخیر تولیدات خارجی است و در پس زمینه لوازم مورد نیاز دانش آموزان جای خالی قهرمانان ملی احساس می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: فقط چند روز تا بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید مانده است. شور و اشتیاق بچه‌ها برای رفتن به کلاس درس را می‌توان از کف بازارهای خرید ملزومات مدرسه در شهر دید، کودکان و نوجوانانی که به همراه والدین خود به دل بازار زده اند تا جامه‌ای نو در بهار علم و دانش به تن کنند.

قیمت‌های سر به فلک کشیده ملزومات مدرسه

عصر دل انگیز واپسین روزهای شهریور خودم را به بازار شهر رساندم تا برایتان از حال و هوای داغ بازار خرید لوازم التحریر روایت کنم؛ بازاری که در کنار فوران قیمت‌ها بر حسب نیاز مخاطبان همچنان شلوغ و پرازدحام است.

وارد اولین فروشگاه لوازم التحریر می‌شوم، قیمت برخی اجناس رویشان برچسب خورده اما برخی دیگر که به نظر می‌رسد گران‌تر باشد بدون برچسب قیمت است.

فروشنده با متانت و خون سردی به سوالاتم پاسخ می‌دهد، چشمم به چهره سرد و بهت زده پدر یک خانواده چهار نفره می‌خورد که از افزایش سرسام آور قیمت‌ها، راضی نیست.

بازار داغ نوشت افزارهای خارجی در گیلان

«اسحاق محمدخانی» که به همراه فرزندانش برای خرید به مایحتاج مدرسه به فروشگاه مرکز شهر آمده می‌گوید: قیمت لوازم التحریر سر به فلک کشیده و هیچ نظارتی هم بر بازار وجود ندارد.

جولان نوشت افزارهای خارجی در بازارهای گیلان مسأله‌ای بود که این شهروند رشتی به آن اشاره کرد و گفت: جای خالی تولیدات با کیفیت داخلی سبب شده تا نسخه خارجی در بازار جایگزین شود.

مخاطب شناسی محصولات خارجی نکته قابل تأملی که در لوازم تحریر تولید داخل به آن توجهی نشده و به عنوان برگ برنده تولیدات خارجی در رقابت بازار مطرح است.

محمدخانی با انتقاد از چند نرخی بودن قیمت‌ها در بازار لوازم التحریر و ملزومات مدرسه ادامه داد: برای تهیه لوازم التحریر دو دانش آموز دختر و پسر باید بخش قابل توجهی از حقوق یک ماه را کنار گذاشت و این مساله برای خانواده‌های چند فرزندی بسیار سخت خواهد بود.

این‌طور که قیمت‌های بازار آمار می‌دهد برای تأمین لوازم التحریر یک خانواده دارای دو فرزند و بیشتر باید حداقل ۸ الی ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفت که این مساله برای خانواده‌های دارای ۴ فرزند به بالا دو برابر خواهد بود و به طور یقین با این شرایط اقتصادی، رشته ادامه تحصیل برای خیلی از افراد برید می‌شود.

کیفیت برگ برنده بازار

در لابه لای صحبت‌هایمان، فروشنده هم وارد گفت وگو شد و گفت: کیفیت و تنوع در طرح و رنگ حرف اول را در بازار نوشت افزارها می‌زند، مسأله‌ای که در تولیدات خارجی بیشتر به چشم می‌خورد.

«نادر حسین زاده»، نوسانات ارزی را دلیل افزایش قیمت‌ها در کالاها دانست و ادامه داد: نبض بازار داخلی با «ارز» می‌زند و با تکانه‌های گاه بی گاه نرخ ارز، اجناس و وسایل هم دستخوش تغییر قیمت می‌شوند و کنترل پذیر نیست.

این فروشنده رشتی با گلایه مندی از عدم رعایت اصول ذائقه شناسی در تولیدات داخلی، این امر را دلیل اصلی استقبال ضعیف از اجناس داخلی عنوان کرد و افزود: مردم به ویژه دانش آموزان به دنبال لوازم التحریر پر رنگ و طرح دار خارجی هستند و از برخی اجناس بی کیفیت داخلی استقبال نمی‌شود و همین موضوع دلیل رغبت پایین فروشندگان برای سرمایه گذاری روی تولید داخلی است.

حسین زاده، افزایش با ابراز نگرانی از چند برابری نرخ اجاره بها در بخش تجاری گفت: اجاره یک مغازه ۴۰ متری در نقطه کور شهر بیش از دو میلیارد پیش پرداخت می‌خواهد و ماهیانه ۳۰ میلیون تومان اجاره بهایش می‌شود حالا هزینه‌های جاری، آب، برق و گاز بماند آیا در چنین شرایطی می‌توان بر مدار انصاف جنس فروخت و سود کالا را نادیده گرفت!؟

بازار در تسخیر کالاهای خارجی

از فروشگاه گردی به بازار گردی رسیدم و خودم را به بازار راسته لوازم التحریر فروش (در بازار بزرگ رشت) رساندم، جایی که بیشتر اجناس مورد نیاز مدرسه و دانشگاه به صورت عمده به فروش می‌رسد و قیمت‌ها به نسبت فروشگاه‌ها متعادل‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسد، اما همچنان بازار در تسخیر تولیدات خارجی به ویژه چینی‌ها است.

از ابتدای بازار تا انتهای بازار تا جایی که چشم کار می‌کرد دنبال اسطوره و قهرمان بومی و ملی گشتم اما روی سربرگ دفاتر، مداد و خودکارها به جز چند فوتبالیست ایرانی، اثری از قهرمانان ملی در عرصه‌های مختلف دیده نمی‌شد.

تصاویر بازار لوازم التحریر گیلان پر شده از افسانه‌های ساختگی اروپایی و آسیای شرقی، مساله تأمل برانگیزی که شاید بیشتر نیازمند کار فرهنگی و تبلیغی است تا جای خالی قهرمانان ملی ما در لوازم التحریر دانش آموزان با افسانه‌های تخیلی پر نشود.

فرهنگ غالب بدون در دست داشتن موشک و مسلسل و زور و اجبار، فرهنگ و هویت ساختگی خود را از طریق نوشت افزارها به خورد نسل جویای علم و دانش ما می‌دهد، تا از سنین پایین ذهنشان را برای پذیرش این افسانه‌های تخیلی آماده کند حال اینکه برای همین نسل تشنه معرفت و دانش هیچ برنامه‌ای برای شناخت از قهرمانان ملی در دسترس نیست و یا پیاده سازی نشده است که می‌طلبد متولیان فرهنگی و آموزشی نسبت به این مساله تدبیری اندیشه کنند.

از سبک زندگی گران تا توقعات بالای دانش آموزان امروز

به بازار بر می‌گردیم در هیاهو و شلوغی‌های خرید مردم برای سال تحصیلی جدید، چشمم به یک بانو که به همراه فرزندش برای خرید لوازم التحریر به بازار آمده، خورد سراغش رفتم تا نظرش را از وضعیت بازار و قیمت‌ها بپرسم.

این بانوی گیلانی که خودش را «مینا حسن پور» معرفی کرد، می‌گوید: قیمت‌ها در راسته نوشت افزار بسیار منصفانه‌تر از فروشگاه‌ها است.

این مادر گیلانی سطح توقعات دانش آموزان و نسل امروز را نسبت به گذشته بالا دانست و عنوان کرد: نسل گذشته یک کیف مدرسه را حداقل سه الی چهار سال استفاده می‌کردند اما نسل امروز هر سال کیف جدید می‌خواهند و این مساله برای بسیاری از خانواده‌ها قابل هضم نیست.

به گفته حسن پور، تغییر هر ساله مد و رنگ لباس مدارس در پایه‌های مختلف آموزشی یک معضل بزرگ است که هزینه‌های گزافی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

بازار داغ نوشت افزارهای خارجی در گیلان

انتقاد از کیفیت ضعیف آموزشی گیلان

این بانوی گیلانی هم از کیفیت آموزشی مدارس انتقاد کرد و ادامه داد: سطح علمی و آموزشی برخی مدارس دولتی گیلان بسیار پایین است و ناچار هستیم بچه‌ها را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام کنیم و این مساله خود هزینه‌های زیادی روی دست خانواده‌ها می‌گذارد.

روشن شدن کلاس مدارس در مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید یک مساله چندوجهی چند بعدی است و عوامل، مسئولان و سازمان مختلف درگیر این ماجرا هستند تا چرخ بزرگ آموزش و پرورش روی مدار حرکت بیافتد، از خرید لوازم التحریر، کیف و کفش و لباس مدرسه گرفته تا تهیه کتاب، شهریه، سرویس مدارس و زیرساخت‌های آموزشی همه و همه همانند زنجیر به هم پیوسته‌اند تا نظام آموزشی شکل رسمی به خود بگیرد و از این رو ضعف نظام آموزشی را نمی‌توان به گردن یک بخش یا سازمان انداخت و همه در این ماجرا و چرخه مسئول هستند.

برپایی نمایشگاه پاییزه در ۸ نقطه گیلان

«تیمور پورحیدری» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان از برپایی نمایشگاه پاییزه ویژه بازگشایی مدارس در ۸ نقطه این استان خبر داد و اظهار کرد: انواع محصولات ویژه دانش آموزان در فصل تحصیل با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به بازار ارائه می‌شود.

به گفته وی، در این نمایشگاه‌ها غرفه‌های فروش انواع کیف و کفش، لوازم تحریر، پوشاک، مواد غذایی و گل و گیاه ایجاد شده است تا مردم به راحتی اقدام به خرید لوازم تحصیلی کنند.

آنطور که دبیر ستاد تنظیم بازار گیلان گفت ناظران و بازرسان به صورت گشت‌های مشترک و انفرادی از نحوه عملکرد فروشندگان، کسبه‌ها و بازاریان بازرسی و بازدید میدانی کرد و در صورت مشاهده تخلف، گرانفروشی و کم فروشی با خاطیان برخورد جدی می‌شود.

آماده استقبال از دانش آموزان هستیم

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان که مسئولیت شورای آموزش و پرورش این استان را هم عهده دار است، گفته؛ زیرساخت‌های فنی و آموزشی گیلان آماده استقبال از دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید است و هیچ مشکلی در این خصوص احساس نمی‌شود.

به اعتقاد وی، برپایی نمایشگاه پاییزه ویژه بازگشایی مدارس هم کمک بزرگی برای خانواده‌ها است تا کالاهای مورد نیاز تحصیلی را ارزان‌تر از بازار تهیه کنند.

برای راستی آزمایی تفاوت قیمتی نمایشگاه‌های پاییزه، به محل دائمی نمایشگاه رشت رفتیم، جایی که در یک بازه ۱۰ روزه مهمان خانواده‌ها و دانش آموزان است تا سیر تا پیاز لوازم تحصیلی را اینجا تهیه کنند.

از بازار گردی کار ما به نمایشگاه گردی رسید و تک قیمت‌ها را مورد آمایش قرار دادیم، آنطور که داده‌های آماری روایت می‌کند قیمت برخی اجناس نمایشگاهی به نسبت بازار معقولانه تر و منصفانه‌تر است اما در سایر کالاها اختلاف محسوس و قابل لمسی دیده نمی‌شود اما در هر صورت بازار نمایشگاهی فرصت مناسب و مغتنمی است تا خانواده‌ها تمام وسایل تحصیل را یکجا در یک مکان و با قیمتی مناسب‌تر از بازار تهیه کنند.

کد خبر 6225324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha