۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۰۴

جندقی عنوان کرد؛

وزن استاندارد کوله‌پشتی مدرسه/ بروز اختلالات اسکلتی دانش آموزان

وزن استاندارد کوله‌پشتی مدرسه/ بروز اختلالات اسکلتی دانش آموزان

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد بین ۱۳ تا ۱۸ درصد اختلالات اسکلتی عضلانی دانش آموزان مربوط به استفاده نادرست از کوله پشتی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر جندقی، در توضیح استفاده درست از کوله‌پشتی مدرسه، افزود: کوله پشتی به صورت دو بند استفاده شود و خط پایین کوله پشتی ۳ سانت پایین خط کمری باشد.

وی ادامه داد: کوله پشتی با بندهای سینه‌ای باید روی ستون فقرات فرد ثابت شود و لغزش نداشته باشد.

جندقی اظهار کرد: در نحوه استفاده از کوله پشتی باید به نکاتی توجه شود، چون بهترین وسیله برای حمل بار کوله پشتی است هم برای دانش آموزان و هم برای بزرگسالان، بنابر این پیش از خرید کوله پشتی باید به این نکات توجه شود.

وی گفت: جنس کوله پشتی باید قابل شستشو باشد و اندازه کوله پشتی متناسب با وزن و جثه کودک باشد حتی اگر کوله پشتی مناسب و استانداردی، به صورت نادرست استفاده شود تهدیدی برای سلامت اسکلتی دانش آموز به حساب می‌آید.

جندقی با بیان اینکه عرض کوله پشتی نباید بیش از عرض شانه باشد و افزود: کوله مناسب دارای پدهایی در روی شانه، پشت و بندها باشد تا فشار را از روی عروق و اعصاب دور کند و همچنین دارای وزن‌های سینه‌ای باشد که به توازن وزن در بدن کمک کند.

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: بهتر است کوله پشتی دارای شب رنگ برای انعکاس نور در شب باشد و برای سنین دبستان بهتر است چرخدار باشد، زیرا در حالت چرخدار کودک دبستانی کمترین فشار را دریافت می‌کند.

وی در خصوص وزن استاندارد کوله پشتی، افزود: در سنین دبستان کوله پشتی نباید با وسایل داخل آن بیش از ۱۰ درصد وزن کودک و در سنین متوسطه نباید بیش از ۱۵ درصد وزن دانش آموزان باشد اگر این شاخص‌ها رعایت نشود می‌تواند بر روند رشد دانش آموز اثر گذاشته و انحناهای غیر عادی، درد شانه، درد بازو و کمر ایجاد کند که هم در سنین تحصیل و هم در بزرگسالی ادامه خواهد داشت.

جندقی ادامه داد: برای برداشتن و گذاشتن زمین کوله پشتی باید فرد زانوی خود را خم کند و از کمر خم نشوند و بی مورد بار کوله پشتی را روی بدن تحمل نکنند.

کد خبر 6230085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha