۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۰۹

یک مسئول دولتی خبر داد؛

تهیه پیش‌نویس طرح ملی تشکیل زنجیره ارزش خرما برای نخستین بار

تهیه پیش‌نویس طرح ملی تشکیل زنجیره ارزش خرما برای نخستین بار

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته، برای نخستین بار پیش‌نویس طرح تشکیل زنجیره ملی خرما تهیه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا جلیلی‌مقدم، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت ۲۵ شهریور روز ملی خرما با بیان اینکه میزان تولید خرما در سال جاری بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن برآورد شده است، گفت: این میزان برداشت خرما از سطح ۲۸۱ هزار هکتار نخلستان کشور پیش‌بینی شده است.

وی میزان تولید خرما در سال گذشته را حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن عنوان و اظهار کرد: امسال با وجود برخی تنش‌های محیطی، تولید خرما کمتر از ۴ درصد افزایش داشته است.

جلیلی‌مقدم تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان فائو، ایران به لحاظ سطح رتبه دوم و از نظر تولید دارای رتبه سوم جهانی است.

وی گفت: ۹۹ درصد خرمای کشور در استان‌های کرمان، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری درباره اصلاح و احیای باغات خرما در برنامه هفتم توسعه اذعان کرد: در برنامه هفتم توسعه اصلاح و احیای نخلستان‌های کشور در سطح حدود ۱۱۷ هزار هکتار هدف‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه، عملیات اصلاح در سطح ۷۰ هزار هکتار و عملیات حذف نخلستان‌های قدیمی و فرسوده در سطح ۴۷ هزار هکتار انجام خواهد شد.

جلیلی‌مقدم، تهیه نهال سالم و با اصالت را از ضروری‌ترین برنامه‌ها در حوزه نخیلات دانست و تصریح کرد: تأمین و تکثیر نهال خرما از دو منبع کشت بافت و پاجوش صورت می‌گیرد، اما در مورد پاجوش، هم به لحاظ میزان و تعداد و هم از نظر امکان انتقال بیماری و آفات، با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی به نخل‌داران و تولیدکنندگان توصیه کرد؛ از نقل و انتقال پاجوش‌های خرما به ویژه در استان‌هایی که به آفت سوسک سرخرطومی حنایی آلوده هستند، به طور جدی خودداری کنند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در سه سال اخیر برای سلامت و اصالت پاجوش‌ها صورت گرفته، شناسنامه‌دار کردن یا ساماندهی تولید پاجوش بوده است.

جلیلی‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر در ۶ استان خرماخیز کشور، تعدادی خزانه پاجوش خرما ایجاد شده است و طرح دیگری هم در زمینه نصب شناسه بر پاجوش‌ها، به منظور امکان ردیابی آن اجرا شده است.

وی تاکید کرد: با ساماندهی تولید نهال خرما، تولیدکنندگان با توجه به سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند، دغدغه‌ای برای دسترسی به نهال سالم و استاندارد نخواهند داشت.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، احداث نخلستان‌های مکانیزه و به‌روز را از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و اظهار کرد: توسعه مکانیزاسیون به ویژه برای گرده‌افشانی و برداشت خرما را پیگیری می‌کنیم.

وی در همین حال حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی برای جلوگیری از خام فروشی را ضروری خواند.

جلیلی‌مقدم گفت: در سال گذشته، برای نخستین بار پیش‌نویس طرح تشکیل زنجیره ملی خرما را تهیه کرده‌ایم.

این مسئول دولتی در پایان از اقدام برای عضویت ایران در شورای بین‌المللی خرما خبر داد.

کد خبر 6226585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha