۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۵۵

توضیحات مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در خصوص مرمت سی و سه پل

توضیحات مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در خصوص مرمت سی و سه پل

اصفهان - مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: مرمت پل تاریخی سی وسه پل اصولی و بر اساس متد مرمتی ۴۰ سال پیش این پل بوده است.

امیر کرم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره انتقادی‌هایی که به مرمت پل تاریخی «سی‌وسه‌پل» شده بود، اظهار کرد: امروزه بالای ۸۰ درصد پل‌های تاریخی مرمت آنان عوض‌شده است، درواقع زمانی بود که این پل‌ها فقط برای عبور و مرور احشام و جمعیت اندکی انسان‌ها کاربرد داشت که این میزان عبور و مرور وزن قابل‌توجهی را بر روی پل تحمیل نمی‌کرد اما با گسترش شهرنشینی و استفاده از خودرو توسط شهروندان شیوه مرمت پل‌ها تغییر پیداکرده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس ۴۰ سال پیش در مرمت پل تاریخی سی و سه پل آمدند و به‌جای کاه‌گل از سیمان استفاده کردند زیرا دیگر این پل تحمل وزن عبور خودروها و شهروندان را نداشت. اداره کل میراث فرهنگی اصفهان بعد از گذشت از ۴۰ سال مرمت این پل تاریخی که به حال خود رهاشده بود مجدد با نظر کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه مرمت به همان شیوه ۴۰ سال پیش یعنی استفاده از سیمان را برای مرمت این پل تاریخی استفاده کرد.

توضیحات مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در خصوص مرمت سه‌و سه پل

استفاده از شیوه مرمتی ۴۰ سال پیش پل برای حفظ خود بنا و جان شهروندان دربرابر فرونشست

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد: در تعجبم برخی که خود را مرمت گر می‌دانند انتقاد کردند چرا از سیمان برای مرمت این پل تاریخی استفاده‌شده است، که باید به این دوستان پاسخ داد مگر خود شما به‌عنوان مرمت گر نمی‌دانید که دیگر روش اینکه هر سه ماه یک‌بار بخواهند یک بنای تاریخی که میزان بار وزنی زیادی را باید تحمل کند و در مقابل خطر فرونشست قرار دارد، کاه‌گل یا ساروج کنند گذشته است، این دو نوع مصالح برای زمانی بود که جمعیت اندکی از این پل‌های تاریخی رد می‌شد و اصفهان با فرونشست روبه‌رو نبود.

وی تأکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در مرمت پل تاریخی سی و سه پل نیامده از روش من‌درآوردی استفاده کند بلکه با توجه به اینکه امکان دارد شکل ظاهری پل به خاطر فرونشست و یا وزن زیادی که در اثر عبور و مرور شهروندان تحمل می‌کند تغیر یا تخریب شود از همان شیوه ۴۰ سال پیش استفاده کرده است درواقع این اداره کل با نظر صاحب‌نظران مرمت از همان روش ۴۰ سال پیش مرمت برای حفظ جان شهروندان و پل تاریخی سی و سه پل استفاده کرده است.

امیر کرم‌زاده گفت: حتی باید کف سازی سی‌وسه‌پل عوض شود و آسفالت آن تراشیده و آن را سنگ‌فرش کنیم اما این اطمینان خاطر را به شهروندان می‌دهم که جای هیچ نگرانی نیست استفاده از سیمان هیچ تأثیر نامطلوبی ازلحاظ منظر بصری و تاریخی این پل نمی‌گذارد زیرا سیمان در کف استفاده‌شده و بر روی آن آجرهای قدیمی یا سنگ‌فرش استفاده می‌شود.

کد خبر 6225947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha