۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰

مراحل و نحوه شکایت سرقت از منزل

مراحل و نحوه شکایت سرقت از منزل

سرقت از منزل بیشترین فراگیری را در بین سرقت ها دارد و در این مقاله قصد داریم تا شمارا با نحوه پیگیری این جرم آشنا کنیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، سرقت از منزل بیشترین فراگیری را در بین سرقت‌ها دارد و در این مقاله قصد داریم تا شمارا با نحوه پیگیری این جرم آشنا کنیم، در ادامه به صورت مرحله به مرحله شما را راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید این فرایند را طی کنید.

نحوه اثبات سرقت از منزل چگونه است؟

جرم سرقت از منزل و مجازات آن، اکثر اشخاصی که مورد سرقت حدی یا سرقت تعزیری از منزل قرار گرفته اند، این سوال را مطرح می‌کنند که نحوه اثبات سرقت از منزل یا دزدی از خانه چگونه است. پاسخ به این سوال از آن جهت مهم است که اصولاً اصل بر بی گناهی یا برائت در سرقت است؛ مگر اینکه شاکی برای اثبات جرم سرقت دلیل محکمه پسندی ارائه نماید. توجه داشته باشید که بهترین اقدام ممکن توسط شما این است که قبل از هرکار با وکیل تهران مشاوره رایگان داشته باشید که خطایی در طول روند انجام ندهید.

ارکان اثبات جرم سرقت از منزل:

شاهد

عکس یا فیلم قابل استناد

اعتراف مجرم

علم قاضی

مستندات دیکر نظیر مال خر و...

به طور کلی نحوه اثبات سرقت می‌تواند از طریق استناد به هر یک از ادله اثبات دعوا از جمله شهادت شهود یا اقرار خود مرتکب صورت بگیرد. با این وجود، علم قاضی نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌توان به استناد آن جرم دزدی از منزل را اثبات کرد و قاضی را به این علم و یقین رساند که متهم مجرم است. به همین منظور، شاکی برای اثبات سرقت منزل و پیگیری آن می‌تواند به هر سند و مدرکی متوسل شود؛ مثلاً فیلم دوربین مداربسته ارائه نماید.

علاوه بر این، باید به این نکته دقت کرد که اثبات جرم سرقت تنها در صورتی میسر است که ارکان جرم سرقت اثبات شود؛ به این معنا که ربودن مال دیگری و داشتن قصد و نیت ارتکاب دزدی از منزل باید احراز شود تا سارق به مجازات قانونی محکوم شود. لذا شخصی که به اتهام سرقت از منزل دستگیر شده است نیز می‌تواند با استناد به عدم وجود ارکان جرم سرقت از منزل، اقدام به اثبات بی گناهی در سرقت نماید.

مراحل و نحوه شکایت سرقت از منزل چگونه است؟

مراحل شکایت سرقت از منزل

مراحل شکایت سرقت از منزل

با در نظر گرفتن تمام احتیاط‌ها، برخی اشخاص مورد سرقت یا دزدی خانه قرار می‌گیرند. به همین منظور، ابتدایی‌ترین مسئله‌ای که به ذهن این اشخاص می‌رسد آن است که مراحل پیگیری سرقت از منزل چیست و در صورتی که منزل یا خانه مورد دزدی قرار گرفت باید چه اقداماتی انجام داد؟ اگر قصد استخدام وکیل برای مشکل سرقت خود دارید باید بدانید که این مورد توسط وکیل کیفری تهران انجام می‌شود، به همین منظور در این قسمت به صورت خلاصه مراحل پیگیری سرقت از منزل را توضیح خواهیم داد:

تماس با ۱۱۰ و گزارش سرقت که در نتیجه آن افسر تجسس به محل اعزام شده و پیگیری‌های اولیه صورت می‌گیرد.

مرحله پیگیری سرقت از منزل، شکایت کردن است. شکایت کردن از سرقت منزل با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و تکمیل شکواییه سرقت امکان پذیر است. البته موقع شکایت از دزدی از خانه باید اسناد و مدارکی که برای سرقت منزل تان در اختیار دارید را نیز ضمیمه شکواییه نمائید و یا اینکه تقاضای انگشت نگاری از جرم سرقت نمائید.

مرحله پیگیری جرم سرقت آن است که منتظر باشید تا شکایت شما به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع شود و توسط مقامات دادسرا مورد رسیدگی قرار گیرد. در این صورت ممکن است بازپرس انجام تحقیقات مقدماتی سرقت را از طریق کلانتری انجام دهد و یا اینکه در صورت شناسایی مجرم، به انجام تحقیق از وی بپردازند.

البته در نظر داشته باشید که بدون داشتن مدارک کافی برای اثبات جرم سرقت توسط شخصی، به وی تهمت دزدی وارد ننمایید؛ چرا که اگر شخصی بدون دلیل متهم به سرقت شود و نتوانید اقدام به اثبات سرقت نمائید، آن شخص می‌تواند علیه شما اعاده حیثیت از جرم سرقت نماید.

علاوه بر این، دقت داشته باشید که پاپوش درست کردن برای دیگران نیز خودش جرمی است که بر اساس قانون مجازات اسلامی قابل مجازات و پیگیری خواهد بود. پاپوش درست کردن برای جرم سرقت از خانه می‌تواند به این شکل باشد که وسایل دیگری را در صحنه جرم بگذارند و به این ترتیب، زمینه تعقیب کیفری شخص به اتهام دزدی فراهم شود.

نحوه رسیدگی به سرقت از منزل

نحوه رسیدگی به سرقت از منزل

مهم‌ترین نکته‌ای که برای پیگیری جرم دزدی از منزل باید مورد توجه قرار گیرد آن است که شاکی یا بزهدیده اقدام به طرح شکایت کیفری نماید. این شکایت به صورت الکترونیکی به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می‌شود و مقامات دادسرا همچون بازپرس یا دادیار تحقیقات مقدماتی در مورد جرم سرقت یا دزدی از خانه را انجام می‌دهند و ممکن است شاکی یا متهم را احضار نمایند و در جریان دزدی از منزل قرار گیرند و یا اینکه انجام تحقیقات را از پلیس تقاضا نمایند.

در هر صورت، پس از تکمیل تحقیقات توسط دادسرا، در صورتی که مقامات دادسرا تشخیص دهند که جرمی به وقوع پیوسته است و متهم، مظنون قوی برای ارتکاب سرقت از منزل است، پرونده را با صدور قرار مجرمیت به دادگاه کیفری می‌فرستند و اگر تشخیص دهند که جرمی انجام نشده یا متهم، مجرم نیست قرار منع تعقیب صادر می‌نمایند که البته این قرار قابل اعتراض است. این مراحل در مورد جرم سرقت از محل کار نیز صادق است.

در صورتی که قرار جلب به دادرسی و مجرمیت صادر شد یا به قرار منع تعقیب اعتراض شد، پرونده به دادگاه کیفری ارسال می‌شود و در این صورت، رسیدگی به جرم دزدی از خانه مجدداً توسط قاضی دادگاه انجام می‌شود. در این دادگاه مجدداً به جرم دزدی از خانه رسیدگی و دلایل و مستندات طرفین نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

مراحل و نحوه شکایت سرقت از منزل چگونه است؟

مجازات سرقت از منزل

در نهایت گذشته از جواب سوال مراحل و نحوه شکایت سرقت از منزل چگونه است باید بدانیم که قانون چه مجازاتی برای این مورد در نظر گرفته است، شیء یا مال مسروقه شرعا مالیت و ارزش داشته باشد؛ مال سرقت شده در حرز قرار گرفته باشد؛ سارق حرز را شکسته و از بین ببرد؛ سارق مال دزدی را از حرز خارج کند؛ شکستن حرز و خارج کردن مال دزدی مخفیانه صورت گرفته باشد؛ سارق پدر یا جد پدری صاحب مال یا مالباخته نباشد؛ ارزش مال سرقت شده معادل چهار و نیم نخود طلا باشد؛ مال سرقت شده از اموال دولتی یا عمومی و اموال وقف شده نباشد؛ سرقت در زمان قحطی و خشکسالی رخ نداده باشد؛ صاحب مال از سارق شکایت کرده باشد؛ صاحب مال قبل از ثابت شدن سرقت، سارق را نبخشیده باشد؛ مال سرقت شده قبل از اثبات سرقت در ید مالک قرار نگرفته باشد؛ مال سرقت شده قبل از اثبات سرقت به نحوی به مالکیت سارق در نیامده باشد؛ مال سرقت شده، خود از اموال مسروقه یا غصب شده نبوده باشد.

مطالب فوق توسط تیم پارس وکیل تهران گردآوری شده است.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6225465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha