۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۱۴

مهندسان ایرانی در پارس‌جنوبی، مچ غول‌های نفتی دنیا را خواباندند

مهندسان ایرانی در پارس‌جنوبی، مچ غول‌های نفتی دنیا را خواباندند

رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس گفت: هم‌اکنون با وجود سهم دو برابری قطر از میدان گازی پارس‌جنوبی، تولید گاز ایران به میزان ۷۰ میلیون متر مکعب در روز از این میدان مشترک بیشتر است.

زینب قیصری رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت رقابت ایران و قطر در تولید گاز از پارس جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر مهندسان ایران به توانمندی بومی‌شده توسعه فازهای پارس‌جنوبی دست پیدا کرده‌اند و در شرایط تحریم توانستند تولید گاز کشور از این میدان مشترک با قطر را افزایش دهند.

وی افزود: هم‌اکنون تولید گاز ایران از میدان پارس‌جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی دنیا حدود روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب است درحالی که طرف قطری با انواع تکنولوژی‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمتر از ۶۳۰ میلیون متر مکعب در روز از این میدان تولید می‌کند و ما باید قدردان مهندسان زحمتکش نفتی کشور باشیم.

مهندسان ایرانی در پارس‌جنوبی مچ غول‌های نفتی دنیا را خواباندند

قیصری ادامه داد: ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانید، ایران در حالی از قطر در تولید گاز از پارس‌جنوبی پیشی گرفته که سهم قطر از ذخایر گاز میدان تقریباً دو برابر ایران است. یعنی با توجه به سهم دو کشور از ذخایر میدان، حتی اگر ایران نصف قطر نیز گاز تولید کند، تازه در رقابت با این کشور در نقطه سربه‌سر قرار دارد، اما ما از سال ۹۷ تاکنون از قطری‌ها جلو افتاده‌ایم.

رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس گفت: در حوزه تولید تجمعی نیز اگر سهم هر کشور از ذخایر گاز پارس‌جنوبی را مبنا قرار دهیم، ایران به میزان ۹۰۰ میلیارد متر مکعب بیش از سهم خود گاز برداشت کرده است.

مهندسان ایرانی در پارس‌جنوبی مچ غول‌های نفتی دنیا را خواباندند

وی اظهار داشت: برخی افراد ناآگاه تلاش می‌کنند که دستاورد مهندسان این مرز و بوم را با ارائه اطلاعات غلط زیر سوال ببرند و نقطه قوت کشور را به صورت نقطه ضعف نمایش دهند. هم‌اکنون ۷۵ درصد گاز کشور از میدان پارس‌جنوبی تأمین می‌شود و ایران بعد از آمریکا و روسیه سومین تولیدکننده بزرگ گاز دنیاست.

قیصری گفت: اما با وجود پیشتازی ایران از تولید گاز از پارس‌جنوبی، ما باید حواسمان نسبت به تحولات آینده جمع باشد و هوشیار باشیم. قطری‌ها برنامه دارند تا سال ۲۰۲۳ تولید گاز طبیعی مایع‌شده از پارس‌جنوبی را ۶۰ درصد افزایش دهند و از ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن برسانند و برای این کار، قراردادهایی به ارزش ۴۵ میلیارد دلار با ۷ غول نفتی دنیا منعقد کرده‌اند.

رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی تاکید کرد: از طرفی در ایران نیز قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری برای فشار افزایی پارس‌جنوبی با ۴ شرکت پتروپارس، اویک، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و مپنا امضا شده است و قرار است تأمین مالی این طرح از صندوق توسعه ملی صورت بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای اینکه در رقابت با قطری‌ها عقب نیفتیم باید پروژه فشار افزایی پارس جنوبی به اولویت اول سرمایه‌گذاری دولت چهاردهم تبدیل شود. هم‌اکنون ۵۰ درصد از کل تقاضای کشور به انرژی از میدان پارس‌جنوبی تأمین می‌شود و این میدان اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد.‌

کد خبر 6226969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بی نام ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      8 0
      پس چرا ناترازی دارین
      • محمد IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
        3 7
        چون نرخ پایین باعث مصرف زیاد و عدم صرفه اقتصادی در مقابل استفاده از دیگر انواع انرژی و حتی جلوگیری از سرمایه گذاری در نیروگاه‌های تجدید پذیر شده. بطور خلاصه به علت مصرف بی‌رویه!!!
    • پیمان ابراهیمی IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      1 1
      ماشاالله ،مامی توانیم،ازغول گفتند ترسیدم
    • ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      6 1
      بله مهندسا با حقوقهای بسیار پایین و سطح ارزش گذاری ضعیف بخاطر سیاستهای غلط و نادرست دولتها
    • عباس IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      3 3
      کاش ازاینهمه منابع کمی هم به رزمندگان دفاع مقدس بدن بجای تقدیرخشک خالی
    • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      7 0
      انشاالله زمستان می آید و افزایش تولید گاز را خواهیم دید!!!!
    • بیژن IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      2 2
      سلام و خسته نباشید. به امید خدا امسال با توجه به افزایش تولید گاز پالایشگاه پارس جنوبی زمستان قطعی گاز نداریم.
    • ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      19 0
      حاج خانم تو میدان گازی پارس جنوبی که با قطر مشترک هست اونها حداقل ده برابر ما دارن تولید میکنن و ما فقط به همین حرف ها که هیچ ارزشی ندارد دل خوش کردیم....خواهشاً اگه میتوانید تولید را افزایش بدین تا لااقل در زمستان گاز مناطق سردسیری قطع نشه دوما با اون گاز برا تولید برق اقدام بشه و سوما چون مشترک هس
      • مهرداد ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
        0 3
        ده برابر ایران ، حالت خوبه؟
    • ناشناس ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      1 0
      برداشت گاز قطر براساس گفته ها 5برابر ایران است . در قبال 300ملیارد دلار فروش ایران، قطر 1500ملیارد فروش داشته است.
      • مهرداد ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
        0 2
        برداشت با در آمد فرق میکنه، آنها گاز برداشتی را صادر می‌کنند و پول دریافت می‌کنند حتی اگر به فرض یک دهم ایران برداشت کنند ولی ما گاز را تولید و دادن یارانه با قیمت پایین به مردم خودمون میدیم و خودمان را از درآمد ارزی محروم میکنیم
    • علی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      1 0
      خواب دیدی خوش خواب باشی چرا زور می‌زنند دوروز دیگه التماس می کنی کم مصرف کنی گاز کم آوردیم
    • ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      3 0
      خوشبحال چین شده نفت مجانی بیشتری گیرش میاد
    • حسین IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      0 0
      جهان متحول شده بشر به منبع بی پایان انرژی دست پیدا کرده باید لوله گذاری گاز به خانه ها جمع اوری شود و به جای گاز از انرژی خورشید استفاده کنیم و مصرف گاز در پتروشیمی ها و صادرات استفاده کرد صادرات میعانات گازی بسیار ارزآور است
    • حیدر ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      0 0
      متاسفانه ما هرچقدر بیشتر برداشت کنیم چاه های خودمون دچار افت فشار بیشتری میشن و زودتر از بین میره. رییس محترم کمیسیون امنیت انرژی میدان نفتی و گازی مثل یک استخر نیست که شما هرچقدر از یک گوشه اون برداشت کنی میتونی کل استخر رو خالی کنی در ضمن استفاده اونها از گازی ک برداشت میکنن چند برابر ماست