۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۳۴

مهر گزارش می‌دهد؛

تاریکی صنعت کاشی و سرامیک یزد با خاموشی‌ها/ تولید کاهش یافت

تاریکی صنعت کاشی و سرامیک یزد با خاموشی‌ها/ تولید کاهش یافت

یزد- ناترازی انرژی و به دنبال آن قطعی برق صنایع، فشار مضاعفی را به صنایع به ویژه صنعت کاشی و سرامیک وارده کرده و تولید را کاهش داده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سمیه گلابگیریان: بیش از نیمی از کاشی و سرامیک کشور در استان یزد تولید می‌شود و تولیدکنندگان یزدی انتظار دارند که با توجه به این جایگاه در توزیع انرژی نیز عدالت رعایت شود اما هر ساله با معضلی به نام خاموشی روبرو هستند که تولید آنها را به مراتب کاهش می‌دهد.

کاهش تولید با افزایش هزینه‌ها مواجه است و این باعث می‌شود که خطوط تولید کمتر شده و ظرفیت کارخانه به کار گرفته نشود و در سال‌های متوالی شاهد از مدار خارج شدن خطوط تولید یا تعطیلی برخی کارخانه‌ها به ویژه کارخانه‌های کوچک باشیم.

پایین بودن مصرف برق در کارخانجات کاشی

مدیرعامل شرکت یکی از شرکت‌های کاشی و سرامیک میبد اعلام کرد: ناترازی انرژی و مدیریت نادرست در اعمال خاموشی‌ها خسارت جبران ناپذیری به صنعت کاشی و سرامیک استان وارد کرد.

هادی صادقیان با تاکید بر اینکه خاموشی برق استان یزد بالاتر از نقاط دیگر کشور است، گفت: کل مصرف برق این واحد صنعتی روزانه ۱۷۰ کیلووات است که از میزان مصرف سنگ‌بری کمتر است اما برق مجموعه را چند روز قطع کردند.

وی با بیان اینکه از زمان اوج مصرف برق عبور کردیم و به زودی برنامه قطعی گاز شروع می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مجموعه ما فاقد آماده‌سازی است و خاک مورد نیاز خود را نیز خریداری می‌کنیم، تقاضا داریم حمایت کنید و برنامه بهتری برای قطعی‌ها بچینید.

صادقیان بیان کرد: در حالی که کارخانه ماه گذشته باید ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار متر کاشی تولید می‌کرد، تنها ۵۳ هزار متر تولید داشته است که با این وضع هزینه‌های شرکت نیز تأمین نمی‌شود.

نارضایتی از ناترازی برق و مدیریت برق

رئیس انجمن کاشی و سرامیک یزد نیز در این باره اظهار کرد: انجمن سرامیک برای قطعی برق نسبت به واحدهای کوچک که مصرف برق کمی داشتند، حساس بود، نظر ما این بود که واحدهای زیر یک مگاوات و یا زیر ۵۰۰ کیلووات مصرف را از برنامه خاموشی خارج کنیم و جور این مقدار را صنایع بزرگ بکشند.

مرتضی صفدری زاده با اشاره به اینکه برنامه خاموشی به حق کسی توجه نکرد، گفت: به اعتقاد بنده در کنار ناترازی برق مدیریت هم ناتراز است و در مدیریت برق هم دست انجمن و دست اداره کل صمت در این داستان بسته شده است.

وی ادامه داد: مدیران به برخی سیاست‌های اصولی، کاربری و عملیاتی که کمترین نارضایتی را در صنایع ایجاد می‌کند، توجه ندارند، در حالی که می‌توانند یک واحد بزرگ دولتی را تعطیل کنند و ۱۷ هزار واحد صنعتی کوچک ۱۰۰ کیلوواتی را فعال نگه دارند و این حجم از نارضایتی صنایع را شاهد نباشیم؛ راهکارهایی وجود دارد اما توجه نمی‌کنند.

کاهش مشکلات واحدها در تأمین گاز زمستان

رئیس انجمن کاشی و سرامیک استان یزد گفت: به نظر می‌رسد در امر قطعی گاز شاهد شرایط بهتری نسبت به قطعی برق باشیم؛ گاز جایگزینی دارد اما برق قابلیت جایگزینی راحتی ندارد.

وی با بیان اینکه نمایندگان استان در دفاع از حق استان ضعیف عمل می‌کنند، ادامه داد: سهم خاموشی استان یزد نسبت به نقاط دیگر کشور بالا است.

صفدری زاده تصریح کرد: زیست بوم صنعت باید برای سه چهار سال آینده بر اساس این مشکل ناترازی انرژی مدیریت شود، چرا که اگر منابع مالی برای احداث نیروگاه فراهم باشد چهار تا پنج سال آینده ۲۰ هزار مگاوات کمبود انرژی وارد مدار شود.

وی تاکید کرد: بنابراین باید زیست بوم خود را در استان یزد با توجه به شرایط تغییر دهیم و خودمان دست به کار حل چالش بشویم.

تولیدکنندگان قطب تولید کاشی و سرامیک دل خوشی از سیاست‌های دولتی برای مدیریت ناترازی انرژی در صنعت ندارند و امید دارند که با مدیریت داخلی و بالا بردن بهره وری معضل را تا حدی در داخل مدیریت کنند که این اقدام بسیار هم منطقی است اما این نگرانی نیز وجود دارد که با توجه به مدیریت دولتی انرژی، تاب آوری این صنعت چقدر خواهد بود؟

کد خبر 6225632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha