۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۲۲

کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با مهر:

تفرقه افکنی کار شیعه انگلیسی است/برادری؛ سیره پیامبر(ص) و معصومین

تفرقه افکنی کار شیعه انگلیسی است/برادری؛ سیره پیامبر(ص) و معصومین

مشهد- یک کارشناس مذهبی گفت: سیره پیامبر بر عقد اخوت و برادری بین اصحاب بوده است.

حجت الاسلام رضا محمدی شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول به عنوان هفته وحدت تعریف شده چرا که اکثر اهل سنت دوازدهم ربیع را میلاد پیامبر (ص) می‌دانند و برخی از علمای ما مثل مرحوم کلینی و اغلب شیعیان هفدهم را روز میلاد می‌دانند.

دشمن به دنبال تفرقه بین شیعه و سنی است

این کارشناس مذهبی گفت: هفته وحدت نمادی است برای جلوگیری از اختلاف در بین شیعه و سنی و در روایات و کلام خداوند بارها به آن اشاره شده است.

وی افزود: از آنجا که اختلاف در روز تولد پیامبر ممکن است باعث اختلاف شود لذا ما این هفته را هفته وحدت می‌گیریم تا اختلافی به وجود نیاید. این وحدت و اختلاف نداشتن از نعمت‌های خداست و در قرآن نیز بیان شده است.

محمدی بیان کرد: وحدت و عدم اختلاف در نعمت‌های خدا را باید پاس داشت و می‌توان از منظرهای مختلف به این موضوع نگاه کرد. ابتدا از منظر عقل بپرسیم در شرایطی که ما در آن قرار داریم، آیا مصلحت در وحدت و عدم اختلاف است یا مصلحت در اختلاف و درگیری است؟ اینکه دشمن داریم و دشمن می‌خواهد همه ما را نابود کند پس نباید در زمین دشمن بازی کنیم بلکه باید ریشه اختلاف را بخشکانیم؛ پس عقل حکم می‌کند، انسان در این شرایط وحدت داشته باشد تا دشمن سو استفاده نکند.

کارشناس مذهبی در بررسی بحث وحدت از طریق نقلی اظهار کرد: در قرآن می‌بینیم که قرآن نیز طرفدار توحید و کلمه وحدت است و سیره پیامبر نیز بر عقد اخوت و برادری بین اصحاب بوده است.

وی افزود: اهل بیت (ع) هرگز اختلاف انگیزی نمی‌کردند، فلسفه اصلی تقیه هم این است که اختلاف به وجود نیاید. تقیه مداراست. آیات و روایات فراوانی است که ما را دعوت می‌کند تا اختلاف نداشته باشیم مثلاً از منظر علمی و تحقیقات میدانی هم که نگاه کنیم می ببینیم در شهرهای ایران هیچ اختلافی در بین شیعه و سنی وجود ندارد و در کار هم زندگی می‌کنند.

محمدی ادامه داد: اگر تحقیق میدانی انجام دهیم مشاهدات ما به ما می‌گوید هر جا وحدت باشد زندگی راحت تر بوده و هر دو گروه می‌توانند کار خود را انجام دهند و هیچ مشکلی هم نداشته باشند؛ اما آنجایی که اختلاف و درگیری است هر دو گرفتار هستند.

احترام به مقدسات دیگر ادیان باعث جلوگیری از اختلاف است

کارشناس مذهبی عنوان کرد: مهم‌ترین راهکار این است که ما حرمت یکدیگر را نگه داریم و به مقدسات یکدیگر اهانت نکنیم؛ اهل سنت برای خود مقدساتی دارند، ما باید آن را محترم بشمریم و همچنین اهل سنت باید به مقدسات ما احترام بگذارند.

وهابیت به دنبال تفرقه‌اندازی بین شیعه و سنی است

وی در خصوص نقش وهابیت در تفرقه‌اندازی بین مسلمانان عنوان کرد: وهابیت یک فرقه استعمار ساخته، برای ایجاد اختلاف بین مسلمان است. آنها نه مقدسات ما را مراعات می‌کند و نه حتی مقدسات اهل سنت را؛ و در رسانه‌ها این اختلاف را با روش‌های مختلف ایجاد می‌کنند که باعث تضعیف همه مسلمان‌ها شود.

محمدی اضافه کرد: اکثر اهل سنت نسبت به اهل بیت ارادت دارند و زیارت امام هشتم (ع) نیز می‌آیند و تنها یک فرق از اهل سنت و آن هم وهابی‌هایی که به نواصب شبیه‌ترند این طور نیستند.

باید گفتمان کنیم تا بهتر همدیگر را بشناسیم

کارشناس مذهبی افزود: باید مقدسات یکدیگر را پاس بداریم و گاهی با هم نشست‌هایی داشته باشیم و حرف‌های هم را بشنویم و بفهمیم؛ یکی از دلایل اختلاف این است که اگر همه شیعیان بدانند اهل سنت اهل بیت را دوست دارند خیلی از اختلافات از بین می‌رود، ولی بعضی از شیعیان خیال می‌کنند این‌ها دشمن اهل بیت هستند، از آن سو نیز اهل سنت فکر می‌کند شیعه مهر را می‌پرستند. باید در جلسات و همایش‌ها و نشریات حرف زد، اگر بفهمند که ما چه می‌گوئیم و آنان چه می‌گویند خیلی از اختلافات از بین خواهد رفت.

کار شیعه انگلیسی تفرقه اندازی است

وی در خصوص گروه‌های اختلاف انگیز نیز بیان کرد: وهابیت در اهل سنت و شیعه انگلیسی کارشان اختلاف انگیزی است فلسفه وجودی آنان درگیر کردن مسلمانان با همدیگر است، اینها دو تیغه قیچی هستند که نتیجه آن می‌شود قیچی کردن اسلام ناب، چه شیعه امریکایی چه وهابی هر دو یک هدف دارند و آن تضعیف اسلام است.

کد خبر 6226582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha