۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۳۳

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قزوین خبر داد؛

مبارزه با مگس زیتون در سطح ۶۶۰۰ هکتار از باغات استان قزوین

مبارزه با مگس زیتون در سطح ۶۶۰۰ هکتار از باغات استان قزوین

قزوین- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تاکنون مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح شش هزار و ۶۷۹ هکتار از باغات این استان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف درخشان گفت: در سال جاری بیشترین میزان مبارزه با این آفت در سطح پنج هزار و ۳۸۰ هکتار به‌وسیله سم‌پاشی پوششی انجام شده است.

وی افزود: همچنین مبارزه تلفیقی شامل نصب پنج هزار عدد فرمون جنسی و ۳۵ هزار و ۵۰۰ برگ کارت زرد چسبی استفاده شده و مجموعاً در سطح ۷۳۳ هکتار از طریق تلفیقی مبارزه انجام شده است.

به گفته وی با این تغییر روش و انجام به‌موقع مبارزه، ضمن کاهش تراکم آفت میزان خسارت نیز کاهش پیدا کرد و نتیجه این مبارزه حفظ محصول زیتون بوده است.

درخشان در ادامه بیان داشت: برای مبارزه با مگس زیتون در مرحله روغنی بهترین روش طعمه پاشی است که با محلول پروتئین هیدرولیزات صورت می‌گیرد و بخشی از یک درخت یا یک ردیف از چهار ردیف در باغ‌های تجاری سم‌پاشی می‌شود و باید هر ۱۰ روز تکرار شود.

وی ابراز امیدواری کرد باغداران از سم‌پاشی پوششی در این مرحله خودداری کنند و برای کاهش جمعیت انتقالی به سال آینده نیز برداشت دقیق محصول و جمع‌آوری میوه‌های آلوده را در اولویت قرار دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: در راستای اهمیت آفت مگس زیتون، مدیریت حفظ نباتات استان تعداد دو ایستگاه پیش‌آگاهی توسط کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و سه ایستگاه هم توسط باغداران در منطقه دایر کرده است، که برای بررسی وضعیت و تراکم آفت هر پنج روز یک‌بار بازدید و شمارش می‌شوند.

کد خبر 6227045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha