۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۴۷

مهر گزارش می دهد؛

نوشداروی دانشگاه آزاد برای کاربران آموزشیار

نوشداروی دانشگاه آزاد برای کاربران آموزشیار

با وجود اینکه حدود ۴سال از راه‌اندازی سامانه آموزشیار می‌گذرد و دانشگاه آزاد هرساله ادعای ارتقا و پیشرفت این سامانه را دارد اما همچنان شاهد دانشجویان شاکی و ناراضی از این سامانه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اواخر تیرماه سال ۱۳۹۹ بود که محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی نظام هوشمند و یکپارچه داده در این دانشگاه خبر داد؛ اتفاقی که با فعال شدن دو سامانه «آموزشیار» و «پژوهشیار» همراه بود تا به گفته مسئولان این دانشگاه، دیگر دانشجویان برای انجام امور مختلف خود اعم از آموزشی، پژوهشی، مالی و... نیازی به طی کردن بروکراسی مرسوم اداری نداشته باشند و به راحتی امور خود را غیر حضوری انجام دهند؛ اما آیا این دو سامانه اسباب راحتی دانشجویان را فراهم آوردند؟!

سامانه آموزشیار ۲۶ مردادماه ۱۳۹۹به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و فعالیت رسمی‌ آن نیز ظرف کمتر از ۱۵ روز و در ۱۰ شهریور ماه همان سال شروع شد.

ولی حال که حدود ۴سال از راه‌اندازی سامانه آموزشیار می‌گذرد و دانشگاه آزاد هرساله ادعای ارتقا و پیشرفت این سامانه را دارد، همچنان شاهد خیل عظیمی از دانشجویان شاکی و ناراضی از این سامانه دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و این سامانه هر ساله در بازه های زمانی حساس مانند انتخاب واحد دردسرهایی را برای کاربرانش به همراه دارد. دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد با آغاز هر ترم، شروع ثبت‌نام، پرداخت شهریه، نقل و انتقالات، انتخاب واحد و تمامی امور آموزشی و... در سامانه آموزشیار با مصائب فراوانی مواجه می‌شوند که کامشان را نسبت به تحصیل در این دانشگاه تلخ می‌کند.

آموزشیار حلال مشکلات یا تن لرزه برای دانشجو!

امسال نیز سامانه آموزشیار در بازه‌های حساس انتخاب واحد و دفاع از پایان نامه‌ها دچار قطعی های مکرر شد و مشکلاتی را برای دانشجویان به وجود آورد که دانشگاه آزاد نیز در پاسخ به این مشکلات، تنها اطلاعیه داد و فرایند انتخاب واحد را به ۱ تا ۵ مهر موکول کرد.

نوشداروی دانشگاه آزاد برای کاربران آموزشیار

دانشجویان دانشگاه آزاد در همین رابطه اذعان می کنند، از روند سامانه آموزشیار و پژوهشیار شکایت دارند و مطرح کردند که در زمان‌های حیاتی که نیاز به آموزشیار دارند به خصوص در روند ثبت‌نام و انتخاب واحد این سامانه‌ها دچار قطعی‌های مکرر می‌شوند.

یک دانشجوی دانشگاه آزاد در رابطه با مشکلات آموزشیار و پژوهشیار به مهر گفت: با وجود اینکه سامانه‌هایی برای تسهیل کار دانشجویان طراحی شده است ولی دانشجویان برای انجام کار خود و پیشرفت پروسه کار باید به صورت حضوری پیگیر تایید وضعیت خود در سامانه باشند. مثلاً برای تایید یک بخش از فرآیند سامانه پژوهشیار چندین بار باید به صورت حضوری و تلفنی از دانشگاه و استاد پیگیری کرد تا تایید یک مرحله را انجام دهند.

دانشجوی دیگر دانشگاه آزاد نیز مطرح کرد: با وجود این ‌که سامانه طراحی شده‌ است و یک سری فرآیند از طریق سامانه انجام می‌شود ولی همه کارها از طریق سامانه انجام نمی‌شود و باز هم برای انجام شدن بخش دیگری از کار نیاز به گرفتن امضای حضوری داریم.

یک دانشجوی دانشگاه آزاد با اشاره به مشکل دفاع پایان نامه در این ایام اضافه کرد: این روزها زمان انجام دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است و در این شرایط، سامانه پژوهشیار نیز حدود ۳-۴ روز قطع بود و روند کار دانشجویان دچار اختلال شده بود.

دانشجویان این دانشگاه همچنین با انتشار گلایه های خود در فضای مجازی اظهار کرده اند: «هر ترم تن ما به لرزه می‌افتد وقتی زمان انتخاب واحد فرا می‌رسد. سامانه آموزشیار به وقت انتخاب واحد مدام دچار قطعی می‌شود و هیچ دانشجویی به درستی نمی‌تواند انتخاب واحد کند. ما این همه هزینه دانشگاه می‌کنیم آیا حق ما نیست یک انتخاب واحد راحت داشته باشیم.»

دانشگاه آزاد و عدم پاسخگویی به مطالبات...

خبرگزاری مهر طی روزهای اخیر و به دنبال بروز این مشکلات، پیگیری خود را از مسئولان دانشگاه آزاد آغاز کرد اما هیچ یک از آنها تا این لحظه به پیگیری های خبرنگار مهر پاسخ ندادند؛ این دانشگاه تنها شب گذشته و طبق رویه چند سال اخیرش به انتشار یک اطلاعیه و توضیحی کوتاه در این باره اکتفا کرد. اطلاعیه ای که همچون نوشدارو پس از مرگ سهراب بود. در این اطلاعیه ضمن اظهار دلیل بروز مشکل از دانشجویان درخواست صبر و شکیبایی بیشتر شده بود. همچنین دانشگاه با عذرخواهی از دانشجویان تسهیلات زمانی را نیز برای انجام فرایند دفاع و سایر امور آموزشی دانشجویان اعلام کرد.

به نظر می رسد دانشگاه با این کار به جای حل مشکل اساسی سامانه هایش آنهم در دوره های حساس، صورت مسئله را پاک کرده و برای دانشجویان تسهیلات زمانی امور آموزشی و پژوهشی شان را در نظر گرفته است. این در حالی است که در عصر ارتباطات در همه جای دنیا و کشور ما بسیاری از سازمانها و ارگانها به دنبال تقویت زیرساختهای ارتباطی و فنی برای تسهیل فرایندهای مختلف از خدمات دولتی گرفته تا سایر امور اداری و مالی هستند.

اما دانشگاه آزاد پس از گذشت ۴ سال هنوز موفق نشده زیرساختها و مسائل فنی سامانه هایش را برطرف یا حداقل کمتر کند.

ناگفته نماند که عدم پاسخگویی به موقع و درست به مطالبه گری رسانه نیز طی سالهای اخیر در دانشگاه آزاد با مشکلات زیادی مواجه بوده است به طوریکه رسانه در برهه های مختلف برای پیگیری موضوعات این دانشگاه با درهای بسته مواجه می شود و گرفتن پاسخ از مسئولان این دانشگاه با مشقتهای زیادی همراه است. این در حالی است که انتظار می رود این زیرنظام آموزش عالی که سهم بزرگی از دانشجویان و واحدهای دانشگاهی را در کشور از آن خود کرده در پاسخ به مطالبات و پیگیری مسائل آموزشی و پژوهشی فعال تر و پاسخگوتر باشد و تنها به ارتباط یک سویه بسنده نکند.

کد خبر 6227093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      23 0
      مدیریت دانشگاه ازاد دچار اشفتگی است
    • علی ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      18 3
      دانشگاه ازاد یک دور همی دانشجویی تشکیل داده . دانشجوی فوق لیسانس برای لیسانس،دانشجوی دکتری برای فوق لیسانس تدریس می کند و اساتید مجرب رو کنار گداشته است. اقای طهرانچی کیفیت رو فدای کاهش هزینه نکنید.
    • ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      11 3
      اساتید و دانشجویان اخراجی دانشگاه ازاد رو برگردونید
    • Reza IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      5 0
      ریز نمرات رو هم نمیشه گرفت در حالیکه برای ثبت نام ارشد نیاز هستش و گفتن از این سایت باید بگیریم
      • علی ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
        0 0
        تازه چهارصد هزار تومنم واسه چهارتا نمره باید بدی.یک ماهه ریز نمراتم واسه چهارتا امضا توی کارتابل مونده.واقعا متاسفم واسه سیستم اداری دانشگاه ازاد
    • حامد ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      3 0
      متاسفانه دانشگاه آزاد اسلامی دارای ماهیت حقوقی مشخصی نیست و هیچ مرجع قانونی برای رسیدگی به شکایت دانشجویان کارکنان و اساتید این دانشگاه وجود ندارد. همین موضوع موجب عدم پاسخگویی مسئولین دانشگاه به اعتراضات و خواسته‌های آموزشی دانشجویان و همچنین اعتراضات رفاهی و حقوقی کارکنان و اساتید دانشگاه شده است.
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      1 0
      خود کارکنانی که با این نرم افزار هم کار می کنند بیشتر از دانشجویان عذاب می کشند چرا که برخلاف نرم افزارهای قبلی, آن کارآیی و سرعت عمل را ندارد و پیچیده و آشفته و سردرگم است و از همه بدتر بعد از ۸ ترم کسی جوابگوی مشکلات عدیده این بدافزار نیست از جمله کندی سرعت آن...!
    • CA ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      0 0
      لطفا شهریه ارشد رو قسطی کنید.
    • نسیم IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      0 0
      باید یک تحقیق و تفحص مستقل از چرایی وجود این سیستم باوجود این همه اشکال و نارضایتی از اون صورت بگیره.
    • حسین ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      0 0
      برای فارغ التحصیلی دوبار تابحال مجبور به انجام فرایند حضوری شده ام و از شهرستان حرکت میکنم که فارغ التحصیلی شوم اما به دلیل قطعی آموزشیار موفق نشدم.جواب این همه وقت و خطرات جاده ای رو کی میده
    • ع.ب ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
      1 0
      سامانه که کار نمیکنه بماند هیچ تلفنی هم جواب داده نمیشه ما دانشجوهای الکترونیک که جایی برای مراجعه نداریم حیرون و سرگردونیم