۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۰۱

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهر ماهان:

فاز جدید مرمت گنبد آرامگاه شاه‌نعمت‌الله‌ ولی شهر ماهان آغاز شد

فاز جدید مرمت گنبد آرامگاه شاه‌نعمت‌الله‌ ولی شهر ماهان آغاز شد

کرمان_مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهر ماهان گفت: فاز جدید مرمت گنبد آرامگاه شاه‌نعمت‌الله‌ ولی شهر ماهان با تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبارات وارد مرحله عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امین ماهانی، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به اولویت برنامه مرمت در این مجموعه در این فاز که ادامه روند مرمت کاشی‌کاری مجموعه این آرامگاه با اجرای داربست و تراشیدن بستر فرسوده قدیمی و اجرای دوباره تَرک‌بندی جدید کاشی‌کاری، عملیات مرمت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گنبد آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، دارای ۱۱ تَرک کاشی‌کاری شده با رنگ فیروزه‌ای و نقوش هندسی سفید وحَمیل‌های مشکی می‌باشد که با مصالح سنتی ملات گچ اجرا شده است افزود: این گنبد دو پوسته بوده و طی دوره‌های مختلف تقریباً هر ۲۵ سال یک بار مرمت شده است.

ماهانی، تصریح کرد: اصل این گنبد با این فرم مربوط به دوره تیموری بوده که در دهه شصت به دلیل زلزله و فرسودگی چوب‌های گنبد، بخش خشخاش گنبد با مصالح جدید اجرا شده.

وی ادامه داد: با توجه به سایر اقدامات مرمتی در بخش کارگاه داخلی نیز طی بررسی آسیب‌های شناسایی شده بخش مأذنه دو گلدسته سردرب وکیل الملکی این بنا نیز توسط استادکاران مرمت می‌شود.

کد خبر 6225390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha