۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۵۶

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:

توسعه منابع زیستی و غذایی در گرو حفظ منابع طبیعی است

توسعه منابع زیستی و غذایی در گرو حفظ منابع طبیعی است

محلات- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: توسعه منابع زیستی و غذایی هر کشور در گرو حفظ، حراست و بهره‌برداری مطلوب از منابع طبیعی است.

سینا دودانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: آب، هوا و خاک را سه عنصر اصلی منابع طبیعی است و کشوری در زمینه منابع طبیعی موفق است که بتواند از این سه عنصر محافظت، حراست و بهره‌برداری بهینه داشته باشد.

وی در حاشیه برگزاری پویش نهال مهر که در مدرسه شهید مرتضی محمدی شهر نیم‌ور استان مرکزی برگزار شد، افزود: توسعه منابع زیستی و غذایی هر کشور در گرو حفظ، حراست و بهره‌برداری مطلوب از منابع طبیعی است.

وی با اشاره به سهم ۱۶ میلیونی استان مرکزی در طرح مردم کاشت یک میلیارد درخت، افزود: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، سال گذشته چهار میلیون اصله نهال در کشور تولید شد و در سال دوم نیز در تولید نهاد موفق بوده‌ایم.

دودانی ادامه داد: در این راستا باید تمام نهادهای دولتی، نظامی و سازمان‌های عمومی و خصوصی پای کار آمده و با مردم به عنوان پایه‌های این طرح، منابع طبیعی را در این راستا همراهی کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: برخی دستگاه‌های دولتی و صنایع نسبت به این طرح کم‌توجهی کرده‌اند که باید به منظور انجام وظایف قانونی، ذاتی، شرعی و مسئولیت‌های اجتماعی خود در راستای قانون هوای پاک پای کار آمده تا ایران سرسبزی را داشته باشیم.

وی گفت: کشور در زمینه تولید کربن رتبه ۶ جهان و در ترسیب کربن رتبه چهل و دوم را به خود اختصاص داده است و ضرورت‌های بین‌المللی ایجاب می‌کند که تولید کربن کاهش پیدا کرده و ترسیب کربن افزایش پیدا کند و کشوری در زمینه منابع طبیعی موفق خواهد بود که آلودگی‌های زیست محیطی خود را کاهش دهد.

وی اظهار کرد: استان مرکزی تحت‌الشعاع آلودگی‌های خطرناکی قرار گرفته است که مازوت سوزی پالایشگاه و آلایندگی صنعتی، کلانشهر اراک را تحت تأثیر قرار داده است و ریزگردهایی که از کویر مرکزی و مناطق محلی به استان وارد می‌شود و تغییر کاربری اراضی مرتعی نیز از مواردی است که باید به آن توجه داشت.

دودانی ادامه داد: از بین رفتن اراضی موجب کاهش حاصلخیزی خاک، افزایش فرسایش و به دنبال آن، تولید ریزگردها را به همراه دارد که اداره کل منابع طبیعی در سال جاری در راستای حفظ، اصلاح و احیای منابع طبیعی به عنوان وظایف قانونی خود، اقداماتی را در دستور کار دارد.

وی افزود: ایجاد بادشکن در مناطق بیابانی از جمله در کویر میقان اراک، بوته‌کاری مناطق بیابانی محلات به عنوان یکی از هفت شهرستان بیابانی استان، تولید نهال در سراسر استان و استفاده از ظرفیت بهینه مراتع در راستای طرح‌های مرتعداری تلفیقی از اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان در سال جاری بوده است.‌

توسعه منابع زیستی و غذایی در گرو حفظ منابع طبیعی است

کاشت و نگهداری درختان نیازمند نگاه ویژه است

فرماندار شهرستان محلات نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به استمرار کاشت نهاد در شهرستان محلات در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اظهار کرد: با توجه به آسیب‌هایی که به منابع طبیعی و درختان وارد می‌شود، باید نگاه ویژه‌ای به کاشت، نگهداری و آبیاری درختان داشته و همواره در دستور کار باشد.

مهدی ترکیان با اشاره به ضرورت ترویج اهمیت کاشت درخت، ادامه داد: در مدارس نیز باید اقداماتی انجام شود تا دانش‌آموزان نیز با کاشت درخت آشنا شده و از طریق فرهنگ‌سازی، نسبت به کاشت درخت اقدام کنند.

وی افزود: در شهرستان محلات، اقدامات خوبی در زمینه بیابان زدایی، آبخیزداری و کاشت نهال انجام شده است و چنانچه این اقدامات با برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار مناسب انجام شود، شاهد بازگشت شادابی و سرسبزی به شهرها در سال‌های آینده خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این مراسم که همزمان با آغاز سال تحصیلی، هفته دفاع مقدس و به منظور هم‌پیمانی با شهدای شهدای دفاع مقدس و با حضور جمعی از مسئولان شهرستان در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور برگزار شد، با هدف ترویج فرهنگ درختکاری ۱۰۰ اصله نهال در مدرسه شهید مرتضی محمدی شهر نیم‌ور، کاشته شد و در حاشیه این مراسم تمثال جمعی از شهدا بر سر درب کلاس‌ها نصب شد.

کد خبر 6229734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha