۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

تخریب زیستگاه ها حیات انسان را تهدید می کند

تخریب زیستگاه ها حیات انسان را تهدید می کند

ساری- مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از تهیه طرح مدیریت توجیهی تفصیلی سه منطقه مهم تحت مدیریت محیط زیست استان خبر داد و گفت: تخریب زیستگاه ها حیات انسان را مورد تهدید جدی قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطاء الله کاویان صبح یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران از طرح مدیریت توجیهی و تفصیلی سه منطقه زیست محیطی تحت مدیریت این اداره کل در دستور کار خود قرار داده و پس از انتخاب مشاور ذیصلاح، نسبت به انجام مطالعات مذکور اقدام کنند، خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بابیان اینکه اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌های طبیعی به عنوان بستر حیات و گونه‌های گیاهی و جانوری به عنوان ذخایر ژنتیکی محسوب شده و افزود: تخریب و نابودی آنها ادامه حیات و بقا انسان را مورد تهدید جدی قرار خواهد داد.

کاویان گفت: مناطقی به عنوان پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده به منظور حفظ تنوع زیستی برای نسل آینده اختصاص یافته و مورد حفاظت قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: استان مازندران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از زیستگاه‌های طبیعی مختلف، غنی از گونه‌های بومی و دارای فون وفلور متنوع برخوردار است.

دکتر کاویان تصریح کرد: ۲۱ منطقه در چهار طبقه یاد شده که این مناطق شامل اکوسیستم طبیعی مختلف از پایین‌ترین سطوح ارتفاعی از سطح دریا (پناهگاه حیات وحش میانکاله) تا بالاترین نقطه ارتفاعی کشور (اثر طبیعی ملی قله دماوند) با مساحت ۵۰۷ هزار هکتار تحت مدیریت محیط زیست استان قرار دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: با وجود این قابلیت‌های طبیعی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حفاظت فیزیکی مطلق، نه تنها با مشکلات و چالش‌های متعددی همراه بوده، بلکه به هدر رفت پتانسیل‌های بالقوه طبیعی آن مناطق نیز خواهد انجامید.

کاویان مهم‌ترین رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق چهارگانه تحت مدیریت را حفاظت در کناراستفاده خردمندانه (بر اساس توان اکولوژیک) برشمرد که از طریق مطالعات مدیریت جامع و تفصیلی مناطق، طرح ریزی و انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، پس از تأمین اعتبار لازم از دفاتر تخصصی سازمان متبوع، در سال ۱۴۰۳، مطالعات توجیهی تفصیلی مناطق اثر طبیعی ملی خشکه داران، پناهگاه حیات وحش سمسکنده و منطقه حفاظت شده بلس کوه را در دستور کار خود قرار داده و پس از انتخاب مشاور ذیصلاح، نسبت به انجام مطالعات مذکور اقدام کرده است.

کاویان تاکید کرد: دستیابی به حفاظت بهینه و کارآمد در مناطق چهارگانه تحت مدیریت، تهیه نقشه راه مدیریتی مناسب و اجرای برنامه‌های حفاظت از زیستگاه‌ها و تنوع زیستی صرفاً از طریق تهیه و تدوین طرح‌های مدیریت توجیهی- تفصیلی میسر است.

کد خبر 6225387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha