به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش در آئین افتتاحیه ششمین نمایشگاه کتاب صبح و دفاع که صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای این نشست که با موضوع ارزشمند روز صلح جهانی در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است مراتب تقدیر و تشکر خود را به همه دستاندرکاران به ویژه فرماندهی محترم دانشگاه و حضار محترم و میهمانان گرامی ابراز میدارم.
امیر سرتیپ حاتمی پرداختن به موضوع امید و گسترش صلح را اقدام پسندیدهای دانست و گفت: صلح همواره به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین در ادبیات سیاسی و اجتماعی مورد توجه بشر به ویژه اندیشمندان بوده است؛ چرا که تاریخ بشر مشهون از جنگ و درگیری بوده است.
مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش افزود: تاریخ تاکنون ۸۰۰ هزار جنگ را ثبت کرده و در طی ۳۴۰۰ ساله گذشته، جهان حدود ۲۰۰ سال را بدون جنگ گذرانده است؛ بنابراین جلوگیری از وقوع جنگ و تلاش برای برقراری صلح از آغاز زندگی جمعی بشر، دغدغهای اصلی و مهمی در اذهان رهبران و متفکران بوده است.
وی با بیان اینکه گسترش جنگها و پیامدهای دردناک آن موجب شد ادبیات و مفهوم صلح، رنگ سلبی گرفته و نبود جنگ به مفهوم صلح تلقی شده است، تصریح کرد: گسترش تسلیحات و پیمانهای نظامی در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم نتیجه این نوع نگرش بود، لیکن بازهم تجربه تلخ جنگهای مستمر گویای آن است.
امیر سرتیپ حاتمی تاکید کرد: اگر بشریت خواهان پاک شدن چهره جهان از خشونت و جنگ است، باید به جای ادبیات سلبی به ادبیات ایجابی در حوزه صلح تاکید کند و به دنبال الگوهایی برای ایجاد صلح واقعی در جهان باشد.
وی با بیان اینکه ادیان آسمانی به عنوان مؤثرترین مکاتب فکری، الگوهایی را برای ایجاد صلح واقعی معرفی میکنند، عنوان کرد: در این میان قرآن کریم رهنمودهای ارزشمندی در جهت نیل به صلح واقعی ارائه میدهد، در رویکرد اسلامی، دین اسلام، دین زندگی مسالمتآمیز جهانی است و حکم اصیل آن، صلح و زندگی مسالمتآمیز است و حقیقت جهاد ابتدایی نیز دفاع از حقوق انسانی محرومان و مستضعفان میباشد.
امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه در اسلام قاعده اصلی و پایهای، صلح است و در قرآن و سنت، جنگ به جز در شرایط خاص و استثنایی تجویز نشده است، یادآور شد: سیره نبی مکرم اسلام (ص) در تمامی دوران رسالتشان بیانگر صلحخواهی اسلام عزیز است و رفتار کریمانه آن رسول مهربانی در فتح مکه یک نمونه برجسته در تاریخ میباشد، البته صلح اسلامی، متفاوت از دیدگاههای معمول به ویژه غربی است.
وی با بیان اینکه عدالت بستری پایدار و مستحکم برای صلح است، ادامه داد: صلح با متوقف کردن جنگ به هر قیمتی و یا دلیلی نه تنها حاصل نمیشود، بلکه میتواند موجبات رشد عوامل تهدید کننده صلح را فراهم بیاورد، اگر به جای ستاندن حق ستم دیده از ستمگر به هر قیمتی او را وادار کنند تا از حقش صرف نظر کند، این کار ممکن است موجب خاموشی آتش جنگ بشود،. ولی موجب صلح نخواهد شد، چرا که صلح غیرعادلانه، همان سوزش جانکاه است نه سازش آرامبخش.
امیر سرتیپ حاتمی افزود: صلح عادلانه صلح از مجرای عدالت است که البته نه تنها الگوهای صلح بلکه صورتبندی جامعه بینالمللی را نیز با تحول و دگرگونی اساسی مواجه میکند.
وی با بیان اینکه عدالت میتواند صلح پایدار را استمرار بخشد، خاطرنشان کرد: در تاریخ پرافتخار انبیا الهی بعد از توحید و پرستش خدای یگانه، ظلم ستیزی برای برقراری صلح عادلانه جهانی، به عنوان مهمترین مؤلفه مشاهده میشود؛ لذا در همین رابطه به دو نمونه تاریخی اشاره میکنم.
امیر حاتمی افزود: بیست و یکم سپتامبر که به عنوان روز جهانی صلح نامگذاری شده مقارن با ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹، شروع جنگ تحمیلی صدام و حزب بعث علیه ایران است، جنگ صدام علیه ایران که با حمایت همه جانبه قدرتهای شرق و غرب در آن جهان دو قطبی اتفاق افتاد، یکی از سختترین و در عین حال برجستهترین نمادهای ستمگری و ظلم در حق دو ملت ایران و عراق بود.
وی تاکید کرد: روحیه جنگ طلبی صدام و حقد و کینه قدرتهای بزرگ نسبت به حق خواهی و ظلم ستیزی و استقلال خواهی ملت ایران که منجر به وقوع انقلاب بزرگ اسلامی در ایران شده بود، جنگی پرهزینه را بر دو ملت ایران و عراق تحمیل کرد و برای سالها زیست همسایگی و قوام با صلح را از دو ملت گرفت و صدها هزار انسان بیگناه از دو ملت همسایه را به کشتن داد یا مصدوم و مجروح کرد؛ دو ملتی که از نظر فرهنگی،
تاریخی و به لحاظ باورهای عمیق مذهبی با یکدیگر درهم تنیده هستند و در شرایط عادلانه بیشترین امکان همزیستی صلحآمیز را دارند.
امیر حاتمی اضافه کرد: مهمترین درس این جنگ برای ملت ایران آن بود که جهان به دلیل نبود الگوهای صلح عادلانه و وجود حاکمان خودکامه و جنگ طلب راه درازی تا رسیدن به صلح در پیش دارد و گذر به حفاظت از صلح، داشتن استقلال و قدرت واقعی است که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی دو ملتی که از نظر فرهنگی، تاریخی و به لحاظ باورهای عمیق مذهبی با یکدیگر درهم تنیده هستند و در شرایط عادلانه بیشترین امکان همزیستی صلحآمیز را دارند.
امیر حاتمی اضافه کرد: مهمترین درس این جنگ برای ملت ایران آن بود که جهان به دلیل نبود الگوهای صلح عادلانه و وجود حاکمان خودکامه و جنگ طلب راه درازی تا رسیدن به صلح در پیش دارد و گذر به حفاظت از صلح، داشتن استقلال و قدرت واقعی است که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی بر اساس همین درس آموخته، امروز از یک قدرت واقعی دفاعی برخوردار شده است، به نحوی که در عین پایبندی به صلح طلبی به عنوان سیاست رسمی خود اجازه هیچگونه محاسبه نادرست و طمع، تعدی و تجاوز را نمیدهد و با اقتدار از صلح و امنیت ملت خود محافظت و حراست میکند.
وی تاکید کرد: نمونه دوم جنگ بین ملت فلسطین و رژیم صهیونیستی است، در حالی که رژیم صهیونیستی و حامیان او با ارتکاب جنایتهای مستمر در دورهای بیش از ۷۰ ساله اشغال، نتوانستند از جنگ و درگیری ممانعت کنند، امروز جهان شاهد زیر پا گذاشتن حقوق و امنیت مردم بی دفاع فلسطین به ویژه مردم غزه در جنایتی آشکار است.
امیر سرتیپ حاتمی تصریح کرد: کشتار مردم غزه و نسل کشی در این منطقه نه تنها موجب جلوگیری از استمرار جنگ و تحمیل صلح غیرعادلانه به ملت فلسطین و غزه نشده بلکه صلح و امنیت منطقه را به مخاطره انداخته و روح و جان هر انسان صاحب وجدانی را در اقصی نقاط جهان فارغ از هر دین، آئین، مذهب و گرایش متأثر ساخته است.
وی با تاکید بر اینکه رژیم خونخوار صهیونیستی در مقابل دیدگان همه سازمانها و دولتهای مدعی دموکراسی و حقوق بشری هیچ حد و مرزی را برای خود قائل نیست، یادآور شد: مدارس، مساجد، بیمارستانها، اردوگاهها، درمانگاهها، معابد و نهادها و سازمانهای بینالمللی هیچ یک از آسیب و خطر بمبها و موشکهای رژیم صهیونیستی مصون و در امان نیستند.
امیر سرتیپ حاتمی عنوان کرد: مدعیان دروغین صلح طلبی و منادی آزادی به ویژه رژیم آمریکا به جای ممانعت از نسل کشی و محکوم کردن این جنایتهای مستمر جنگی، در کشتار مظلومانه بیش از ۴۰ هزار کودک، زن و انسان بیگناه و آواره نمودن صدها هزار انسان دیگر در نمایشی عوامفریبانه با سفرهای مکرر و مداوم در تلاشند با کمکهای مالی و تسلیحاتی صلحی را که سوزناکتر از هر جنگی خواهد بود به ملت مظلوم فلسطین تحمیل کنند، غافل از آنکه اگر چنین ظلمهایی میتوانست موجب جلوگیری از تکرار جنگ شود در ۷۰ سال گذشته اتفاق میافتاد.
وی تصریح کرد: استقامت و صبر تاریخی مردم غزه در مقابل جنایتهای رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل آمریکا و غرب انجام میشود، بیانگر آن است که فقط یک راهکار عادلانه میتواند به صلحی پایدار منجر شود، یکی از ابعاد این راهکار عادلانه رسیدگی و جلوگیری از ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است که از سوی رژیم صهیونیستی شاهد آن هستیم و این جنایت به صراحت مورد تأیید سازمانهای بینالمللی نیز هست.
امیر سرتیپ حاتمی با تاکید بر اینکه الگوهای فعلی ایجاد و توسعه صلح در جهان عملکرد موفقیت آمیزی نداشته و ضرورت دارد دلایل این عدم موفقیت به طور جدی مورد توجه اندیشمندان و رهبران صلح طلبان در جهان قرار گرفته و مورد آسیب شناسی قرار گیرد، یادآور شد: متقابلاً الگوی مورد تاکید ادیان الهی به ویژه قرآن کریم که مبتنی بر ایجاد صلح بر مبنای عدالت و صلح پایدار عادلانه است به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران که صلح طلبی در رأس سیاستهای آن بوده، توانسته مبتنی بر الگوی اسلامی، صلح طلبی را به عنوان سیاست قطعی و دائمی خود اعمال کند، خاطرنشان کرد: با مرور تاریخ انقلاب اسلامی مشاهده میکنیم که نظام جمهوری اسلامی ایران همواره بر صلح و دوستی و حسن همجواری شهره و پایبند بوده و هیچ کشوری را مورد حمله قرار نداده است ولی در همین حال در دهه ۸۰ میلادی یعنی سال ۱۳۵۹ که این روزها در سالگرد جنگ تحمیلی هستیم، رژیم جنایتکار صدام با حمایت غرب و شرق به کشورمان حمله کرد که البته با دفاع جانانه مردم و نیروهای مسلح ایران مواجه شدند و به طور کلی در دستیابی به تمام اهدافشان ناکام ماندند؛ این در حالیست که در چنین دورهای شاهد بودیم، آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایتهای کشورهای غربی چندین بار به عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان غزه و مردم فلسطین به وحشیانهترین شکل ممکن حمله کردند و موجب جنگ افروزی مکرر در این مناطق شدند.
امیر سرتیپ حاتمی افزود: معتقدیم توسل به خشونت و لشکرکشیهای نظامی و به خاک و خون کشیدن مردم بی دفاع و مظلوم در اقصی نقاط جهان به ویژه مردم بیدفاع غزه، توسل به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به ویژه در غزه، اشغال کشورها، خشونت بر علیه ملتها، فشارها و تحریمهای ظالمانه علیه ملت بزرگ ایران، بزرگترین مانع صلح، پیشرفت و توسعه میباشد و بر این باوریم که در روزهایی که به شکل نمادین به عنوان روز صلح نامگذاری شده، حداقل وظیفه تک تک ما و آحاد جوامع در دنیا آن است که قاطعانه با این گونه جنایتها مخالفت کرده و خواهان مقابله با آن باشیم؛ به امید روزی که با روی آوردن همه اندیشمندان و رهبران صلح طلب به الگوی صلح پایدار و عادلانه، شاهد گسترش روزافزون صلح در جهان بوده و زمینه طلوع خورشید ولایت عظمی و استقرار کامل عدالت را فراهم آوریم.
نظر شما