۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۱

هنرمند نقالی اصفهانی صبح امروز به خاک سپرده شد

هنرمند نقالی اصفهانی صبح امروز به خاک سپرده شد

اصفهان-پیکر این هنرمند نقالی صبح شنبه بر روی دستان مردم اصفهان تشییع و در قطعه هنرمندان باغ رضوان به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا خوشحال‌پور با نام هنریِ «مرشد بستور»، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۵ و ابتدا با بازیگری تئاتر در گروه کارگری «گروه تئاتر کارگری حاج آقا اعتزازی» آغاز کرد و در طول حیاتش با نقالی که ارثیه پدربزرگش بود، تلاش می‌کرد نسل جوان را به شاهنامه نزدیک کند.

این پیشکسوت هنر نقالی اواسط جنگ و حدود سال ۶۵ به نقالی گرایش پیدا کرد و در مدت هشت سال دفاع مقدس به نقالی پرداخت و بیش از ۳ هزار اجرای نقالی در استان اصفهان داشته است.

غلامرضا خوشحال‌پور که «گروه نقالی آئینی سنتی بستور» را شکل داده بود تا بدین‌وسیله در زنده نگهداشتن هنر نقالی و انتقال آن به نسل نو اقدام مؤثری برداشته شود، درباره علت انتخاب نام «بستور» برای خودش چنین گفته بود که «بستور یکی از پهلوانان گمنام شاهنامه است و حکیم فردوسی تنها ۶ بیت شعر درباره او سروده است.

وی در اجرای هنر نقالی معتقد بود کار نقال، انتقال فرهنگ و هنر و بزنگاه‌های تاریخی و انتقال ظرافت‌ها و ظرفیت‌های انسانی است و یک نقال همیشه به خود و به دیگران یادآوری می‌کند که ما انسانیم و باید انسان‌وار زندگی کنیم. هدف نقال فقط مباحث وطن‌پرستی نیست اگرچه وطن خود را دوست دارد و برای وطن جان می‌دهد.

این هنرمند نقال شامگاه پنج شنبه ۲۲ شهریور به علت ایست قلبی فوت کرد. بستور یکی از پهلوانان گمنام شاهنامه است و فردوسی طوسی تنها ۶ بیت درباره او سروده است و این پهلوان پرچمدار ایران در جنگ با تورانیان بود.

کد خبر 6225449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha