۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۵

سفر کودک با قطار؛ راهنما جامع از نکات سفر تا قوانین خرید بلیط

سفر کودک با قطار؛ راهنما جامع از نکات سفر تا قوانین خرید بلیط

در این مطلب به شما خواهیم گفت مناسب‌ترین قطار برای سفر با کودک کدام‌ است و فهرست وسایل موردنیاز برای سفر با کودک در قطار شامل چه چیزهایی می‌شود.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، سفر با قطار برای پدر مادرها هم نوستالژیک است هم یک گزینه‌ی ایمن و مقرون‌به‌صرفه به‌حساب می‌آید. اما وقتی صحبت از سفر کودکان با قطار می‌شود کمی قضیه متفاوت‌تر است. طولانی‌بودن سفر، حضور اشخاص غریبه، نداشتن فضای کافی برای بازی و استراحت و… کودک شما را قطعاً کلافه و بی‌قرار خواهد کرد. پس بیایید قبل از اینکه سراغ خرید بلیط قطار و بستن چمدان‌ها برویم ببینیم نکات و قوانین مربوط به سفر ریلی با کودکان دقیقاً کدام اند.

در این مطلب به شما خواهیم گفت مناسب‌ترین قطار برای سفر با کودک کدام‌اند، فهرست وسایل موردنیاز برای سفر با کودک در قطار شامل چه چیزهایی می‌شود و در آخر ایده‌هایی کاربردی و مفید برای سرگرم‌کردن کودکتان طی سفر ارائه خواهیم داد.

مزایا و معایب سفر کودک با قطار

همه مادر پدرها وقتی حرف از سفر کودکان می‌شود سر دوراهی قرار می‌گیرند که آیا کودکم را با قطار به سفر ببرم یا نه؟ بیایید با هم مزایا و معایب سفر با قطار را بررسی کنیم تا ببینیم بهترین پاسخ برای این سوال چه می‌تواند باشد. مزایا سفر با قطار عبارت‌اند از:

۱. فضای صندلی‌ها و کوپه‌های قطار جادارتر است پس کودکتان فرصت زیادی برای حرکت دارد.
۲. خبری از بستن کمربند ایمنی و ثابت نشستن نیست.
۳. کیف وسایل مخصوص کودکتان در کنار دستتان است. می‌توانید هر وقت خواستید از آن استفاده کنید.
۴. نسبت به سفر با هواپیما مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

بزرگ‌ترین چالشی که در سفر کودکتان با قطار تجربه خواهید کرد این است که مدت زمان طولانی سفر، کودکتان را کلافه و خسته می‌کند که البته در آخر مطلب راه‌حل‌هایی مفید برای غلبه به این چالش را معرفی خواهیم کرد.

انواع قطار برای سفر کودک

فرقی نمی‌کند قصد دارید بلیط قطار رجا را بخرید یا طرفدار پروپاقرص سفر با قطارهای بن ریل، سفیر و … هستید، درهرصورت باید برای سفر کودکتان با قطار به طور کل قید آن دسته از قطارها که اتوبوسی هستند را بزنید. در این قطارها صندلی‌ها مشابه اتوبوس پشت‌سرهم چیده شده اند و کودک شما هیچ فضایی برای راه‌رفتن یا بازی کردن ندارد و مجبور است تمام مسیر روی صندلی خود به صورت ثابت بنشیند.

اما داستان قطارهای کوپه‌ای فرق می‌کند. کوپه‌ی این قطارها فضای مناسبی را در اختیار فرزندتان می‌گذارد و شب را روی تخت نرم و تمیز استراحت می‌کند. همچنین اگر قطارتان ۴ یا ۵ ستاره باشد برای مثال بلیط قطار فدک را خریداری کرده باشید، کودک شما می‌تواند با مانیتورهای کوچکی که در کوپه قرار دارد انیمیشن تماشا کند یا خوراکی موردعلاقه‌اش را از درون کوپه سفارش دهد.

لوازم ضروری برای سفر کودک با قطار

اینکه در سفر کودک با قطار به چه وسایلی نیاز داریم بیش از هر چیزی به سن کودک شما بستگی دارد. وقتی کودک شما زیر ۲ سال سن دارد طبیعتاً به وسایل بیشتری برای مراقبت از او طی سفر احتیاج خواهید داشت. در ادامه فهرستی کامل از وسایل موردنیاز برای راهنمایی شما آورده‌ایم:

وسایل خواب و بهداشتی

وسایل سرگرمی

لوازم تغذیه

سایر

بالش و ملحفه یا پارچه تمیز

اسباب بازی

میوه و تنقلات سالم

یک دست لباس اضافه

پوشک

کتاب داستان

غذای خانگی سالم

داروهای مورد نیاز کودک

دستمال مرطوب

مداد و دفتر نقاشی

شیر خشک

صندلی کودک برای حمل نوزاد

پودر بچه

جغجغه

شیشه شیر

کالسکه مسافرتی یا کریر سبک

زیرانداز برای تعویض

غذای کمکی مثل بیسکوییت مادر یا سرلاک

کیسه‌های مخصوص زباله

پماد سوختگی

پیش بند برای جلوگیری از ریختن غذا در قطار

شانه

شال یا روکش شیردهی برای شیردادن نوزاد

حوله

بطری آب

دستمال یک بار مصرف

پستانک

نکات خرید بلیط قطار برای کودکان

۱. قیمت بلیط قطار برای کودکان طبق قوانین زیر متفاوت است:

هزینه بلیط نوزاد (کودک زیر ۲ سال) معادل ۱۰ درصد بلیط بزرگسال است. البته درصورتی‌که بخواهید برای نوزادتان صندلی جداگانه رزرو نمایید، هزینه بلیط معادل ۵۰ درصد بلیط بزرگسال محاسبه خواهد شد.
هزینه بلیط کودک ۲ تا ۱۲ سال معادل ۵۰ درصد بلیط بزرگسال است.
در صورتی که عضو خانواده‌ی جانبازان یا شاهد باشید ۵۰ درصد تخفیف روی هزینه نهایی بلیط قطار نوزاد و کودک شما اعمال خواهد شد.

۲. به‌خاطر داشته باشید که کودکان زیر ۱۷ سال نمی‌توانند به تنهای با قطار سفر کنند، بنابراین بایستی حداقل یکی از والدین همراهشان باشد. در صورتی که همراه کودک نسبت فامیلی درجه ۱ نداشته باشد امکان سوار شدن به‌قطار وجود ندارد.

۳. زمانی که کودک همراه شما، پسر است فقط در صورتی که سن کمتر از ۶ سال داشته باشد می‌توانید کوپه ویژه بانوان رزرو نمایید.

۴. اگر کودکتان زیر ۲ سال سن دارد با توجه به ساعت حرکت قطار، سعی کنید بلیطی را تهیه کرده که با زمان خواب نوزادتان هماهنگ است.

مدارک لازم برای سفر کودک با قطار

در زمان سوار شدن قطار اگر کودک شما تابعیت ایرانی داشته باشد بایستی کارت ملی یا شناسنامه و اگر تابعیت خارجی داشته باشد بایستی گذرنامه را به مسئول قطار ارائه دهید. برای مسافران کودکی که اتباع هستند اما گذرنامه ندارند نظیر کودک افغانستانی ارائه برگه تردد با حداقل ۱۰ الی ۱۵ روز اعتبار الزامی است.

بار مجاز کودک در سفر با قطار

حداکثر بار مجازی که می‌توانید در داخل قطار همراه خود داشته باشید ۲۰ کیلوگرم برای کودک و حداکثر باری که می‌توانید به باجه توشه یا باگاژ در ایستگاه مبدا تحویل دهید ۱۵۰ کیلوگرم است. بنابراین کالسکه بچه (با ابعاد کمتر از ۷۵ سانتی‌متر) را به همراه ساک مسافرتی شامل لوازم ضروری کودک به داخل کوپه ببرید و سایر وسایل و بار کودک را به باجه حمل بار قطار تحویل دهید.

تغذیه کودک در قطار

اگر برنامه درستی برای وعده‌های غذایی کودک طی سفر نداشته باشید، ممکن است کودکتان مجبور به ریزه‌خواری و مصرف تنقلات شود. از این رو سعی کنید مقداری غذای آماده مثل ساندویچ کوکو و کتلت به همراه یک شیشه آب جوشیده و غذای کمکی نظیر سوپ یا ماست در کیف مسافرتی کودک قرار دهید. از میوه‌ها و مشتقات آن نظیر میوه خشک و چیپس میوه، مغزها نظیر پسته بادام گردو و خشکبار مانند توت کشمش نیز می‌توانید به‌عنوان میان وعده و تنقلات سالم طی سفر استفاده کنید.

سفر کودک با قطار؛ راهنما جامع از نکات سفر تا قوانین خرید بلیط

سرگرم‌کردن کودک در قطار

در سفر با قطار مدت زمان بیشتری را نسبت به خودرو یا هواپیما در مسیر هستید، بنابراین توصیه می‌کنیم سفر خود را در شب انجام دهید تا با خواب کردن کودکتان سفر راحت‌تری داشته باشید. اما اگر مسافر روز هستید باید برنامه ریزی دقیقی برای سرگرم‌کردن کودکتان طی راه داشته باشید. چون در غیر این صورت کلافگی کودکتان قطعاً امان شما را نیز می‌برد.

در ادامه فهرستی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده آورده ایم:

۱. تماشای انیمیشن و کارتن
۲. خواندن کتاب داستان
۳. واگن گردی همراه کودک
۴. بازی با اسباب‌بازی‌های موردعلاقه
۵. سرگرم کردن کودک با تنقلات سالم خانگی
۶. نقاشی کردن یا درست‌کردن کاردستی با کاغذ
۷. در ایستگاه‌های بین‌راهی پیاده شوید، محیط اطراف را نشان کودکتان دهید و برایش سوغاتی‌های کوچک بخرید.

سفر کودک با قطار؛ راهنما جامع از نکات سفر تا قوانین خرید بلیط

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6226623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha