۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۰

رییس محیط زیست اشنویه:

خرس بزرگ جثه در مناطق کوهستانی اشنویه مشاهده شد

خرس بزرگ جثه در مناطق کوهستانی اشنویه مشاهده شد

ارومیه- رییس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه گفت: یک قلاده خرس قهوه‌ای پوزه بلند توسط اعضای باشگاه کوهنوردی گدار ارومیه هنگام صعود به یکی از مناطق کوهستانی منطقه مشاهده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کریم خضری در این زمینه با اشاره به اینکه این گونه در مناطق کوهستانی «مه‌رگه‌وه‌ر» بین شهرستان‌های اشنویه و ارومیه زیست می‌کند ولی در این فصل حالت تهاجمی ندارد افزود: خرس‌های قهوه‌ای اغلب شب گرد و تک زی هستند، اما مادر به همراه توله‌هایش دیده می‌شود، فیلم منتشر شده توسط اعضای این گروه کوهنوردی از روی جثه آن نشان می‌دهد که این یک قلاده خرس نر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه اضافه کرد: در شرایطی که امنیت لازم در منطقه وجود داشته باشد خرس در روز هم دیده می‌شود و کوهنوردان هنگام مشاهده آن نباید شرایطی ایجاد کنند که خرس حالت تهاجمی به خود بگیرد.

وی گفت: خرس قهوەای با نام علمی Ursus arctos بە دلیل آسیب‌های جدی زیستگاه و کاهش دامنە قلمروی جزو گونە‌های در حال انقراض است کە برای حفظ حیات این گونە نیاز بە حمایت‌های همە جانبە دارد.

خضری اضافه کرد: در این فصل از سال با توجه به کوچ عشایر از مناطق کوهستانی این گونه فضای بیشتری برای راهپیمایی دارد و اغلب در طول روز هم برای تغذیه از میوه درختان جنگلی مشاهده شود.

وی با اشاره به گونه‌های بسیار بار ارزش جانواری در مناطق کوهستانی این شهرستان افزود: «دشت تاله جار» این شهرستان به مساحت ۲۲ هزار ۱۵۰ هکتار زیستگاه خرس قهوه‌ای، کل و بز، سمندر کردستانی، کرکس، عقاب طلایی و انواع کبک معمولی و کبک دَری است که پرونده آن برای تبدیل شدن به مناطقه حفاظت شده تدیون شده است.

خضری اضافه کرد: مناطق مرزی این شهرستان هم به عرض هفت کیلومتر به نام منطقه شکار ممنوع تعیین شده است که نقش مهمی در حفظ گونه‌های با ارزش از جمله خرس قهوه‌ای دارد.

کد خبر 6225650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha