۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۷

کدام میلگردها در بورس سهم بیشتری دارند؟

کدام میلگردها در بورس سهم بیشتری دارند؟

در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که کدام میلگردها در بورس سهم بیشتری دارند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، یکی از روش‌های تأمین میلگرد برای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در ایران، خرید مستقیم میلگرد از بورس کالا است. کارخانه‌های زیادی محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند؛ اما در این بین برخی از آن‌ها سهم بیشتری را در بورس کالا به خود اختصاص داده‌اند. در این مطلب به گزارش فولاد رامیار صنعت، قصد داریم به این موضوع بپردازیم که کدام میلگردها در بورس سهم بیشتری دارند.

میلگرد کدام کارخانه‌ها را از بورس بخریم؟

روش‌های مختلفی برای خرید میلگرد وجود دارد؛ یکی از روش‌های مرسوم، خرید میلگرد از بورس کالا است. تمامی کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی می‌توانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. اما در این بین تنها روش خرید از کارخانه‌هایی نظیر ذوب آهن اصفهان، خرید از بورس کالا است. در سال‌های گذشته قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا بسیار کمتر از بازار بود. از طرفی قیمت پایه محصولات که توسط بورس کالا تعیین می‌شد، نقش مهمی در کنترل بازار داشت. اما در دو سال اخیر، نوسان شدید بازار فولاد، سبب شده است تا گاهاً قیمت‌ها در بورس کالا بیشتر از بازار بوده و عملاً نقشی در کنترل بازار نداشته باشد.

با این وجود بسیاری از خریداران، خرید میلگرد از بورس کالا را گزینه مناسب‌تری می‌دانند. قیمت میلگرد در بورس کالا بر اساس میزان عرضه و تقاضای آن‌ها مشخص می‌شود. هرچه عرضه یک محصول در بورس بیشتر و تقاضا کمتر باشد، قیمت‌ها روند نزولی خواهد داشت.

با وجود اینکه قیمت پایه محصولات در بورس کالا از پیش تعیین می‌شود، اما باز هم قیمت‌های نهایی بی‌تأثیر از قیمت دلار و شمش فولادی نخواهند بود.

اگر بخواهیم از کارخانه‌هایی که سهم بیشتری در بورس کالا دارند نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کارخانه میلگرد اصفهان

میلگرد ظفر بناب

کارخانه شاهین بناب

میلگرد زاگرس

و غیره

برندهای میلگرد موجود در بورس کالا

همانطور که گفته شد، در حال حاضر شرکت‌های زیادی در بورس کالا حضور دارند که هر یک سبد میلگرد مخصوص خود را دارند. هر سبد در بورس کالا با نماد ویژه‌ای نمایش داده می‌شود که این نمادها شامل موارد زیر هستند:

کدام میلگردها در بورس سهم بیشتری دارند؟

کدام میلگردها در بورس سهم بیشتری دارند؟

تعداد کارخانه‌هایی که در بورس کالا عرضه دارند، بسیار است. اما سهم آن‌ها به یک اندازه نبوده و برخی از کارخانه سهم بیشتری در بورس کالا دارند. این کارخانه‌های عبارت است از:

میلگرد کارخانه نیشابور یا فولاد خراسان

کارخانه فولاد خراسان که در بازار به نیشابور نیز شناخته می‌شود، میلگردهای ساده در سایزهای ۱۰ تا ۵۰ و میلگرد آجدار با سایزهای ۱۰ تا ۳۲ را با تنوع بالا در بورس کالا عرضه می‌کند. قیمت میلگرد نیشابور تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر نوع گرید، سایز یا قطر میلگرد، قیمت دلار، تورم داخلی و جهانی، میزان عرضه و تقاضا و … تعیین می‌شود. تمامی میلگردهای این برند طبق استاندارد ملی ۳۱۳۲ تولید شده و از کیفیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در بازار محبوبیت بالایی در بین خریداران دارد.

میلگرد ابرکوه

کارخانه ابرکوه یکی دیگر از کارخانه‌هایی است که سهم بیشتری در بورس کالا دارد. این کارخانه انواع میلگرد آجدار در سایزهای ۸ تا ۳۲ با گرید A ۳ را در بورس کالا عرضه می‌کند. خط تولید کارخانه ابرکوه یزد، مجهز به تکنولوژی STG ایتالیا است. به همین دلیل میلگردهای تولید شده توسط این کارخانه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. میلگرد ابرکوه در مقایسه با سایر برندها از کیفیت بالا و در عین حال قیمت مناسب‌تری برخوردار است. از آنجایی که محاسبه میلگرد مصرفی ساختمان و قیمت نهایی آن به صورت مستقیم در هزینه ساخت پروژه تأثیرگذار است، بسیاری از پیمانکاران استفاده از این میلگرد در پروژه خود را به سایر برندها ترجیح می‌دهند.

میلگرد ذوب‌آهن سیرجان حدید

کارخانه ذوب آهن سیرجان حدید با هدف تولید انواع میلگرد A ۲ و A ۳ در سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرد. این کارخانه محصولات خود را در سایزهای ۸ تا ۲۵ میلی‌متر در بورس کالا عرضه می‌کند. تمامی محصولات این برند طبق استاندارد ملی ۳۱۳۲ و استاندارد اروپا تولید می‌شود. به همین دلیل از کیفیت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. میلگرد سیرجان حدید بیشترین تقاضا را در بازار جنوب کشور، سیستان و بلوچستان و … دارد.

قیمت میلگرد امروز سیرجان حدید نیز مانند بسیاری از برندهای عرضه شده در بورس کالا نوسانات مختلفی را تجربه می‌کند. این نوسانات تحت تأثیر نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضا در بازار، قیمت‌ها در بازار جهانی و … خواهد بود.

میلگرد کارخانه ذوب آهن اصفهان

یکی دیگر از کارخانه‌هایی که میلگرد آن سهم بیشتری در بورس کالا دارد، کارخانه ذوب آهن اصفهان است. این کارخانه با ظرفیت تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال، توانسته بخش عظیمی از نیاز بازار داخلی و خارجی را تأمین نماید.

از طرفی به دلیل محبوبیت بالای این محصول در بازار داخلی و خارجی، قیمت آن نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت سایر کارخانه‌ها دارد.

میلگرد آذر فولادامین

میلگرد آذر فولادامین نیز سهم بالایی در بورس کالا دارد. میلگردهای این برند در انواع ساده و آجدار و با گریدهای A ۲ و A ۳ در سایزهای ۸ تا ۳۲ تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تنوع بسیار بالا و قیمت نسبتاً مناسب میلگردهای آذرامین، سبب شده است تا در پروژه‌های عمرانی به صورت گسترده استفاده شوند.

کدام میلگردها در بورس سهم بیشتری دارند؟

مزایا و معایب خرید میلگرد از بورس کالا

خرید میلگرد از بورس کالا مانند سایر روش‌های خرید میلگرد مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب آن به صورت کامل می‌پردازیم:

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا

امکان انجام معاملات در بستر امن و مطمئن؛

تنوع بسته‌های عرضه شده و شرایط پرداخت آن‌ها بسیار بالا است؛

قیمت میلگردها در بورس کالا اصولاً کمتر از قیمت‌ها در بازار است؛

می‌توانید با توجه به نیاز پروژه و بودجه خود، میلگرد مورد نیازتان را خریداری کنید؛

با خرید سبد مخلوط می‌توانید همزمان چندین سایز مختلف را از یک کارخانه خریداری کنید؛

معایب خرید میلگرد مستقیم از کارخانه

مراحل انجام معامله در بورس کالا نسبتاً سخت و پیچیده است؛

در خرید میلگرد از بورس کالا محدودیت تناژ وجود دارد؛

قیمت میلگرد در بورس کالا بر چه اساس مشخص می‌شود؟

قیمت میلگرد در بورس کالا بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می‌شود. از جمله این عوامل می‌توان به هزینه‌های تولید، نرخ دلار در بازار ارز، قیمت شمش فولادی و میزان رقابت معاملات در بورس کالا، وضعیت تورم، قیمت‌ها در بازار جهانی و … اشاره کرد.

در نهایت قیمت پایه میلگرد، بر اساس قیمت نهایی شمش فولادی در بورس کالا تعیین و اعلام می‌شود. عرضه‌کنندگان موظف هستند که محصولات خود را قیمتی در بازه کف و سقف اعلام شده توسط سازمان بورس کالا تعیین کنند. در نهایت نیز به میزان رقابت انجام شده روی هر محصول، قیمت میلگرد نهایی می‌شود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6226703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      0 0
      امکان خرید غیربورسی از این برندها وجود نداره؟
      • رامیار صنعت ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
        0 0
        بله؛ شما می توانید از صاحبان بار این برندها خرید داشته باشید.