۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۹

دبیر هیات عالی جذب اعضای هیئت‌علمی:

جذب ۵ نفر به دلیل حضور در اغتشاشات تایید نشد

جذب ۵ نفر به دلیل حضور در اغتشاشات تایید نشد

رییس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از بین افرادی که پرونده شکایت آن‌ها به هیات عالی جذب ارجاع شده، تنها پرونده ۵ نفر تایید نشد.

به گزارش خبرنگار مهر دکتر محمدعلی کی‌نژاد امروز در نشست خبری با موضوع ارائه گزارش عملکرد و اقدامات هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی در مورد آمار اعضای هیأت علمی جذب شده از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ گفت: مجموع جذب از سال ۱۴۰۰، ده هزار و ۵۸۴ نفر بوده است. وزارت علوم ۴ هزار و ۸۱۰ نفر، وزارت بهداشت ۴ هزار و ۳۹۶ نفر، دانشگاه آزاد هزار و ۱۵۳ نفر و بنیاد نخبگان ۲۲۵ نفر جذب کرده است.

۴۵۸ پرونده در ۳۰ ماه اخیر به هیأت عالی جذب آمده‌اند

وی در مورد پرونده‌های شکایت ارجاع شده به هیأت علمی جذب فرایند جذب توضیح داد: از بین افرادی که در فراخوان جذب شرکت کردند، ۴۵۸ پرونده در ۳۰ ماه اخیر به هیأت عالی جذب آمده‌اند، از این تعداد ۳۷۵ نفر تأیید شدند و در واقع درخواست شاکی تأیید شده است. این ۴۵۸ پرونده هم مربوط به افرادی است که در فراخوان جذب شرکت کردند و هم افرادی که متقاضی تبدیل وضعیت هستند.

۲۶ نفر ضعف علمی داشتند

رئیس هیأت عالی جذب ادامه داد: از بین این ۸۳ نفر ۲۶ نفر ضعف علمی داشتند و یا بعضی افراد در تبدیل وضعیت دچار مشکل شده‌اند. اعضای هیأت علمی ۵ سال پیمانی هستند و اگر نتوانند ارتقای مرتبه داشته باشند دچار مشکل می‌شوند.

۱۵ نفر در مرحله استعلام

کی‌نژاد خاطر نشان کرد: ۱۵ نفر نیز در مرحله استعلام از مراجع اطلاعات، حراست و … هستند. در بین ۱۰ هزار و خرده‌ای نفر که در فراخوان شرکت کردند، استعلام ۵ نفر منفی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه لفظ اخراجی معنا ندارد، گفت: ۱۵ نفر از این افراد در صلاحیت عمومی امتیاز نیاوردند. در صلاحیت عمومی، ۴ سوال وتویی وجود دارد که مثل اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی یا قانون اساسی است.

رئیس هیأت عالی جذب ادامه داد: برخی سوالات دیگری هم وجود دارد مثلاً در جذب یک عضو هیأت علمی دندانپزشکی یک متقاضی جذب می‌گوید من با حقوق کم راضی هستم ولی یکی دیگر می‌گوید که من مطب شخصی نیز خواهم داشت و از این طریق درآمد کم را جبران می‌کنم. مسلم است که در این شرایط فرد اول امتیاز بیشتری می‌گیرد. همچنین سوالاتی در مورد عمل به احکام نیز وجود دارد.

کی‌نژاد با بیان اینکه ۱۹ نفر از افراد به دلیل فقدان شرایط یا عدم تطابق در زمان فراخوان پرونده‌شان تأیید نشده گفت: برای مثال فرد از رساله دکتری خود دفاع کرده ولی هنوز مدرک دکترا نگرفته است یا اینکه برخی مدرک غیر حضوری دارند و ما آنها را دانشگاه‌های حضوری نمی‌پذیریم. برخی نیز به دلیل ممنوعیت تبدیل کارمند به هیأت علمی و ۲ نفر کبر سن داشتند. برخی هم به دیوان عدالت شکایت کردند و بعضاً رأی مثبت داده و بررسی شده که البته اگر علمی و پژوهشی باشد، دیوان حق ورود ندارد.

برخی افرادی که در رسانه‌ها مطرح می‌شوند، درخواست ترفیع ندادند

وی در مورد اعضای هیأت علمی پیمانی توضیح داد: اعضای هیأت علمی ۵ سال پیمانی هستند و نباید رکود علمی داشته باشند و کمیته ترفیع بر اساس عملکرد، تدریس، کار اجرایی و … به آنها امتیاز می‌دهد. افرادی که ترفیع سالانه نداشته باشند، دچار رکود می‌شوند، اگر ترفیع سالانه گرفته باشد، ولی در ۵ سال ارتقای مرتبه نداشته نیز بک سال تا سه سال به آن فرصت می‌دهند که ارتقای مرتبه داشته باشد. بعد از این فرآیند دو سال رسمی آزمایشی و بعد استاد رسمی می‌شود. برخی افرادی که در رسانه‌ها مطرح می‌شوند، درخواست ترفیع ندادند و برخی استادیار نبودند و ارتقای مرتبه نداشتند.

رئیس هیات‌عالی جذب با بیان این‌که از بین این افراد ۵ نفر هم هستند که در اغتشاشات و تشنجات حضور داشتند که با آنها صحبت شد. یک مورد از آن‌ها می‌گفت نمی‌دانستم به این مرحله برسد. در کل ۵ نفر افرادی هستند که تأیید نشدند.

وی تاکید کرد: رویکرد ما این نیست که به خاطر نظرات سیاسی در دانشگاه را به روی افراد ببندیم ولی اگر کسی به قانون اساسی اعتقاد نداشته باشد، شرایط او مشخص است.

رئیس شورای عالی جذب خاطر نشان کرد: باید توجه داشت از بین ۶۰ هزار نفری که در فراخوان شرکت کردند و حدود ۱۰ هزار نفر از آن‌ها جذب شدند، شکایت زیادی وجود نداشته است. افرادی که فرم روانشناسی شخصیتی پر کردند و در اغتشاشات شرکت داشتند حدود ۱۰۰ نفر آمدند اینجا که بیشتر آن‌ها به کار برگشتند و تنها شکایت ۵ نفر تایید نشد. البته در مورد ایک نفر از آن‌ها نیز به من یادداشتی دادند و گفتند که از طریق بنیاد نخبگان مشکل او حل شده که مربوط به دانشگاه شریف بوده است.

وی در مورد شریفی زارچی گفت: شریفی زارچی هم جزو کسانی بوده که دلیل او مشکل سیاسی نبوده و به دلیل رکود علمی و ارتقا بوده است که الان گفته اقدامات مربوط به ترفیع را انجام می‌دهد و فکر می‌کنم مشکل او حل شده است.

کی‌نژاد در پاسخ به خبرنگار مهر که آیا پرونده شریفی‌زارچی از طریق هیات عالی جذب حل شده است، گفت: اصلاً پرونده او به هیات‌عالی جذب نیامده است. رییس دانشگاه شریف حدود یک ماه پیش نامه‌ای به من ارسال کرد و ما عنوان کردیم که مراحل جذب خود را طی کند.

کد خبر 6226626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha