۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۴۱

دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه:

امور سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به اتمام رسیده است

امور سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به اتمام رسیده است

ارومیه- دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه گفت: امور سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به اتمام رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق معتمدیان یکشنبه شب در جلسه کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: تغییر الگوی کشت باید برنامه جامع عملیاتی داشته باشد که با همراهی مردم بتوان آن را اجرا کرد و این موضوع نیز باید متناسب با وضعیت کشاورزی و خاک منطقه و استان باشد.

وی ادامه داد: با وجود مصرف بیش از حد آب از طریق یونجه، چغندر و سیب باید کشت آن با فرهنگ سازی متناسب اجرایی شود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در آذربایجان‌غربی باید متناسب با شرایط استان باشد، گفت: تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه مستلزم همراهی مردم اقناع کشاورزان منطقه است.

معتمدیان با بیان اینکه امور سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به اتمام رسیده است، افزود: در حوزه نرم افزاری احیا دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت در اولویت قرار دارد و این موضوع با مدیریت یکپارچه و هماهنگی بین ادارات می‌توانند به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: در خصوص کشت یونجه ۸۲ هزار هکتار زیر کشت این محصول است که متأسفانه حدود ۳۰ هزار هکتار آن صرفاً در باغات سیب نیز مشاهده می‌شود و این موضوع به ضرر دریاچه ارومیه است و مردم باید بدانند که تغییر الگوی کشت در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

معتمدیان افزود: حدود ۵۹ هزار هکتار سیب و ۳۰ هزار هکتار چغندر با مصرف آب بالا در آذربایجان‌غربی کشت می‌شود اما با تبیین موضوع و مدیریت آن می‌توان این میزان کشت را در استان کاهش داد و با محصولات کم مصرف جایگزین کرد.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب کشاورزی با اقناع کشاورزان تسریع شده و می‌تواند در رسیدن به اهداف این بخش بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

کد خبر 6226450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha